Ik vond in de nalatenschap van mijn vader 2 foto's van de Beurtman IX uit ca. 1905. Mijn overgrootvader was gezagvoerder op de Beurtman van de Nijmeegse Stoombootonderneming “Beurtman” (Backer). Beurtvaart was de regelmatige dienst hoofdzakelijk tussen Nijmegen en Amsterdam. Ik heb hier ook de oorkonde en de Zilveren Penning voor 25 jaar trouwen en onafgebroken dienst van de Vereeniging tot Behartiging der Stoomvaart-belangen in Nederland op naam van mijn overgrootvader. (Ik heb zo'n zelfde penning trouwens ook op naam van iemand anders) Ik zal vandaag de oude foto's fotograferen zodat ik ze hier kan posten voor de liefhebbers. Nu mijn vraag: Zijn er mensen die over dit schip meer informatie, foto's of zelfs tekeningen kunnen verstrekken? Of een idee hebben waar ik voor meer info wellicht kan aankloppen? Als ik dan met mijn eerste model zou beginnen, dan lijkt me de Beurtman 1,2,3 of 4 wel op zijn plaats. In eerste instantie als statisch model waar later eventueel ooit een machine in gezet kan gaan worden, onder het mom van al doende leert men. BVD, Gr. Remco
Omdat je heel veel schepen te zien krijgt als je Beurtman door een zoekmachine haalt toch maar snel de plaatjes geschoten. De jongeman op de voorplecht is mijn grootvader, bij zijn vader aan boord: Ik vind het toch wel een erg mooi rank schip dus ik hoop dat ik er wat meer info over ga vinden..
Sorry dat ik meteen inbreek, maar ik hoop dat er nu er een topic over beurtvaarders is, er mensen zijn die mogelijk meer kunnen vertellen over: veraf vanaf de Kruithuisstraat voorschip met mastkoker. Op deze foto's is de ligplaats aan de Oostenburgergracht te Amsterdam. Scheepje ligt nu in Harlingen (ramen zouden zijn dichtgelast) Aan boord is een kettingstuurwerk onderdeks te zien en plaats van stoomketel is ook nog te zien aan de opbouw/ schot.
Machine of motor? Schroefas zou ik zeker al wel plaatsen, omdat dit later inbouwen een hoop gesloop oplevert. Afmetingen? Als je aan stoom denkt.. klein schip: altijd plaats en drijfvermogen te kort.
Machine Dat is de reden dat ik hier ben blijven hangen Maar dat is sowieso verre toekomstmuziek. En rc hoeft van mij ook weer niet, dat is i.c.m. een machine voor mij veel te hoog gegrepen. Het zal leuk zijn als er een waarheidsgetrouw machientje in gaat passen. Schroefas zal ik direct plaatsen want ook aan een statisch model moet de schroef goed vast zitten. Maar het hele plan valt of staat met het al dan niet verkrijgen van meer info.
Remco en Harm, Probeer eens op het Binnenvaartforum of je daar info kunt krijgen. Er is een topic Beurtvaart waar je je vragen kunt posten. Succes! Gr. Klaas. https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=565
Dan zal ik toch eerst wat aan instellingen moeten wijzigen. Wat een onzin. Zij willen gewoon dat ik (voor mij zinloze reclames) toesta. Verder had iedereen daar foto's bij imageshack en is daar dus ook nagenoeg alles zonder plaatjes.
Harm, Ik erger me ook dagelijks aan die reclame. Voor 15 Euro per jaar kun je het afkopen, maar dat is voor deze Groninger te duur. Maar voor niets gaat alleen de zon op, moeten we maar denken. De link stuurt je naar het begin van het Beurtvaartverhaal in 2005. Daar zijn inderdaad al heel wat foto's verdwenen, deels omdat ook Imageshack nu een vergoeding wil zien voor het hosten. Maar recentelijk geplaatste foto's staan er nog wel op. Met een scheepsnaam zou je kunnen zoeken bij vereniging de binnenvaart of op binnenvaart.eu. Verder ben ik in het beurtvaartverleden niet zo thuis. Ben net te jong om het bewust te hebben meegemaakt. Succes verder met de zoektocht. Hoop je dinsdag te zien en inmiddels weet ik ook weer wat ik moet meebrengen. Gr. Klaas.
Bij binnenvaart.eu nog wat info gevonden over de Beurtman II. Helaas geen foto van het originele schip. Gr. Klaas. https://www.binnenvaart.eu/stoomgoederenboot/2806-beurtman-ii.html
Bedankt Klaas! Maar deze Beurtman 2 stamt uit 1914, terwijl de Beurtman 4 van mijn overgrootvader al rond 1905 gevaren moet hebben..
Remco, Vrachtboten toegepast in 1901 op het traject Nijmegen – Amsterdam (op doorreis in Gorinchem) waren ondermeer de Beurtman III en IV. Te lezen in dit document; http://www.vierheerlijkheden.nl/cms/images/Periodieken/Jaargang 4-1.pdf
Bedankt Orion Flyer! Ook leuk om te lezen dat deze dienst Vianen aandeed. Mijn oma was dochter van de sluiswachter daar en zodoende hebben opa en oma elkaar ontmoet
Remco, Het nationaal archief kan óók wel interessant zijn om eens door te nemen. Niet als bron voor tekeningen in dit geval maar hierin is wél het gehele en vrijwel complete archief opgenomen van de ''Vereeniging tot Behartiging der Stoomvaart-belangen in Nederland'' over de periode vanaf 1884 tot aan 1942. Misschien kom je hierin ook nog informatie tegen, b.v. over de erepenning die je overgrootvader heeft ontvangen. De startpagina voor dit archief kun je vinden onder deze link, niet ingeven in Google maar ingeven in de zoekregel http//www…….. middels ‘copy’ en ‘past’. http://www.gahetna.nl/collectie/archief/ead/index/eadid/2.19.030/node/c01:0.c02:0.c03:5./open/c01:0.c02:0.c03:4.#c01:0.c02:0.c03:4. Ik schrijf er wel bij, je mag er wèl een avondje voor gaan zitten.
