Besturing zeppelin

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk (VWO) ben ik samen met een vriend een zeppelin aan het bouwen. Voor de besturing hadden we een systeem uitgedacht van 2 motoren (speed 250) op een kantebare-as m.b.v. een servo.
Alleen nu komt het probleem, het links/rechts sturen. Ik had al dit forum iets gezien voor een electronisch differntieel dit zou een ideale oplossing zijn geweest, maar helaas het bedrijfje wat dit maakt krijg ik geen contact mee.

Dus nu is mijn vraag of iemand een soort electronisch differentieel kan ontwerpen. In het idee van:

"Het differentieel mix het gas- en stuursignaal (gas kanaal 1, stuur kanaal 2), zodanig dat de beide motoren daar het resultaat van krijgen. Bijvoorbeeld: gassignaal is nulpositie en er wordt een vol stuursignaal naar recht gegeven. Dit resulteert in dat de linkermotor gaat drukken en de rechtermotor gaat trekken. Wordt er dan ook nog een gascommando bij gegeven, dan zal dat resulteren in dat de rechtermotor minder hard gaat draaien en de linker harder gaat draaien, mits dat nog kan."

Alleen is het misschien ook nog mogelijk dat je (belangrijkste is kanaal 1) de snelheid kan regelen?

Alvast hartstikke bedankt voor reacties
Remco

PS. als andere ideeën voor de besturing van een zeppelin zijn hoor ik het graag

Hiervoor heb je een delta-V-mixer nodig. Computerzenders hebben deze mix-mogelijkheid standaard aan boord.

Voor zenders zonder mix-mogelijkheden hebben zowel Graupner als BMI een mixer op de markt gebracht, die in het model kan worden ingebouwd tussen de ontvanger en de servo's. Deze werken precies, zoals gewenst: gas geven is beide regelaars vooruit/achteruit en bij sturen gaan ze tegengesteld. Als er met de verkrijgbaarheid van deze mixers een probleem is, kun je even een pb'tje naar mij sturen.

Heb nog wel zo'n V-mixertje liggen....
Voor een tientje stuur ik 'm op,

Peter

Dit is ook mechanisch te mixen alleen heb je dan wel sterke servo's nodig = dus wel zwaar.

Kun je je zender niet zo instellen dat bij rechtsaf sturen alleen je linker motor wat doet en andersom?

Hardstikke bedankt voor de reacties.

De optie met de delta-V-mixer lijkt me wel wat. Alleen hun heb ik toch nog 2 vraagjes aangezien ik nog niet zo veel van modelbouw electronica afweet.
1. Moet er na de delta-V-mixer nog een snelheidsregelaar worden geplaats, of doet de delta-V-mixer dit ook?
2. Er word steeds gesproken over servo's na de delta-V-mixer, maar kan je ook direct de motoren er aan hangen?

Remco

Je hebt nog steeds 2 snelheidsregelaars nodig. De mixer zorgt alleen voor het op de gewenste manier mengen van de commando's gas en stuur.

Meestal wordt zo'n mixer gebruikt om de hoogteroer- en de richtingsroer-servo van een vliegtuig mee aan te sturen, vandaar dat er steeds over servo's wordt gepraat.

Zorg wel dat je bij deze manier van sturen je motoren ver genoeg uit elkaar hebt staan. Anders is het koppel niet groot genoeg om goed te sturen. Een nadeel van het differentieel aansturen van je hoofdmotoren is wel dat je niet kunt sturen terwijl je omhoog of omlaag aan het gaan bent.
Een veel betere oplossing is om de twee motoren, zoals je eerst suggereerde, aan een as te zetten, die door een servo (zodanig ''versneld'' dat de 90 graden van de servo overeen komen met 180 graden of meer -270 is beter- op de motoren!). De motoren op één regelaar zetten.
Sturen gebeurt dan zoals bij een helikopter, met een staartmotor, gewoonlijk in de onderste vin. Daar gebruik je dan wel een bidirectionele regelaar voor. Deze zijn helaas niet altijd even makkelijk te vinden, en dan nog meestal pittig geprijsd, hoewel je van een servoprintje heel goed een bi-directioneel regelaartje kunt maken voor kleine motoren. Voor het staartmotortje gebruik je een motortje uit een 10-12 g servo. Daar zet je dan een GWS 2,5x0,8 of 2,5x1 propje op.
(volgende week komt er trouwens meer info over blimps op de imakits.com site!)
Succes!
Willem

De optie besturing volgens het helicopter principe is ook interessant, maar moet het nog na rekenen i.v.m. het Mlinksom > Mrechtsom of Mrechtsom > Mlinksom

Zal imakits.com in de gaten houden :wink:

Heb daarnaast ook nog een vraag of iemand toevallig weet hoeveel een delta-V-mixer weegt , vind het niet op internet, en hoeveel zo'n apparaatje kost?

hallo

wat ik weet van zelf proberen met en zeppelin

alle gewicht dat je IN de zeppelin zet is om ellende vragen

het beste gaat als volgt
de zeppelin trim je dat hij net niet zweeft
dit doe je door water toe te voegen in de daarvoor in de romp opgehangen buisjes
de motoren zet je vast in een stand namelijk recht uit
niet schrikken maar als je gas geeft dan gaat de zeppelin heus wel stijgen en zelfs meer dan je zelf wil
de hoogte die stabilizeer je door de hoogte roeren aan te sluiten op een zeppelin print je van norbert brugge (dit is een uitgeklede versie van diegene die we in duikboten gebruiken 3gr)
en sturen doe je met een fannetje in je staart
dus 1 servo + norbert printje
een regelaar voor je hoofd motoren
een regelaar 5 Amp voor je fannetje in de staart
micro ontvanger en 5 cellen van 3.3 amp om 6 volt te hebben voor de 250 speed motoren
met deze set kun je uitkomen op een zeppelin van een meter of 2 /3
als je lipo cellen neemt kom je kleiner uit.

van alles wat je kunt het doosje afhalen goudkontakt stekkers zonder hulsje (krimpkous)
geen schakelaars
de ontvanger werkt op de bec die in de regelaar zit

groetjes raf

ps helium kost in kleine verpakkingen hopen geld
daarom deden we een deel helium en de rest met de compressor lucht in de zeppelin pompen tot hij mooi strak staat

Back