Wie kan me helpen / op weg zetten met maken / zoeken naar besturingsonderdelen voor stuntmodel (1 m span, flaploos, niet verstelbare leadouts, geen 'plankromp'): tuimelaar (min 2" en liever groter), leadouts met ogen, geschikte lijnen, eventueel handvat. Als ik vroegere modellen bekijk met die eigenschappen dan vind ik qua motorisatie tussen .19 en .35. Daar zit nog heel wat ruimte tussen. Hoe meer vermogen hoe beter neem ik aan, maar voorlopig ben ik tevreden als ik er horizontale 8'en (pos en neg) mee kan vliegen. Wat voor motor komt er dan best op ? En mocht er nog iemand een Keith Renacle timer op overschot hebben, dan ben ik ook geïnteresseerd
Hay; Als ik jou was zou ik 1 september naar de CL Fly-inn in Almere komen. Dat zal wel een stukje rijden zijn voor je. Je kan ook even kijken op de volgende websites; brodak control line airplanes tower hobbies rsm manufacturing control line Tuimelaars zaag ik uit epoxyplaat. H.O.H minimaal 75 mm. Lead out materiaal en lijnensets vind je op bovenstaande websites, ikzelf gebruik voor lead outs haaienonderlijn, heb ik toch liggen. Als je nog geen handvat hebt, kan je het artikel van Henk de Jong opzoeken. Welke motor het best geschikt is, kan het best een stuntvlieger bepalen en dat ben ik niet. MVG Max
Edit: Ik zag dat Max me net voor was, maar je ziet dat we onafhankelijk van elkaar tot vergelijkbare conclusies komen... --------------------------------------------------------------------- Wat je schetst bestaat al: de Supersuppi. Dit is de mijne, plaatjes zijn uit 1971. En.... weliswaar helemaal dof met compleet vergane bespanning, maar ik heb hem nog. Vloog uitstekend met een Fox .35 aan 18 m 0,3 mmm Laystrate lijnen. Heb er het F2B programma mee geleerd. Tuimelaar was 3" (75 mm), zou hem nu met een 4" (100 mm) bouwen en ook de hefboom afstanden in tuimelaar en horn ook groter kiezen, 25/35 mm. Meer beweging, minder kracht in de lijnen: besturing blijft ook bij lagere lijntrek goed werken. Voor de theoretici: de Netzeband-wall komt hoger te liggen. Lead outs: 1 mm fiets rem- of versnellingskabel, geen RVS, want je wilt ze wel kunnen solderen.... Stootstang geen fietsspaak, maar een alu- of carbon buis met stukjes spaak aan de uiteinden. Is de vering bij 'up' geven er ook uit. Handvat gewoon zelf maken: http://www.modelbouwforum.nl/threads/hét-handvat.204483 Ik zou voor de SuperSup geen elektrische combinatie kunnen bedenken die het qua gewicht en afmetingen kan opnemen tegen een Fox met de getekende 75cc tank. Sterker is geen kunst, het gewicht en afmetingen zijn hier de zwarte mamba onder het gras.
Ik was niet van plan om zelf iets te bedenken. Maar ik dacht eerder aan een suppie ipv een supersuppi. Hoe groot is een supersuppi dan ?
1050 mm. Motor .19 -.35 De middelste Suppi is ideaal voor 2,5 cc diesels, maar het blijft een 'kleine' kist met 900 mm spanwijdte. Een van mijn clubmaats had een van de eerste Super Suppi's, deze vloog met een Veco .19 aan 16 m lijnen. Ontwerper Paul Tupker adviseerde mij een Fox 35 om de stap van de 'miniatuur' (1,5 cc) naar de 'echte' kunstvluchtmodellen te maken. Hij had helemaal gelijk. Van de Mini Suppi meteen naar de Super Sup aan 18 m lijnen, geen probleem. Punt is wel, dat als je wilt oefenen, je moet accepteren dat je af en toe op de grond beland. Suppi's zijn meer van het 'vliegen', zeker sterker dan een volbloed F2B model maar je moet ze niet volgas de grond invliegen. Dan blijf je aan het plakken. In dat geval is een Ace trainer veel meer geschikt. Ik heb met de kleine versie en daar op een Oliver Tiger 2,5 herkenbare F2B programma's gevlogen, voor fragmenten daarvan -tussen het lessen door- zie hier., 1'.11" e.v. Je leert daar iets vlotter mee: oprapen, afstoffen en starten maar weer.... Hoeft geen betoog dat electro in dat stadium nog geen optie is, die motoren overleven de eerste de beste duik niet eens. Als je niet meer hoeft te plakken is zo'n Suppi ideaal om het preciezere vliegen in de vingers te krijgen. En zodra dat ook niet meer beter kan, dan is het tijd voor een kist met flaps. (Nobler of iets groter)
Bruno; Twee weken geleden er, weer, achter gekomen waarom je lead outs NIET moet solderen, 2,5 looping en daarna kon het model in een vuilniszak mee naar huis, ik zou ze krimpen, dan kan RVS wel. Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag welke motor het meest geschikt is, OS Max LA .25 en .40 zijn uit productie, de Brodak .25 en .40 zijn ook uit productie, maar alles is nog wel te vinden op het net. Heb jij nog een motortje liggen voor die jongen? Jij doet toch alles, gatverdamme, tegenwoordig elektrisch, overloper! MVG Max