Beter buiten vliegen door verlengde binnenas?

• Topicstarter Topicstarter ZZR600
  • Startdatum Startdatum
Z

ZZR600

Guest
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht, dus zal ik mij even voorstellen. Ik ben Wim en kom uit Purmerend. Van mijn vrouw moest ik een hobby gaan zoeken, waarbij ik mijn gedachten even helemaal kon verzetten na een lange dag werken. Het is dus heli vliegen geworden.

Ik heb van een collega een Esky Big Lama (35MHz) overgenomen. Hiermee vlieg ik in de pauzes op mijn werk in de ruime werkplaats, maar het liefst vlieg ik buiten. Tijdens de eerste keer buiten vliegen had ik al na een kwartier mijn eerste blade strike (op 8 meter hoogte) en nu weegt de heli zo'n 25 gram meer door alle plakband die hem bij elkaar houdt.

Omdat ik het vliegen toch wel erg leuk vind en er mee door wil gaan heb ik een nieuwe Big Lama besteld (2.4GHz). Om te voorkomen dat ik al mijn plakband kwijt raak aan deze nieuwe heli, zat ik er aan te denken om zo'n verlengde binnenas (extended innershaft) te gaan monteren. Wat ik begrepen heb, is dat de afstand tussen de rotors hiermee zo'n 15mm groter wordt.

Zal dit de kans op blade strike aanzienlijk verminderen en kun je dus met meer wind (zeg t/m windkracht 3) nog leuk buiten vliegen?

Alvast bedankt!

buiten vliegen met e Sky Lama

Hallo Wim, mijn ervaring is dat het buiten vliegen met een coaxiaal heli maar beperkt mogelijk is vanwege de wind.

Ten eerste hebben ze meestal de kracht niet om goed tegen de wind in te vliegen en je kan met meer wind, kan al bij 1 bft, niet meer naar beneden komen.

Een langere as, waarbij de afstand tussen de bladen vergroot wordt verminderd wel de kans op Blade strike.

Zelf ben ik sinds kort aan het oefenen met een collective pitch helikopter en met meer (vlagerige) wind ( 3 bft of meer) word het vliegen al weer een stuk moeilijker. Ik heb het nooit geprobeerd maar ikd enk dat het met een Lama dan onmogelijk zal zijn te vliegen.

Als je meer wilt weten van Heli vliegen kijk dan eens op de EVA site Die hebben leden in midden Noord Holland van Zaanstad tot aan Alkmaar.
We vliegen elke zondag indoor van 11 tot 1300 uur in Hoorn. Laat het me weten als je belangstelling hebt.

Groet,
Paul

zoals paul al zei, de verlengde innershaft gaat de prestaties voor buiten niet verbeteren, wel gaat het helpen tegen blade strikes, zeker als je er een paar nieuwe carbon blades op zet.

probeer ook als het teveel waait niet buiten te vliegen, als je niet 'smooth' kunt vliegen met een coax is er altijd een grotere kans op bladestrikes. kan gebeuren doordat de wind te sterk is of doordat het niveau van de piloot nog niet zo hoog is.

als je echt liever buiten vliegt kan je misschien een FP heli van dezelfde grote/gewichtsklasse als de big lama aanschaffen. deze zal veel beter in de wind kunnen als een coax, maar zal wel in het begin heel wat meer oefening vergen, en een paar reserve onderdelen misschien. ook zal als je met je lama binnen net genoeg plaats hebt zo'n heli te groot zijn tenzij je er goed mee overweg kan. deze heli's gaan namelijk veel sneller en je bent al aan de andere kant van de ruimte voor je weet.

op mijn kamer kan ik met mijn coax makkelijk 8tjes vliegen maar met mijn solo pro heb ik nog veel meer moeite, ondanks dezelfde grootte.

een solo pro of blade msr zijn imo niet geschikt om buiten te vliegen, ik heb het geprobeerd en zelfs als de struiken en bomen niet bewegen merkt ik al dat mijn heli redelijk snel wegdrijft door een onvoelbaar stroompje wind, laat staan als er een kleine windvlaag komt. van de rest kan ik niets zeggen.

Hartelijk dank voor de reacties.

De eerste (en gelijk ook laatste) keer dat ik buiten vloog was het windkracht 1 a 2 gok ik. Het viel me mee hoe de Big Lama reageerde, tegen de wind invliegen was niet zo'n probleem. Ik had gelukkig wel de ruimte, waardoor ik alle tijd had om te reageren als een briesje het toestel meenam.

Ik kan van dezelfde collega ook nog een vrij nieuwe Walkera dragonfly Lama HM 400d overnemen, volgens hem is die iets meer geschikt voor het vliegen buiten. Hij neemt hem deze week mee en dan kan ik zelf het verschil ervaren. Maar misschien is het verstandiger om eerst van de winter maar met de Big Lama goed te leren vliegen en dan volgend jaar maar eens op zoek te gaan naar iets wat meer geschikt is voor buiten (iets anders dan coaxiaal dus).

Voor Paul: Bedankt voor je uitnodiging. Ik heb de EVA site bestudeerd en ben zeker geinteresseerd om eens te komen kijken op zondag. Ik zal je binnenkort wel even een persoonlijke mail sturen (als dat via dit forum kan) als ik weet welke zondag(en) ik kan. Ik heb de nieuw bestelde Big Lama trouwens ook nog niet eens binnen.

Back