Besturing van de roeren in een DLG.

Ok dank je, duidelijk.

Maar een lichte kist hoeft toch geen zwakke kist te zijn!!!
Per definitie ben met een dlg wel met grammen bezig. 25 gram is dus bijna 10 procent, heeft bij ndeze profielen ook bij normaal vliegen een impact op je prestatie.

Ik heb respect voor je standpunt, ik zelf vlieg geen deuk in een pakje boter, maaaaaar vind bouwen en denken daarover wel erg leuk.

Leuk om met je van gedachten te wisselen.

gr eric

@Sietse:
Is er een reden dat je het veertje helemaal achteraan in de lus doet?
Waarom niet meteen vooraan nog in de romp?
Over zo'n afstand heet dat metalen ding veel onvloeg op de ligging van het zwaartepunt.
Ik probeer altijd de staart zo licht mogelijk te houden.

oh oh, srry, voor de extreem late reactie ;)

Ja, het is idd wel echt heeeel veel gewicht die megaveer. Ik heb echt kilo's lood in de neus moeten stoppen!!

nee, ff serieus. Je hebt gelijk hoor, maar dit model is mijn 1e DLG. Ik heb hem gebouwd met als doel een DLG die het doet en waar ik lang mee kan oefenen (die dus NIET stuk gaat). Daarom heb ik alles extreem uitgevoerd. Staartdelen zijn bijvoorbeeld aan beide zijden met 25 grams glas gelamineerd!! Dat veertje maakt bij mij dus niks uit.

Bij de volgende zal ik daar zeker op letten. maar nu dus lekker niet :)

Ik ben trouwens eerst met wat anders bezig. Zal zo ff foto's plaatsen in "alternatieve supergee" :D:D:D

Even het stof van dit ouwe draadje vegen..... ;)

Gisteren de richtingsroertjes voor een Supergee II uit de zak geplukt. Blijft leuk, dingetjes baggen.

Eerder stelde ik al de vraag hoe je torsieveertjes in schuimkernen kan stoppen.

Maar, zo maar wat surfend door het RCgroups DLG forum zie je toch wel dat de amerikanen en australiers vooral gebruik maken van de stalen aansturingen van hoogte en richtingsroer.

Terwijl op dit continent het single pull systeem populairder lijkt. (correct me if I'm wrong)

Hoe komt dat eigenlijk?

Zelf heb ik, sinds de Supra en mijn vorige kunststofzwever, erg veel liefde opgevat voor koolstof als stuurstangen.

Hoe zit dat precies met DLG's? Kan je een Ø1mm staafje nemen om hoogte en richting aan te sturen? (heb dat niet uitgezocht op RCgroups eerlijk gezegd)

Moet je zo'n staafje dan helemaal ondersteunen, of om de, pak'm beet, 100mm een klein kunststof buisje als steun/doorvoer?

Het hele mooie vindt ik, gevoelsmatig, dat er niet de hele tijd een veer aan de servo staat te sjorren. Dat het mogelijk weer een paar grammen kost zal allemaal wel.........

Berrie,

Mijn zoon heeft een Blaster gehad waarbij de roeren middels een 1mm carbon staaf aangestuurd werd. Zat inderdaad super en zonder enkele speling. Die stuurstang werd over de gehele lengte ondersteund door een teflon tube.
Het nadeel vind ik dat het bij vervanging van servo's, hevels of een demontabel stabilo het 1mm carbon erg kwetsbaar is en snel breekt. Je hoeft het maar een beetje te buigen en het breekt, en dan is het moeilijk te repareren. Tevens vraagt een dergelijke aansturing een mooie geleidelijke overgang vanuit de romp naar de roeren.
Stuurlijnen, of het nu Dynema of staal is zijn niet zo kritisch.

kwetsbaar......

Mmm, daar had ik nog niet aan gedacht. Zeker met het afneembare hoogteroer is dat niets.

Ik heb gelukkig nog tijd genoeg voordat ik moet beslissen.

zelf heb ik op het moment twee fullsize kisten vliegklaar liggen,.

in mijn twaspi zit single pull met verenstaal aansturing.. werkt goed zonder speling.

in mijn blaster heb ik dyneema zitten. ik rijg het touw altijd door het servoheveltje heen en zet het dan vast o0nder het schroefje, dat wil nog wel eens gaan schuiven dus ik zet het op het heveltje altijd vast met een drupje ca. werkt tot nu to perfect.

Back