Besturing valt uit!

• Topicstarter Topicstarter Band88
  • Startdatum Startdatum
B

Band88

Guest
Hallo,

Ik heb een een Baitliner-Voerboot.
Deze heb ik afgelopen jaar omgebouwd met een 2.4Gh zender en ontvanger.
Hiervoor heb ik een Graupner MX-10 Hott Zender met en GR12-Hott ontvanger gebruikt.

Alleen nu heb ik een probleem. De boot heeft regelmatig de neiging om wanneer die midden op het water ligt en ik het voer gedropt heb en hem weer terug wil varen dat hij het ontvangst kwijt raakt. De aftands bediening begint dan te piepen omdat het signaal weg is en de boot doet niks meer..
ook de afstandbediening opnieuw aan en uit zetten helpt dan niet meer.
Ik moet echt de boot aan en uit zetten voordat ik weer verbonden ben.
(dit doet hij ook als ik hem op het land doe testen dus met afstand zal het zeker niet te maken hebben.)

Wanneer ik op de ontvanger kijk doet het lampje ook knipperen als hij het niet meer doet, terwijl hij normaal aan zou moeten blijven.
Ik heb de accu spanning gecontroleerd en die is ook ruim voldoende (12.6V) en zakt niet verder terug dan 12.4V bij vol vermogen.

Ik heb van alles geprobeerd maar niks schijnt te helpen. Weet iemand waar dit aan ligt en wat ik er aan kan doen???

Alvast bedankt!!

Zonder glazen bol zijn dit lastige vragen :-)
Paar dingen die ik zou willen weten:
Hoe voorzie je de ontvanger van spanning? Daar zal hopelijk geen 12,4V op staan?
Van wat voor materiaal is de boot?
Hoe heb je de ontvanger ingebouwd, hoe ligt de antenne?

De spanning naar de ontvanger komt vanaf de regelaar van de main-motor.
De regelaar die er in zit is een Graupner 40R. Hieraan zit een zelfde kabel als aan de servo motors die de spanning in de omgekeerde weg mee voort naar de regelaar. zoals in de handleiding van graupner zelf staat aan gegeven.
De boot is van hard kunstof en de antenne en ontvanger zaten tegen de bovenkant vast geplakt d.m.v. dubbelzijdige tape.
Het is een 2.4Gh ontvanger dus de antenne is maar 5 cm lang ofzo.

Ik heb nog eens wat verder zitten spitten en denk dat ik wat gevonden heb.
in de handleidingen staat iets vermeld over de fail-safe mode:

In its default state (as delivered) the receiver is set to
Hold” mode, i.e. if a fail-safe situation occurs, all the servos
connected to it maintain the last position detected
as valid. In this mode the green LED on the receiver
expires when interference occurs, and the orange LED
on the transmitter starts fl ashing 3-times for a short period.
In addition the transmitter also starts beeping in the
same way like the Status-LED as an audible warning.
You can exploit the safety potential of the fail-safe option
by at least programming the throttle channel to respond
to a fail-safe situation: the throttle channel of an enginepowered
model should be set to idle, the throttle channel
of an electric-powered model to “stop”, and the throttle
channel of a model helicopter to “Hold”. If interference
should occur, these settings will help prevent the model
fl ying out of control, possibly causing personal injury or
property damage.

Dit zou er wel iets mee te maken kunnen hebben. Echter is mijn engels niet zo goed dus dit moet ik nog even gaan ontcijferen.

Fail safe is een veiligheid; als de verbinding tussen ontvanger en zender wegvalt kun je zelf aangeven wat de boot moet doen. Meest handig is dat de motor dan bijvoorbeeld uit gaat en niet volle kracht blijft doorstomen.

Maar...als de verbinding wegvalt is er iets niet goed. Zeker niet als dat ook gebeurt als je er vlak bij staat, zoals je in je beginpost schreef.
En zodra de verbinding hersteld wordt (bijvoorbeeld als de boot weer dichterbij komt) zou alles weer moeten gaan werken, zonder in- of uitschakelen van zender of boot.

Heb je dit probleem al lang of enkel de afgelopen dagen? Misschien wordt de temperatuur in je boot erg hoog. Bij te hoge temperatuur kunnen zowel je regelaar als de ontvanger uit veiligheidsoverwegingen uitschakelen. Voor de ontvanger kunt je dat op het telemetrieschermpje zien (als dat bij een MX-10 ook kan, ik denk het wel). Daar zul je ergens "RX-temp" zien staan.

inderdaad, heb alles een rustig gelezen.
Het komt er op neer dat de wanneer er 0.75 sec geen communicatie is tussen zender en ontvanger dat hij op de "fail-safe" functie slaat.
standaard stond deze functie op "hold", Wat het woord eigenlijk al zegt dat hij alles stopt en niet meer verder vaart.

