Besturing van de roeren in een DLG.

Goedendag allemaal,

ik ben weer bezig met bouwen. In mijn vorige DLG heb ik met staaldraad de roeren aangestuurd. Omdat ik lichter wil bouwen wil ik een ieder vragen wie er ervaring heeft met de draad/ enkele pull/ veer methode.
De methodedie ik tot zover heb gebruikt heeft volgens Dhr Drela als voordeel dat bij buigen van de staart de roeren dit automatsch compenserenomdat de staaldraad ook meebuigt. Wat moet ik verwachten bij de draad/pull methode?

-instellingen op zender?
-minder exacte besturing?
- minder gewicht?

BVD dank.
gr eric

Eric van Dijken zei:
Vervang de staaldraad door 0.7mm carbon, scheelt ook een paar gram en kun je de rest hetzelfde laten ;)

Dank je,

ik heb dat ook een keer dat met glasfiber geprobeerd. Dat was een noodoplossing, ik kon niet aan carbon komen. Waar haal jij het vandaan?
Gebruik je ook die bowden binnenbuizen als buiten wand?

Al klaar met je 11 juni kist?
gr eric

Ben ondertussen toch bezig met de nieuwe plug.
Wil toch die originele pod proberen. Moet echter de mal nog maken. ik ga om de pod in een geheel te maken de manier van "abdrehfaktor"gebruiken. Die manier maakt gebruik van een ballon om het weefsel tegen de malwand te drukken en het overige hars erui te drukken.

ben benieuwd,
gr eric

Speedsweets zei:
Eric van Dijken zei:
Vervang de staaldraad door 0.7mm carbon, scheelt ook een paar gram en kun je de rest hetzelfde laten ;)

Speedsweets zei:
ik heb dat ook een keer dat met glasfiber geprobeerd. Dat was een noodoplossing, ik kon niet aan carbon komen. Waar haal jij het vandaan?

Bij de firma Q in veenendaal, bij gebrek aan een beter verkoop kanaal.

Speedsweets zei:
Gebruik je ook die bowden binnenbuizen als buiten wand?
Geen idee, heb nog van die witte buisjes liggen. Daar past die 0.8mm staaldraad doorheen. Als dat het binnenste van een bowden kabel is..... dan JA anders NEE. ;)

Speedsweets zei:
Al klaar met je 11 juni kist?
Was dat maar waar, #3 laat nog opzich wachten (moet nog een heleboel doen). Maar heb #2 altijd nog als reserve.

Dank je,

ik heb net mail terug uit duitsland, een jongen van abdrehfaktor. hij gaat nu overschakelen op cfk 0,5 mm .

draad gaf te veel problemen met continue bijtrimmen bij temp en weersveranderingen.

gr eric

Speedsweets,

Welke diameter staaldraad gebruik je voor de staart roeren? Ik gebruik 0,23mm stalen gitaarsnaar voor de single pull/torsieveer.

Peter

Dank je voor je reaktie,

ik gebruik nu die oude glasfiberstang, zijn 0.8mm.
Als equivalent zou dat, als ik over zou gaan op staal, 0,4mm worden,.
Goed idee?

Ik heb wat proefjes voor de veer gemaakt met 0.4 staaldraad, werd me aan bevolen, lengte van de verticaal 3.5 cm.
Hoe bevalt je singel pull, niet teveel trimmen?

Ik zit heel erg met het gewicht van die duwstangen in mijn maag.

gr eric

Eric,

Ik gebruik voor zowel de aansturingskabel als de torsieveer 0,23mm verenstaal (gitaarsnaar) voor de staartvlakken. Heb je voor de draad aramide of dyneema draad gebruikt; dit zou ook redelijk stabiel moeten zijn.

Per stuurvlak gebruik ik 2 stuks torsieveren met 180 graden voorspanning en lengte ong. 25mm, symmetrisch geplaatst tov het midden.

Bevalt tot nu toe nog goed; uiteinden van stuurkabels wel goed scherp ombuigen in een u vorm.

De stalen single-pull kabels zonder geleiding door de romppook, met sleufgat aan de achterzijde er weer uit. Naarmate de staaldraad stugger (dikker) is, grotere lengte van het sleufgat kiezen (nu ong. 5mm, echter afh. van wanddikte van pook).

Peter

Dank je voor je antwoord Peter,

zoals ik het goed begrijp zeg je dat je single pull op twee varianten kunt uitvoeren.
- met draad.
-met staaldraad.

dit laatste is dan zonder buiten wand, in tegenstelling tot pushrods, stuurstangen.

Jij gebruikt twee veren in plaats van een, dat geeft waarschijnlijk meer tegendruk.? HAd je problemen met assymetrie, dat je 2 veren gebruikt?

Ik heb een proefopstelling gemaakt met 8kg dyneema. Dat ging goed.

Mijn aansluitingen aan deroeren gaan met een clipsysteem. Het einde van de draad, een hoekje buigen. Dan parallel aan de eertse stang, een tweede 0.4 of 0.2 draadje, 2mm voorbij de gebogen hoek. Vastlijmen en een krimpkousje. Werkt goed.

Heb je geen problemen met bijtrimmen met veranderd weer, cq temperatuur?

gr eric

Ik gebruik op aanraden van Frans Bal nu vislijn (Berkley Fireline 10kg ofzo). Prima spul!
Eerst had ik weer de single pull met een veertje geprobeert, maar nu toch maar weer pull-pull. Werkt lekker.
op mijn hoogteroer heb ik trouwens een veertje in de "continues loop" gezet. Hierdoor staat ie altijdgoed op spanning.
Er is nog weinig verschoven ofzo, want mijn MX-12 onthoud de trims :D, en de laatste keren kon ik hem gelijk zonder testworpjes de lucht in raggen!

