Betaalbare 760usec / 800Hz servo's?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Roelof, 17 jan 2019.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb onlangs een Futaba T7XC zender gekocht en zijn maximale snelheid met gewone digitale servo's is 333Hz.
    Nu heeft deze zender ook een SR modus om met 760usec/800Hz servo's te werken. Nu weet ik dat 760usec servo's veel als tail servo gebruikt wordt maar als ik een beetje rond kijk zie ik ze niet hoger gaan dan een 500Hz. Natuurlijk heeft Futaba passende servo's maar die zijn iets te prijzig.

    Iemand nog hints en tips?

    Wenselijke specs:
    - standaard formaat
    - speed 0.07sec@60 graden of sneller
    - kracht 10kg of meer.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Helaas ik ken ook geen servo die deze hoge frequentie aankan maar waar heb je dat voor nodig? Bij een gyro die een staartrotor aanstuurt kan ik me die hogere snelheid nog wel voorstellen maar een servo die jij zelf via je zender bestuurd heeft dat absoluut niet nodig. Ik ben er zelfs behoorlijk zeker van dat je niet eens zal merken dat die servo zoveel sneller wordt aangestuurd. Bij "normale" snelheid krijgt de servo ongeveer 50 keer per seconde een puls. De "vertraging" is dus maximaal 1/50ste seconde. Jouw reactie snelheid is minstens 1/2 seconde dus...….
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik ben zelf ooit met de T3VCS zender van gewoon 50Hz PPM naar de 5.5msec HRS gegaan en merkte al een groot verschil. Nu met dezelfde oude servo's op 333Hz ofwel 3msec zal ik wel weer een stap op vooruit gaan maar als het sneller kan, waarom niet?

    Sanwa heeft al langer een soortgelijke modus genaamd SSR en mensen met de snelle onroad auto's merken verschil tussen de de 1.5msec/333Hz en de SSR modus, de auto's zouden toch nog preciser sturen. En als ik dan toch aan nieuwe servo's toe ben, waarom dan niet gelijk de snelle.....
    Maar ja, als ze 2 tot 3x zoveel kosten dan wat ik betaal voor een Savox 1257TG is dat erg prijzig want ik wil er gelijk 3 waarvan er 1 als reserve in de kist gaat.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik denk niet dat je goedkope servo's zult vinden die 760uS en >500Hz aan kunnen.
    Dat je de overgang van 20 naar 5.5 mSec kan merken geloof ik in tegenstelling tot Ernst wel. Die halve seconde reactie snelheid geldt zeker niet voor een ervaren snelle piloot die op de toppen van zijn of haar adrenaline zit. Ik weet dat bij het vliegen en timen van modellen die >200 km/h vliegen.
    En bij directe eigen actie ben je nog sneller.
    Je moet je alleen afvragen wat de reactie tijd van een (vleugel vliegtuig) model is. Voor rol is dan de spanwijdte/slankheid zeker een maatstaf en in het algemeen is het zo dat een reactie op een standverandering van de roeren pas na de lucht over de vleugel 1 à 2 koordes verder is, de luchtkrachten zich hebben ingesteld, evenzo zal een verandering van de stand van het toestel als gevolg van de roeruitslag pas na de volgende 1 à 2 koordes een baanverandering optreden.
    Als voorbeeld een F5D electro pylon model op WK niveau (klein en snel) dat vliegt met 80 m/s (288 km/h) en een koorde van 100 mm zal het 2 maal 1 à 2 x 0.1/80= 2.5 à 5.0 mSec duren eer het toestel van baan verandert. Hier heeft een snelle servo zeker nut. Maar of een 500Hz systeem met 2 mSec frame rate echt merkbaar beter is betwijfel ik toch ook.

    Bij een E2K racer zal de snelheid misschien op 50 m/s liggen en de koorde op 200 mm en dan wordt de aerodynamische vertraging al 8 à 16 mSec zijn. Dan is het verschil tussen 20 en 5.5 mSec frame rate ook nog duidelijk merkbaar, maar al minder uitgesproken.
    Bij een groter, langzamer model zal minder dan 20 mSec niet gauw merkbaar zijn.
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het preciezer sturen heeft niets te maken met de herhalingsfrequentie de beleving van 20 naar een nog kortere tijd aan mSec is zo enorm verwaarloosbaar klein.
    De oog/hand reflex van een getrainde model vaarder/vlieger/rijder, ligt om de na bij de 1/5 seconde.
    Wij zijn ongeveer 10x trager dan de techniek.

    Het verschil zit hem in de technische gedocumenteerde magische afkortingen van de fabrikanten die het alleen maar hebben over snelheid sneller en snelst.
    Terwijl het merkbare verschil als je het met de hand stuurt, zit in de resolutie waarmee een servo wordt aangestuurd.

    Een 40Mhz PPM FM gemoduleerde zender, stuurt via de ontvanger, een servo aan in ongeveer 150 stappen.
    Bij PCM 2048 zijn het er zomaar ineens heel veel stapjes.
    En bij de moderne 2.4Ghz zender, niet de via de leerling poort omgebouwde exemplaren.
    zijn het er meestal zo'n 3000.

    De hogere resolutie, maakt het verschil in de beleving.

    Tekst aangepast m.b.t. technische gedocumenteerde magische afkortingen
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2019
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je met bijna 100km/u een bocht instuurt kan een lage framerate het verschil maken tussen hem op de curb positioneren of bijna een meter verder, het is gewoon afhankelijk op welk moment de puls erin komt. Die variatie wordt kleiner bij snellere frames.

