Besturing Redcat Everest gen 7 instellen.

Discussie in 'Electro offroad' gestart door trummis, 21 dec 2021.

  1. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Yep, we hebben de smaak te pakken. De Axial SCX24 is leuk en nog leuker is, mijn vrouw vindt het ook leuk.
    Hebben besloten deze alleen binnen te gebruiken, af en toe een hindernisbaan in de huiskamer maken.

    Hebben we voor buiten een Redcat Everest gen 7 pro gekocht.
    Er is bekend dat de stuuruitslag niet denderend is, en daar zijn wat modificaties voor te vinden.
    Diverse filmpjes bekeken dus ik was er klaar voor!

    Wat blijkt Redcat heeft zelf al wat aangepast. De stuurstang tussen linker- en rechterwiel is gebogen waardoor je ruimte houdt tussen die stang en het diff. Ook kan ik het nokje wat vaak weggevijld wordt niet vinden. Dat heeft Redcat ook al gedaan blijkbaar.

    In de manual staat dat het de nieuwe uitvoering is, maar toch moet je de instelling op de zender op 60 zetten.
    Dan heb ik nog steeds een draaicirkel gelijk aan mijn ouwe Hilux.
    Uiteraard wil ik de grootst mogelijke wieluitslag, dus ik ben eens voorzichtig de boel gaan bekijken en langzaam de uitslag opgevoerd. Zelfs als ik 'm op 100 zet (maximaal) dan nog kom ik niet op een punt dat de wielen niet meer draaien maar de servo verder zou willen.

    Dan lijkt mij dus dat ik 'm gewoon op die 100 kan gebruiken, of maak ik een denkfout?
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Als er mechanisch niets blokkeert, en de kruiskoppelingen van de assen in de stuurblokken draaien nog steeds soepel rond, zie ik geen probleem.
     
  3. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Dank je!
    Daar heb ik niet opgelet, ga ik dus nog even doen.
     
  4. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Update:
    Ik had voordat ik hier de vraag stelde Redcat een mail gestuurd. Ervaring is dat het soms lang kan duren voor je antwoord krijgt, als je dat al krijgt.
    Echter zojuist antwoord: Met de Everest PRO kan je de volledige stuuruitslag op de zender instellen, omdat ze CV joints hebben ipv de dogbones.
    En ik moet zeggen dat de draaicirkel mij absoluut niet tegen viel.

    Wat ik wel vervelend vond is de overgevoeligheid van het gas. Zodra je die aanraakt schiet de Everest weg. Dat zou wel wat rustiger mogen voor een crawler.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Kun je dat laatste niet instellen met je esc? Hangt af van merk, type, wat er in te stellen valt...
    En anders is het leren doseren met je zender. Zowiezo als beginneris dat vaak het moeilijkste. Of het nu om een buggy of crawler gaat.
     
  6. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Nee helaas niet in te stellen.
    Heb erop gezocht, maar kom wel het probleem tegen op diverse fora. Maar geen oplossing.
    Ook als je filmpjes ziet zie je dat ze vaak springerig van de plek gaan.
    Wellicht dat een kleiner pignon soelaas biedt.
    Uiteraard is doseren wel een punt, maar als je bv een motorfiets (fullsize) dan reageert het gas bij een toermotor ook wat rustiger dan bij een sportmotor.
    ( en ik ben meer een toermotor type )
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een weerstand tussen een motordraad zetten.
     
  8. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Mmmmh, nu voel ik me stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!
    Ik had wel gedacht een weerstand in serie met de potmeter in de zender te zetten, maar verwacht dat als je die openmaakt er geen fysieke ruimte te vinden is. (Ding nog niet open gehad.)
    Zijn er beproefde waardes van zo'n weerstand bekend? (is een 550motor met borsteltjes)
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik weet dat Tamiya vroeger met hun 3 staps weerstand regelaar 2 weerstanden had van ieder 0.2 ohm dus zal je ook iets in die richting moeten denken. Als er al een veel grotere tandwieloverbrenging in die auto zit zou je misschien wel iets hoger kunnen proberen zoals iets van 1 ohm. En je moet wel denken aan minimaal 10 watt. De kosten om te proberen is het meestal niet, de 25w weerstanden in aan aluminium schroefbare behuizing kosten iets van 3 euro.
     