Via een combinatie van aan/uit zetten en de BIND toets in te drukken kun je de functie veranderen, ik heb hem nu op uit gezet waardoor hij stop totdat hij weer signaal heeft en weer verder kan gaan waar hij bezig was. heb dit al enig sinds uit geprobeerd door met aluminium folie het signaal af te breken van de ontvanger totdat hij piep en daarna proberen te herstellen en het lijkt te werken.

Ik had de ontvanger en zender vorig jaar al ingebouwd maar niet zo vaak meer mee gevaren toen en heb nu net de nieuwe regelaar er in gezet. temperatuur kan een kleine rol spelen. Ik weet dat er hier in de buurt op verschillende plaatsen sterke stoorzenders in de lucht zitten. (de autosleutels functioneren ook al af en toe niet) Anders zou ik het ook niet weten wat er kan storen.

De MX-10 heeft géén digitaal schermpje erop zitten trouwens, en de boot heeft de hele dag in de schaduw gestaan behalve bij uitvaren.

Ik heb er weer wat vertrouwen in en ga morgen weer een poging wagen.

Alvast heel veel bedankt voor de snelle reactie en je hulp tot dusver!!

Ik denk dat je met je voerboot recht van je af vaart en dan de klep bedient en dan alles stil komt te liggen. Om te testen of er een ontvangst-probleem is zou ik hem eerst draaien en dan de klep bedienen, zodat je weet dat er geen afscherming is door de klep.

Misschien is het een idee om een touwtje aan je boot te bevestigen, als hij uitvalt heb je hem sneller terug

Suc6

PS. als je vermeld in je persoonlijke gegevens waar je woont, zijn er altijd mensen die je willen helpen, of is het top secret?

Ik zou eerder aan een ontvanger voeding probleem denken, of dat dit weg valt....

De regelaar heeft maar een bec van 5 volt 1.5 amp piek en 1 amp continu.... op het moment dat je je klep bedient, en dit kan voor een servo zwaar zijn, trekt deze waarschijnlijk meer stroom dan je bec kan leveren...
Waardoor je ontvanger zonder stroom komt te staan en er geen verbinding meer is.

Testen of dit zo is is niet erg moeilijk, een accu pakje 6 volt aan de ontvanger, rode draad van de regelaar uit de stekker die in de ontvanger gaat... testen kan zoals je al schrijft op het droge omdat het probleem er daar ook is.

Ik ben benieuwd wat de uitkomst hiervan is..... laat maar horen, anders zoeken/denken we verder.

mvg Robert

Laatst bewerkt:
Ik zou eerder aan een ontvanger voeding probleem denken, of dat dit weg valt....

De regelaar heeft maar een bec van 5 volt 3 amp.... op het moment dat je je klep bedient, en dit kan voor een servo zwaar zijn, trekt deze waarschijnlijk meer stroom dan je bec kan leveren...
Waardoor je ontvanger zonder stroom komt te staan en er geen verbinding meer is.

Testen of dit zo is is niet erg moeilijk, een accu pakje 6 volt aan de ontvanger, rode draad van de regelaar uit de stekker die in de ontvanger gaat... testen kan zoals je al schrijft op het droge omdat het probleem er daar ook is.

Ik ben benieuwd wat de uitkomst hiervan is..... laat maar horen, anders zoeken/denken we verder.

mvg Robert

Dat zou ik eens kunnen doen, maar hoe bevestig ik dan de batterij aan de ontvanger? gewoon met een extra kabeltje denk k dan??

Ik ben dus net even wezen testen omdat ik de functie had veranderd van de fail safe. en het ging een lange tijd goed,,,,, totdat ik weer kon gaan zwemen dan. nou viel mij op dat het ledje van de ontvanger zeer snel knippert (3x per sec ofzo) weet iemand wat dit te beteken heeft?? het wegvallen van de zender gebeurt ook wel als hij gedraaid ligt dus dat lijkt me sterk.. dat met die accu ga ik ff uit testen en ge het ook even simuleren dat er een lagere spanning op komt door middel van een pot meter..
Weet iemand of je de ontvanger niet apart moet in stellen op een fail safe functie?

Sommige ontvangers hebben een ingebouwde failsafe op 1 of meerdere kanalen. Maar dat zou dan in de handleiding van je zender/ontvanger combi moeten staan.

