besturing zeilboot

Beste lezers.

Ik ben beginnend modelbouwer en heb een zeilboot gekregen maar nu het volgende,
Alleen zit er in deze boot geen besturing en dergelijke.
Nu de vraag wie kan mij helpen of heeft tips of advies wat betreft besturing?

Ik hoor het graag.

Laatst bewerkt:
Hoi Jaco,

Ik zou beginnen met heel veel lezen hier op het forum. Er zijn veel bouwverslagen te vinden waar mooi wordt beschreven hoe men het een en andere heeft opgebouwd en aangesloten.

Als je er niet uitkomt dan horen we het wel.

Houd ons op de hoogte en veel succes en plezier met je boot.

Ik ben beginnend modelbouwer en heb een zeilboot gekregen
Hallo Jaco,

Weet je ook om welke zeilboot het gaat?

Bij modellen tot één meter lang kun je de zeilen namelijk ook bedienen met een quarterscale (grote sterke) servo, dit is in een bestaande romp vaak eenvoudiger te realiseren dan een zeillier (winch).

Groeten, Jan.

full

Dit was de boot bij de vorige eigenaar

Laatst bewerkt door een moderator:
full
full

En zo ligt ze ondertussen bij mij in de stalling.
De boot is 98cm lang en 1,38 bovenkant mast.

Jaco,

Je hebt minimaal twee servo's nodig. Een voor het roer en een voor het verstellen van de zeilen. Zou ook kiezen voor een eenvoudige 2.4 gHz zender zoals deze: ZENDER 2.4 GRAUPNER MX 10 Ik gebruik hem ook voor mijn Micro Magic.

Nog een vraag kun je een foto maken van de binnenkant van de romp. Dat geeft misschien nog wat meer informatie over hoe de besturing in elkaar zit.

MVG
Arnold

Jaco,

Dat begrijp ik maar soms zitten er nog restanten van de oude besturing zoals de bevestiging van de servo's.

MVG
Arnold

Jaco,

De stuurstang van het roer geeft je in ieder geval een idee waar de roerservo zit. De foto van de vorige eigenaar geeft de indruk dat er een zeilwinch in het midden van de boot zit. Dit verwacht je ook als je naar de lengte van de boot kijkt. Verder komt de fokkeschoot door een pijpje in het voordek en de grootschoot door de klep die de romp afsluit.

MVG Arnold

Arnold,

Het klopt inderdaad dat de fokkeschoot door het pijpje in het voordek komt
en grootschoot door de klep van de romp. De besturing ging door middel van een elektra motortje en een as waar draadeind op zit en een blokje die van voor naar achter ging waneer de motor draaide.

Groet Jaco

full

Zo ziet het ruim er nu uit. Moet natuurlijk nog netjes schoon gemaakt worden etc, maar omdat de boot buiten heeft gelegen moet deze eerst drogen.
Ik wil de boot zelf helemaal schuren en lakken. Ook wil ik er de uitstraling van een zeiljacht aan geven.

full

zo ziet het meganisme er uit waar eerder de zeilen mee bediend werden. Dit werd aangedreven door een electra motortje

Hallo Jaco,

Dat is een mooi staaltje zelfbouw,maar ik denk, dat de snelheid waarmee de zeilen versteld kunnen worden met zo'n draadspindel, heel erg laag is.
Op een invallende windvlaag zul je niet tijdig kunnen reageren, je kunt dan alleen maar zorgen dat de boot waterdicht is en niet vol zal lopen als de vlaag de boot op z'n zij heeft gedrukt.

Een standaard servo voor het roer en een quarterscale servo met een (enkele of dubbele) arm werkt het eenvoudigst (en het snelst).
Zoiets bijvoorbeeld:
GWS Servo IQ-900BB Jumbo
Niet noodzakelijkerwijze bij deze verkoper, op eBay ben ik 'm al voor €13,00 tegengekomen.

Groeten, Jan.

Back