Bestuurbaar maken zeilbootje

Toen ik 10 werd heb ik voor m'n verjaardag een model zeilbootje gekregen. Net zo een als een vriendje van me had. Met deze bootjes gingen we op watertjes in de buurt varen. Zeiltjes instellen, roer een beetje scheefzetten en varen maar. Als het bootje eenmaal voer was het maar de vraag waar hij uit zou komen... Heel erg veel plezier mee gehad!

Nu heb ik zelf een zoontje van 9 en gun hem hetzelfde plezier. Sinds anderhalf jaar ben ik aan het modelvliegen, en heb dus al flink wat ervaring met radiografische besturing.

Mijn plan is nu om het oude bootje radigrafisch bestuurbaar te maken, maar ik heb geen idee hoe ik dat het beste kan aanpakken. Ik ben dus op zoek naar algemene principes en tips aangaande het besturen van modelzeilboten.

Een aantal vragen:
Hoe zorg je ervoor dat de electronica niet nat wordt?
Hoe kun je het beste het roer aansturen? (met touwtjes, stangetjes, direct?)
Hoe kun je het beste de zeilen aansturen?
Is het voldoende om alleen het grootzeil aan te sturen?
etc....

Het bootje is ongeveer 55 cm lang en de mast is ongeveer 60 cm.

Het bootje:
827147d51ac5aa777.jpg

De zeilen:
827147d51ac5db2b4.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Er van uitgaand dat het een holle romp is, zou je een gat in het dek kunnen maken. Zodat je alles in de romp kan inbouwen.

Misschien zelf een andere opbouw maken waardoor het weer een waterdicht geheel word.

Een aantal vragen:
Hoe zorg je ervoor dat de electronica niet nat wordt?
Hoe kun je het beste het roer aansturen? (met touwtjes, stangetjes, direct?)
Hoe kun je het beste de zeilen aansturen?
Is het voldoende om alleen het grootzeil aan te sturen?
etc....

-romp goed waterdicht maken.
-stangetjes
-touwtjes
-je hebt maar één servo nodig waarmee je beide zeilen bediend, dus waarom alleen het grootzeil.

001.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
ik zou daar niet aan gaan beginnen.
ik zou een nieuwe bouwen. bijv. een basic jolle deze heb ik ook gebouwd. http://www.modelbouwers.nl/pdf/basic-jolle.pdf hier staan een hele hoop tips in. hoe je het moet aanpakken.

het roek kun je het beste aansturen met stangetjes.
ik heb voor hem waterdicht te krijgen. een afsluitdop voor de drijflichamen van een zwaardboor gebruikt. dit werk heel goed. niet te zwaar en sluit heel goed af.

Niels

@F. Werkhoven
Dank voor de antwoorden, vooral de foto maakt veel duidelijk! Volgens mij is de romp wel hol, ik zal binnenkort een gat in het dek maken en kijken hoe ik de servo's kan inbouwen. Ligt de batterij in de kiel? Als ik goed kijk zie ik dat de touwtjes van beide zeilen even ver aangehaald worden bij een servo beweging. Is dat zo? Is het misschien beter om het touwtje van de fok wat minder 'uitslag' te geven door het wat dichter bij de servo aan de hevel te bevestigen?

@Niels
Uit nostalgische overwegingen wil ik toch graag dit bootje varend krijgen. Later kan ik altijd nog een betere bouwen (zo'n basic-jolle ziet er inderdaad goed bouwbaar uit)....

Jaap.

@F. Werkhoven
Dank voor de antwoorden, vooral de foto maakt veel duidelijk! Volgens mij is de romp wel hol, ik zal binnenkort een gat in het dek maken en kijken hoe ik de servo's kan inbouwen. Ligt de batterij in de kiel? Als ik goed kijk zie ik dat de touwtjes van beide zeilen even ver aangehaald worden bij een servo beweging. Is dat zo? Is het misschien beter om het touwtje van de fok wat minder 'uitslag' te geven door het wat dichter bij de servo aan de hevel te bevestigen?

@Niels
Uit nostalgische overwegingen wil ik toch graag dit bootje varend krijgen. Later kan ik altijd nog een betere bouwen (zo'n basic-jolle ziet er inderdaad goed bouwbaar uit)....

Jaap.

Ligt er aan hoe ver de schoot van het draaipunt af ligt. Zijn de afstanden voor de giek-grootzeil en giek-fok gelijk dan zelfde aanhaal plek op de servo, is de afstand van de fok kleiner dan aanhaalplek inderdaad iets verder naar binnen plaatsen.

zie ook Main & Jib Sheeting

kijk ook eens op http://www.micromagic-rc-segeln.de/ dan tipps boatsbau en dan RC anlage.

Gezien de grote van jou zeilen en boot kan je prima de MM opstelling gebruiken. Let wel op dat je ongeveer 200 tot 300 gram gewicht gaat toe voegen afhankelijk van de gebruikte batterijen. Mijn advies zou 4x AAA batterijen. En wellicht een lichter Stuur servo

succes groet

Back