Als je een losse accu van 6 volt op de ontvanger aan gaat sluiten, let er dan wel op dat het rode draadje van de connector van de regelaar die in de ontvanger steekt, uit het connectortje wipt. Anders proberen zowel de BEC van de regelaar als de accu direct de ontvanger van spanning te voorzien...

Nogmaals, de failsafe is het probleem niet. Die komt namelijk in actie als de verbinding tussen zender en ontvanger wegvalt. En DAT is het probleem, dat de verbinding weg valt.

Meest waarschijnlijk is, zoals gezegd, de stroomvoorziening van je ontvanger.
Welke servo's zitten er in de boot? Dan valt te bekijken of je de BEC van je regelaar misschien overbelast.

nou viel mij op dat het ledje van de ontvanger zeer snel knippert (3x per sec ofzo) weet iemand wat dit te beteken heeft??

Volgens de manual dat hij niet "gebonden" is. Dat is wel vreemd als hij het eerst wel gedaan heeft. De twee andere alarmen (lage spanning, hoge temperatuur) zijn audio signalen.

Groet,

Ad Bakker

Ik heb even de multimeter er op gehouden er tussen gehangen en zag inderdaad dat de spanning terug zakt van 5V naar 4,61V. In de handleiding staat dat er tussen de 4,5V en 6V op mag/moet staan. ik heb nu de plus van de regelaar los gegooid en heb er een losse accu van 6V op aan gesloten.
Heb nog gouw even getest voordat het donker werd en het lijkt te werken tot dusver. Het viel me inderdaad op dat het gebeurde wanneer beide servo motoren vol belast waren, dus bak open en scherpe bocht draaien. Dit heb ik met testen dus zo veel mogelijk proberen te belasten en hij is er zonder problemen door heen gekomen.

Wat de servo motors op nemen zou ik verder moeten kijken. bij een staat het er wel op maar de andere zit er origineel in en is een of ander chinees ding waar niks op staat vermeld voor zover ik me kan herinneren.

Ik ga Zaterdag de boot weer proberen te gebruiken met vissen, maar heb er nu wel vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen.

Iedereen heel veel bedankt voor jullie hulp. mocht er toch nog iets niet in orde zijn dan horen jullie dat. nogmaals bedankt!!

De Graupner 40R is een 7.2 t/m 12v auto regelaar met een 1A bec...
2 servo's in volle belasting trekken makkelijk meer dan dat met als gevolg dat je spanning te ver zakt , de failsafe van de ontvanger in de stress schiet en de boot niks meer doet.

Het zal waarschijnlijk ook nog een lineaire bec zijn die met de 12,4v niet al te best overweg kan.
Sowieso is (meer dan) 12V al geen beste keus met een dergelijke budget regelaar.

Mooi zo. Wat mij betreft mag je het ook wel laten horen als het nu allemaal naar behoren blijft werken, dan hoeven wij ns dat niet af te blijven vragen :-)

Nog een laatste opmerking; de ontvanger blijft het ook doen als er nog maar 2,5V op staat. En die zou gelijk weer "online" moeten komen als er weer voldoende spanning op wordt gezet. Wat er dus waarschijnlijk gebeurt is dat de BEC van je regelaar door overbelasting zichzelf uitschakelt, en pas weer aan gaat als je hem opnieuw inschakelt.
Mocht je later toch gaan balen van die extra losse accu (toch weer een extra ding om op te letten, die moet je wel opladen en in de gaten houden en zo) neem dan een regelaar met een sterkere BEC of koop een losse BEC van bijvoorbeeld 7,5A die je op je aandrijfaccu aan kunt sluiten. Dan weet je altijd zeker dat alles blijft werken, die aandrijfaccu laadt je toch altijd al op.

Succes!

dus als ik het goed begrijp heb je eigenlijk geen apparte ontvangersaccu nodig als je het rode draadje van de servostekker naar onvanger er in laat? kun je ook een omvormer van 12v naar 5 v 15 watt aansluiten als voeding voor je ontvanger?De Graupner 40R is ook mijn ontvanger en zou de 12 volt voedingsaccu gebruiken die ook als voeding voor de motor word gebruikt

Bij " normaal" gebruik is de BEC (voeding) vanuit de V40 voldoende. Ga je er veel servo's of zwaar belaste servo's aanhangen dan kun je beter een aparte ontvanger accu aansluiten op je ontvanger. Dit doe je op de batt aansluiting van je ontvanger (een 6V accupack is voldoende). Wel om denken dat je dan de rode draad uit het stekkertje van de V40 "trekt" anders proberen zowel je accu als de v40 de ontvanger van stroom te voorzien.

succes

Roland

Back