Besturings vraagje, draaien tijdens een voorwaartse vlucht.

• Topicstarter Topicstarter wildcat
  • Startdatum Startdatum
W

wildcat

Guest
Heb een HoneyBee FP V2, maar ben op het moment aan het oefenen met de Phoenix RC Simulator.

Aangezien de HoneyBee FP V2 niet als toestel in Phoenix voor komt, heb ik het met andere heli's te oefenen.

Nu kwam ik tot mijn verbazing nog al een verschil in vliegen bij enkel heli's

De HoneyBee King 2, gedraagt zich meer als een vliegtuig. Gebruik na genoeg de rudder niet tijdens een voorwaartse vlucht en maak enkel alleen gebruik van de Aileron en Elevator om een draai te maken.

Gaat ik vliegen met een Belt CP V2, dan draait ie niet bij maar kantelt alleen en de rudder is hier nodig om het toestel te doen draaien tijdens een voorwaarts vlucht.

Vanwaar het grote verschil in besturing en welke van de twee kan ik verwachten bij mijn HoneyBee FP V2?

Laatst bewerkt door een moderator:
Binnen Phoenix vliegen de modellen, 3D, Sport, Standaard en Trainer allemaal het zelfde kwa besturing. Mocht dit niet zo zijn, dat zie ik de verschillen nog niet (gebrek aan ervaring).

Het zelf geld voor de BeltCPV2 en de versies in Phoenix.

Nee hoor.
Bij mijn Phoenix versie heb ik nog nooit de HoneBee king 2 gevlogen.
Ze staan dus standaard ingesteld.
Als ik onder Model ==> Edit ==> Tail rotor ==> Gyro Mode kijk dan staat standaard:

De 3D versie bij mij op Heading Hold
De Sport op Rate
De Standard op Rate
De Trainer op Rate

Als ik en dus jij waarschijnlijk ook alle behalve de 3D versie zou vliegen dan heb je het gedrag zoals jij zegt, de heli zal vliegen als een vliegtuig.
Bij de 3D versie heb je rudder nodig om een gecoordineerde bocht te draaien.

De Belt CP V2 bij mij staat daarentegen standaard op Heading Hold en dan heb je dus rudder nodig om een gecoordineerde bocht te draaien.

Succes

Zonder heading hold zal de staart door de voorwaartse snelheid als een soort windvaantje achter de heli hangen. De gyro corrigeert dan alleen op hoekveranderingen (dus bij gasgeven, zal de gyro iets aanpassen bij je staart om hem recht te houden).

Op heading hold zal een gyro kijken hoe de staart staat, en of jij als bestuurder hebt gezegd dat hij van hoek mag veranderen. De staart zal dus zonder rudderinput niet van hoek veranderen (in een ideale wereld :mrgreen:)

Maar het volledig zonder rudder een 180 graden bocht draaien is mij met mijn piccolo v2 (een vergelijkbare FP) nooit gelukt...
In het echt dan..

Als ik jou was zou ik dit wel aan proberen te leren, aangezien de meeste heli's dit toch nodig hebben..

Bedankt voor de nodige tekst en uitleg.

Ik kan op het moment met beide vliegen maar, moet zeggen dat ik het makkelijker en meer natuurlijker vind vliegen zonder die gyro hold.

Nu ik weet hoe mijn heli zal reageren bij het maken van een bocht kan ik daar rekening mee houden en verder oefenen met gelijkwaardige modellen.

Of de nodige aanpassing binnen phoenix maken aan het model.

De HoneyBee King 2, gedraagt zich meer als een vliegtuig. Gebruik na genoeg de rudder niet tijdens een voorwaartse vlucht en maak enkel alleen gebruik van de Aileron en Elevator om een draai te maken.

Ik zou je adviseren vooral te leren met je rudder de bochten in te sturen en slechts met de aileron bewegingen te corrigeren bij het uitkomen van de bocht mocht je wat 'af drijven'.

Op die manier kun je zeer strakke bochten draaien en hoef je niet slechte gewoonten af te leren mocht je ooit nog gaan vliegen met een CP heli. :)

Een heli hoort overigens gewoon te vliegen als een heli en dat is toch uiteindelijk niet echt hetzelfde als een vliegtuig. Zeker bij een CP heli is het vluchtmodel in een simulator vaak veel te easy-going (of te extreem) wanneer het gaat om het corrigeren van aileron bewegingen in bochten.

Je zult overigens zien dat het in het echt zichzelf al snel wijst als de prettigste manier om te vliegen.

Als ik jou was zou ik dit wel aan proberen te leren, aangezien de meeste heli's dit toch nodig hebben..

Ik denk dat je doelt op de draaicirkel bij het alleen draaien op je roer dat misschien relatief groot is? Dat klopt wel, maar ik zou corrigeren met ailerons en niet alleen vliegen op je ailerons. Zeker omdat beginners nog wel eens de vergissing maken om te gaan corrigeren met het roer. In een ideale wereld mix je met precies de juiste combinatie roer en ailerons, maar ik denk dat het accent niet moet liggen op de ailerons.

Laatst bewerkt:
Bij wat grotere modelheli's gebruik je altijd rudder en ailerons tegelijk om een zo vloeiend mogelijke bocht te maken. Hoe harder je gaat, hoe minder invloed de rudder heeft omdat de lucht meer langs je tailrotor stroomt dan dat het weggedrukt kan worden. Als je hard vliegt zou je dus je rudder bijna niet nodig hebben.
Echter met heading hold moet je toch altijd rudder meesturen anders gaat het spel heel krampachtig de bocht om. De meeste piloten hebben daarom een mogelijkheid om de tailrotor te schakelen tussen normaal voor de vlucht en h.hold voor hover.

Voor een goede bocht heb je alledrie de functies nodig...

Immers, je moet hem een tikkie op zn zij leggen, dan met up en rudder door de bocht trekken, na de bocht moet je hem weer rechtzetten.
Dit is even snel gezegd, qua timing van e.e.a. zit ook wat haken en ogen. Dit is voor een mooie, vloeiende bocht nodig. Des te rustiger je vliegt, des te belangrijker de timing wordt, op snelheid loopt de heli zelf al redelijk door een bocht heen.

Maar een heli op snelheid met alleen rudder door een bocht krijgen gaat je niet lukken, dan draait nl alleen de staart om. De heli blijft gewoon dezelfde kant opgaan.

Een heli vliegt echt anders dan een vliegtuig, als je dit gevoel hebt klopt het model of de sim niet..
Voor veel handelingen heb je gewoon de drie functies nodig, om met wind bochten te vliegen zul je ook hoogte aan moeten passen (tegen de wind heb je meer power nodig om hoog te blijven, tegen de wind zal de wind "onder" je bladen slaan, waardoor hij omhoog schiet)

Dit merk je vanzelf met een echte heli, kwestie van proberen, en er vanuit gaan dat wat in een sim kan, niet altijd in het echt uit te voeren is. Je model is nl altijd iets anders, en echt goede sims voor heli's schijnen niet veel voor te komen.

Back