  10. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    OK, bedankt. Daar ga ik eens mee stoeien.
    Ik heb ergens een paar weerstanden liggen die ik aangschaft heb om de handvatverwarming van de sneeuwscooter wat te temperen. Dat zijn van die alu huisjes met koelribben.
    Weet uit mijn hoofd de waardes niet.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Zorgt een weerstand niet gewoon voor een lagere topsnelheid? Toch niet verminderen van optrekken? Of beiden?
    Nooit aan gedacht eigenlijk, maar ja, enige reden om iets trager te maken is om een starter wat veiliger te laten rijden denk ik dan?
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Beide....
    Het opstarten vereist veel stroom, bij meer stroom is er meer spanningsval. Als die op snelheid is kan de stroom en de spanningsval wat lager zijn maar hou je altijd een spanningsval.
     
  13. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Alles wordt wat minder aan de motor. In principe werkt ie op een lagere spanning, door de weerstand.
    De nimh vervangen door een 6V (is nu 7,2V) is uiteraard ook een oplossing. Nee sorry, dat kan uiteraard niet voor de rest van de elektronica.
    Nadeel van de weerstand is dat je energie omzet in warmte. Dus batterij is sneller leeg. Maar om te testen is het een goedkope oplossing.
    En als ik serieus iets heb om mijn handen te warmen is dat ook een voordeel. Want mijn vinger past niet in het gashendeltje met een handschoen aan.
    En dan zit ik toch te denken er zijn zat mensen met dikkere vingers dan ik heb: hoe doen die dat?
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Met de weerstand zal er inderdaad wat warmte verstookt worden maar de stromen zullen ook iets lager zijn waardoor je meer rijtijd krjgt.

    Als het om het crawlen gaat zijn er ook echte crawler motoren, die hebben dan 35, 55 tot zelfs 80 turns, veel koppel, weinig toeren. Uiteraard kan je de regelaar nog vervangen voor iets utgebreiders en vergeet de betere zenders niet waar je op de bediening een expo curve kunt programmeren, een softstart of een algehele trage servo snelheid.
     
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Voor diverse Futaba zenders zijn er grotere trekkers verkrijgbaar, voor andere merken vast ook wel.
    Wat ook wel eens gedaan word, is de trekker verwarmen en iets open buigen.
     
  16. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Maar eens kijken wat die upgrades gaan kosten, wellicht wordt het slimmer om over een tijdje een wagen zelf samen te stellen.
    Hoewel een beetje modden is ook leuk.

    Ik had wel al gedacht om de lippen in te korten zodat je vinger er op ligt en niet echt in.
    Redcat lijkt geen andere trekkers te hebben. Zal de zender eens openmaken. Wellicht kan ik een aangepaste trekker printen. (alhoewel het 3d tekenen me niet zo goed afgaat)

    Bedankt voor de tips!
     
  17. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Topje van je handschoen knippen?
     
  18. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Moet ik dan eerst mijn vinger eruit halen?

    Serieuze modus weer aan:
    Dat werkt als het niet te koud is, maar bij -15 wordt je vingertop toch ongezond koud.
    Ik gebruik nu een binnenhandschoen met daarover een vingerloze handschoen. Mijn vrouw is wel van plan een want te breien waar de wijsvinger uit steekt. Uiteraard wel weer met gebruik van die binnenhandschoen. Het idee is dan dat als je even de wijsvinger niet nodig hebt dat je 'm bij de andere 3 vingers kan stoppen.
     
  19. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Of een grote zak/handschoen waarin én je hand, én de zender gaat, vergelijk met van die scooter handschoenen die op de handvaten blijven zitten...
     
  20. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen

Deel Deze Pagina