    Maar ik zal het voorlopig met de 333Hz snelheid doen, kan ik mijn oude servo's opmaken en daarna wel verder kijken.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal eens met hobbyist. Wat ook een rol speelt is de dode hoek. Die snelle servo's zijn (bijna) altijd digitale servo's. De dode hoek daarvan is meestal kleiner dan van de gewone (analoge) servo's, vooral die hele goedkope analoge servo's. Hierdoor zal de digitale servo eerder, bij een kleinere uitslag van de stuurknuppel, reageren dan de analoge. Dat is wat je merkt, niet dat de puls zoveel vaker per seconde komt.
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Eerlijk gezegd verwacht ik niet, dat je verschil zult merken tussen een 333Hz en een 800Hz servo (vooropgesteld, dat het dezelfde servo is). De responstijd van het Futaba SR-systeem is 2,4 ms. Een kortere responstijd bestaat (nog) niet en wedstrijdrijders merken dit verschil wel degelijk. Met deze snelheid wordt zowel een 333Hz als een 800Hz servo aangestuurd, dus de responstijd blijft het zelfde. Het enige verschil tussen beide frequenties is de snelheid, waarmee de servo-elektronica het servomotortje aanstuurt. Tussen twee pulsen heeft een 800Hz servomotortje minder tijd om af te remmen dan bij een 333Hz motortje het geval is. In welke mate dat gebeurt is afhankelijk van het motortje. Volgens mij is dit echter miniem.

    De 760us servo's zijn in eerste instanties ontworpen voor gebruikt in combinatie met de (duurdere) heli-gyro's, die deze servo's kunnen aansturen. Daar maakt het verschil tussen een 333Hz en een 800Hz servo wel uit. Niet in de respons, waarop de servo regeert op de stuurcommando's, want die is hierbij ook zo'n 2,5us. Wél in de responstijd, waarop de servo reageert op de gyro. De puls, waarmee de heckservo wordt aangestuurd, is hierbij namelijk afhankelijk van zowel de stuurcommando's als van de gyrocommando's en de gyro levert een responstijd, die flinke factor korter is dan die van de stuurcommando's. Resultaat is, dat de servo sneller en nauwkeurig reageert op de gyro en dus een veel 'strakker' vliegbeeld levert.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Corrien, op de scope is er wel degelijk sprake van een 800Hz signaal

    [​IMG]
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De frequentie-aanduiding op de onderste balk zal de sample rate zijn van de oscilloscoop. De tijdbasis staat ingesteld op 0,5 ms, dus in beeld zijn hier vier pulsen van elk 1 ms en die passen echt niet in een frame van 800 Hz.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De tijd onderin is de afstand van de 2 kaders waarin 1 puls is aangegeven, deze kaders stel je handmatig in. Dan geeft die 1.18msec ofwel omgerekend 830hz. Niet helmaal precies ingesteld want de linker kader moet iets verder naar links en verwacht ik een 800Hz signaal.
    Je ziet ook met een timebase van 0,5msec per hokje dat de hoog-puls richting die 720usec breed gaat (bijna anderhalf hokje).
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Toch nog even op terug komen...

    Het gaat niet om de reflex maar om het ritme waarmee je een 1:8 model met veel grip dat 100+km/u gaat en binnen 2sec daar naar toe accelereert op een 4 meter breed baanvlak moet houden. In die ritme wil je geen continu afwijkende variabelen hebben zoals een servo dat ergens tussen 0 en 20msec kan reageren, zoals eerder aangegeven kan dat een verschil maken van netjes op de curb of een meter verder.. Als dat tussen 0 en 1msec kan liggen zal de constantheid van het nemen van de bocht in een ritme veel betere resultaten geven. En ja, verkeer op de baan, een slip en ook een hickup in je hand-oog coördinatie kan roet in het eten gooien.

    Daar ben ik het minder mee eens. OK, een servo dat aleen links.rechts en midden (goedkope Nikko) kent zal inderdaad niet lekker sturen. maar is dat in 200 stappen over het bereik is daar al prima mee te leven.

    Een PPM FM heeft maar 150 stapjes? Gezien het analoog is heeft dat oneindig veel stappen. Bij digitale servo's zit ja aan de resolutie van de servo vast maar veelal is dat 4096. Maar de resolutie is het niet, de variabele vertraging van de servopuls is een racer veel irritanter.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja, als er puur gestuurd wordt op ritme i.p.v. op reflex.
    Dan zal dat zeker ietsiepietsie uitmaken.
    Van de 7ZPXR, hun top model is de responstijd en de variatie.
    T-FHSS = 5.46ms Average (6.4ms Variation)
    SR = 2.26ms Average (1.63ms Variation)
    Of dat inclusief de rekentijd is die de zender en de ontvanger nodig hebben om een stick positie op de uitgang van de ontvanger te krijgen, geen idee.

    Hier kom ik in de loop van volgende week even op terug het is voor mij best wel lastig om in eenvoudige woorden uit te leggen.
    Dat oneindig echt wel zijn grenzen kent.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    SR mode is net als T-FHSS een transmissie protocol maar zonder telemetrie, daarom is die sneller. Maar je kunt "normale" servo's en "SR" servo's selecteren dus ben ik benieuwd welke getallen ditt zijn. Overigens is mijn T7XC identiek aan de 7PX....
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb ook even aan de Sanwa SSR mogen meten.

    Sanwa hanteert een center pulsbreedte van 300usec en een framerate van 384Hz
    Dus Sanwa heeft wel een snellere puls maar een tragere framerate dan de Futaba SR. In ieder geval zijn Sanwa compatible SSR servo's niet te gebruiken op de Futaba en visa versa.

    Misschien moet ik nog even kijken of ik de SR mode op een lagere framerate kan zetten, 760usec - 500Hz servo's zijn namelijk makkelijker te vinden en met een 90 dollar ook betaalbaarder.
     

Deel Deze Pagina