Besturing videocamera met servo's

• Topicstarter Topicstarter roger_limburg
  • Startdatum Startdatum
R

roger_limburg

Guest
Ik wil een minicamera (videocamera) op afstand gaan besturen.

90 graden naar links en 90 graden naar rechts.

Zo'n camera weegt bijna niets, ik wil deze camera op een servo plaatsen die dus 90 gr. links en 90 gr. rechts kan draaien, kan dit met een servo en zo ja met welke?

Verder wil ik de camera ook omhoog en omlaag kunnen besturen, met een andere servo deze met dezelfde 90 graden hoek omhoog en omlaag.

Allereerst draaien servo's normaal gesproken slechts 2 x 45 graden. Om aan een grotere slag te komen zal de servo dus gemodificeerd moeten worden. Dit is bij de huidige servo's minder makkelijk te doen, maar niet onoverkomelijk.
Ten tweede lopen de meeste servo's veel minder vloeiend dan je zo op het oog zou zeggen. Alle analoge servo's zijn bij trage bewegingen nogal 'stapperig'. Vrijwel zeker zal dit in het videobeeld hinderlijk zichtbaar zijn. In professionele steady-cam systemen met afstandbediening worden dan ook heel andere servo's gebruikt dan wij in de modelbouw gebruiken.
Digitale servo's lopen wat fraaier, dus daar zal eerst mee geëxperimenteerd kunnen worden.

kan ik niet gewone motortjes gebruiken met een toerentalregelaar dee minimaal laten draaien, en deze met een servo aan b.v een trekschakelaar laten sturen ?

dan zijn de graden 360 maar hoe zal dan de trilling zijn ?

Met een hele flinke vertraging misschien wel te maken. Maar je kan dan niet makkelijk de positie van de camera bepalen waardoor je niet weet waar de camera naar toe richt.

Back