[/quote]mijn hoogteroer heb ik trouwens een veertje in de "continues loop" gezet. Hierdoor staat ie altijdgoed op spanning
Hai Sietse, dank je voor je reaktie.
Het bovenstaande met je continious loop moet je me even uitleggen. Bedoel je dat je draad een cirkel is die op twee punten vastzit(servo en roer)? Dat veertje , me no snap.

Gr eric

Eric,

1e deel klopt,

Ik had wat problemen dat bij een enkele sterke torsieveer in schuim, de poten van de torsieveer door de grote voorspanning naar het oppervlak van het glas kroop (schuimsterkte niet voldoende). Tevens voordeel dat de benodigde ruimte in de roerspleet minimaal is, bij minimaal gewicht. Bij balsa straartvlakken werkt dit nu ook goed.
Nog geen probleem met asymmetrie gehad bij een enkele torsieveer, wel belangrijk is dat bij het aanstuurpunt van het roer, beide uiteinden van de torsieveren bevestigen worden, anders wordt het relatieve torsieslappe roer getordeerd.

Nog geen weersinvloeden op de lengte van de stalen stuurkabel kunnen ontdekken.

Peter

Hoop dat het met wat fotootjes duidelijk is:
HPIM1530.JPG

HPIM1529.JPG

HPIM1527.JPG

HPIM1528.JPG

Het is dus 1 lijn. heb hem gewoon door het servohoorntje "geweven". dan kan je hem in principe nog bijstellen zonder het knoopje los te maken.
Eerst had ik het systeem zonder veertje. Alleen bleek er nog een klein beetje rek in de lijn te zitten waardoor er al snel een klein beetje speling in kwam..... Daarom nu dus dat veertje. werkt prima en er staat geen kracht op de servo, dus niks brommends, dus lekker lang vliegen op 1S300mah :D.

G morgen Sietse,

dank je voor je uitgebreide antwoord, de foto's maken het heel duidelijk.

Als ik het goed begrijp heb je dit systeem op je hoogteroer zitten en op op je rg een staaldraad met single pull?

Ik heb ondertussen gezien dat enkele oosterburen bij een single pull als tegendruk een elastiekje gebruiken.Op die manier heb je ook geen last van torsie op het roer. Dat is natuurlijk helemaal KISS. Zo simpel als wat.

IK ben ondertussen nog bezig met de kisten voor dit jaar. Het valt niet mee om na 2 jaar stilliggen weer snel aan de wapper te gaan. Veel kleine dingen vergeten, maar wil toch wel graag 11 juni naar de DLG dag komen. Ik moet nu nog 2 hele kisten bouwen????? Gisterenavond de roeren geschuurd. Plug voor romp klaar, nu nog de mal maken. Vleugels zijn gesneden en het weefsel ligt geknipt klaar.

Veel werk voor weinig tijd.

Is dat nou je staart van die vliegerstok, of toch iets anders?

gr eric

Staart is idd een skyshark 3P stokje. Het richtingsroer had ik eerst single pull met aan de andere kant een elastiekje. Die heb ik toch ook maar vervangen voor pull-pull. Gewoon nog een roerhoorntje aan de andere kant van het roer en weer 1 doorlopend lijntje zoals bij het hoogtestabilo.

Hai Sietse,

begrijp ik hier uit dat single pull niet je favoriet is, waarom dan wel niet. Kan hetzijn dat het niet direct genoeg is? Misschien vind je het niet "strak " genoeg?

Ik ben gewoon benieuwd wat je beweegredenen zijn om voor dit systeem te kiezen.

Ik heb zelf even nagewogen, de opbouw met bglasfiber 0.8 mm en buitenwand weegt 12 gr totaal, dat is dus veel. Als ik 8 gr uit de staart kan halen betekent dat nogal wat!!!

De stok die ik nu gebruik weegt 21 gr.
Ik schakel nu over naar 16gr en dan - 8gr van de besturing is al -13 gr, op de staart alleen.

Nu nog 10 van de vleugel af, dan is het -23, kom ik ineens op 272 gr uit!! Doe ik het voor..

gr eric

Hai Sietse,

begrijp ik hier uit dat single pull niet je favoriet is, waarom dan wel niet. Kan hetzijn dat het niet direct genoeg is? Misschien vind je het niet "strak " genoeg?

Ik ben gewoon benieuwd wat je beweegredenen zijn om voor dit systeem te kiezen.

Ik heb zelf even nagewogen, de opbouw met bglasfiber 0.8 mm en buitenwand weegt 12 gr totaal, dat is dus veel. Als ik 8 gr uit de staart kan halen betekent dat nogal wat!!!

De stok die ik nu gebruik weegt 21 gr.
Ik schakel nu over naar 16gr en dan - 8gr van de besturing is al -13 gr, op de staart alleen.

Nu nog 10 van de vleugel af, dan is het -23, kom ik ineens op 272 gr uit!! Doe ik het voor..

gr eric

single pull is zeker niet mijn favoriet nee. Dat heb je goed begrepen :).

Als het allemaal perfect is, zal het best goed werken. Ik had alleen elke keer weer last van zo'n "los" gevoel en belangrijker eigenlijk: Brommende servoos. Nu met PullPull is het helemaal strak. Nergens iets wat kan wiebelen, ideaal. Ook verbruiken de servoos geen stroom als je niet stuurt. Tis ook wel heel licht volgens mij, maar daar ben ik nog niet heel erg mee bezig. Mijn motto is hierbij: Eerst een stevig vliegtuig om te leren vliegen, als je eenmaal goed genoeg bent om er wat aan te hebben, kan je altijd een lichtere versie bouwen en op grammetjes gaan jagen :)

Back