Beta F3P van foamtoair

nee, er vliegt er momenteel nog maar 1 van, maar het is gewoon zoals elk depron/mylar model te bouwen,
daar zijn erg veel video's van:


de stap om het mylar te verlijmen is relatief eenvoudig, en vanaf dat moment is het net als het opbouwen van een b.v. een Disney, verstevigingen met carbon, besturing er in etc.
 
nee, er vliegt er momenteel nog maar 1 van, maar het is gewoon zoals elk depron/mylar model te bouwen,
daar zijn erg veel video's van:


de stap om het mylar te verlijmen is relatief eenvoudig, en vanaf dat moment is het net als het opbouwen van een b.v. een Disney, verstevigingen met carbon, besturing er in etc.

Meestal wordt tegenwoordig toch deze methode gebruikt?
Heeft als voordeel minder gevoelig voor tempratuur wisseling en dus uitzetten en krimpen van je f3p vliegtuig en volgens sommige f3p vliegers een beetje remmende werking waardoor je model iets langzamer vliegt.
 
alles kan, maar ik denk dat die dan al snel te zwaar wordt, oppervlakten zijn allemaal een stuk kleiner als van een Disney, dus vleugelbelasting hoger, dus sneller vliegen..
 
Ik heb toch wat twijfels of ik hem ga bouwen ja of neen . Het bouwen zelf zou me zeer aanspreken , dat doe ik graag maar het is het vliegen nadien ? Deze toestellen zijn toch zeer kwetsbaar ? Of je zou altijd de zaal voor jezelf moeten hebben en in clubverband gaat dat dus niet . Een enkele keer ja maar niet altijd . Ik vraag me af hoe mensen die F3P competitie vliegen hoe doen die dat qua training ? Als er me iemand dat kan uitleggen ?
 
Inderdaad, ze zijn wat kwetsbaarder, maar vooral in transport.

Voor trainen, groepje mensen zoeken die ook net even wat serieuzer zijn en dan na elkaar vliegen, 2-3 minuten geconcentreerd vliegen is voldoende.
De keuze is ook aan jezelf, wil je complexere leren vliegen met wat moderner materiaal, dan is een clubverband sessie misschien niet het handigste.
Maar misschien kan je een uur voor of na de sessie de zaal met wat andere mensen huren.

Wij hebben nu en vast ploegje wat iedere zondag gezellig samen vliegt, keurig na elkaar.
Voordeel is ook dat anderen met je mee kunnen kijken, kunnen coachen en vise versa.
Ik denk dat we gemiddeld meer vlieguren maken op een trainings avond dan op een clubsessie.
 
Zoals beloofd wat bouw foto's

Bij de Beta zoals ik 'm maak zijn de gleuven voor carbon band (1.5mm x 0.13mm) en carbon-staf.

Taak 1 is dan ook om wat lengtes carbon band te splitsen
View media item 247721
daarna is het zaak om de gleuven die volledig in depron liggen van deze band te voorzien. Doe dit met de vormen nog in de freesplaat.

View media item 247722View media item 247723
Daarna kan het onderdeel uit het frame worden gesneden.
View media item 247724
In dit geval heb ik eerst de vulstukken met foto lijm op karton geplakt en daarna pas de delen los gesneden.
Als ik straks ga airbrushen, kan ik het onderdeel terug leggen in de mal zodat je met gewichtjes het spuitmasker kan plaatsen.
Als je dit doet zonder de vul stukken zakt de mylar door en krijg je vage(re) lijnen.

Nu kunnen de 0.5mm carbon staf in de aangegeven gleuven worden verlijmd. Doe dit voor alle onderdelen.View media item 247725
Mylar Bekleden

Het bekleden met mylar gaat vrij eenvoudig.

1) knip een stuk mylar af wat groot genoeg is voor je onderdeel.
In dit geval heb ik het hoogteroer al met blenderm tape scharnierend gemaakt.
2) maak een propje van de mylar, trek het voorzichtig uit elkaar, en prop het nog een keer.View media item 247727trek het daarna uit elkaar en span het strak met stukjes tape op een gladde ondergrond.View media item 247728
3) plaats het deel van op de mylar komt op een stuk karton. Ik beplak het karton eerst met inpakpapier omdat de spuitlijm echt overal komt. Na het spuiten kan je die papierlaag verwijderen en het karton opnieuw gebruiken.
Spuit van een hoogte van 30cm de spuitlijm zodat het als het ware op het onderdeel valt. Niet rechtstreeks spuiten in verband met mogelijk oplos middel en aantasten van de depronView media item 247729
4) plaats het onderdeel voorzichtg op de mylar en druk het voorzichtig goed aan.
View media item 247730
Ik laat dit nu een paar uur drogen.

Daarna snij je met een scherp mesje het mylar rondom weg.

Vanaf dat moment is het bouwen gelijk aan een normaal depron model

- dus airbrushen
- onderkant op vleugel/staart lijmen en verspannen
- besturing erin
- bovenkant romp erop
- motor er in
- vliegen

Let erop , dit is de manier waarop ik het doe, zoveel mensen, zoveel meningen




 
Laatst bewerkt:
Back
Top