Bedankt Orion! Ik heb de schrijver van het door jou gelinkte stuk gisteren gemaild, en hij speurt ook even verder. Hij was heel blij met de foto. Hij had er nog geen van de Beurtman. Ik heb hem op dit forum gewezen, dus wellicht meld hij zich hier eens. Foto moet trouwens uit omstreeks 1920 zijn, omdat mijn opa in 1901 geboren is. Foto uit 1905 is een andere; daarop staat mijn opa aan boord als peuter. Is scheep technisch niet zo'n interessante foto.
Remco, Het blijft nog wel even interessant rond de Beurtman IV en wat hierover nog gevonden kan worden. Ik ben in ieder geval een ‘Beurtman IV’ tegengekomen in een lijst van taxatierapporten, het schip was hierin eigendom van de Rederij Koppe NV te Amsterdam. Kijk maar op het ‘gevalnummer’ 1739 in een deel van de lijst die te vinden is met; http://www.gahetna.nl/collectie/archief/pdf/NL-HaNA_2.16.55.ead.pdf Nu blijft het natuurlijk de vraag of het de gezochte ‘Beurtman IV’ is daar de periode waarin deze rapporten zijn opgesteld loopt van 1939 tot 1955. Je kunt ook online inzage hebben in stukken van het archief maar dan moeten ze wél rood gemarkeerd zijn. Dat is in dit geval niet zo. Ze zijn wél openbaar. Of de inhoud van het rapport je verder kan helpen? Je weet maar nooit.
Bedankt maar weer Orion! Net al wat bekeken, dat wordt inderdaad veel werk. Wellicht toch maar eens naar Den Haag.. of wachten tot e.e.a. rood gemarkeerd is
Ik zoom net even in op het schip en er lijkt toch echt Beurtman III op te staan.. Was me niet eerder op gevallen Klopt het dat dit soort schepen ook nog van zeil gebruik maakten?
Het lijkt inderdaad op de Beurtman III. De Beurtman III, kwamen we natuurlijk wél al tegen in post 11 http://www.modelbouwforum.nl/threads/beurtman-4.243481/#post-3719934 Is de foto met een 'hoge resolutie' gescand Remco, zo niet dan zijn er misschien nog betere details uit te halen? Over de Beurtman II en in combinatie met C. Bakker was ik wél al wat tegengekomen C.Bakker wordt met twee kk’s geschreven maar het lijkt erop dat het dezelfde meneer C.Backer moet zijn die jij vermeld in post 1, lees dit maar eens en volg de link. Onderstaande betreft de ‘’Stukken betreffende de bemoeienis met de verlening van een concessie aan de firma C. Bakker voor een stoombootdienst Nijmegen - Amsterdam v.v., alsmede met het toezicht op de uitvoering van de dienst’’’. Hierin wordt de Beurtman II genoemd. http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_intro.aspx#2131101345 In de ‘Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen’ bevindt zich ook een foto (negatief?) van de heer C. Backer, lid van de directie van de Nijmeegsche Stoomboot Rederij(!). http://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_intro.aspx#44651 Nu wordt het de Nijmeegsche Stoomboot Rederij genoemd. In onderstaande link/vermelding van de Collectie Gelderland wordt de foto als kleinbeeldnegatief omschreven, dit kan een microfiche zijn die met een lokale viewer bekeken kan worden. Een systeem om documenten en afbeeldingen fotografisch te archiveren. http://www.collectiegelderland.nl/organisaties/regionaalarchiefnijmegen/voorwerp-KN655-III--27 Op zoek naar informatie, de Beurtman III.
Je bent goed thuis in archieven Orion! Ik krijg echter niets te zien als ik op die sites kijk. Winkelwagenknop werkt niet.. Lokale viewer moet ik eerst ergens downloaden? De foto is niet gescand; ik heb met de IPhone een foto van de oude foto gemaakt. Ik zal eens kijken of dat beter kan..
Remco, Belangrijkste vind ikzelf altijd in eerste instantie dat er informatie en documentatie ergens aanwezig is. Hoe deze is in te zien eigenlijk stap twee, je zou er zelf kunnen gaan kijken of misschien iemand vinden in bijvoorbeeld Nijmegen om eens een bezoekje te brengen aan zo’n archief. Hij moet dan wel een doelgerichte opdracht hebben anders verzand je in de informatie. Met alle informatie kun je uiteindelijk op stukken stuiten die meer inzicht geven in het schip, garantie heb je echter nooit en haast moet je ook eigenlijk niet hebben. Wat ik schreef over archiveren is dat informatie misschien fotografisch op microfiches is opgeslagen een alleen ter plaatse kan worden bekeken en misschien afgedrukt. Voor het bekijken heeft men dan een viewer. Op deze manier openbaar maken is niet belastend voor de documenten, deze blijven op de locatie aangeduid met b.v. 3,75 m archief(ruimte). Voor het scannen van foto’s gebruik ik zelf nog steeds een Epson V500 flatbed scanner en kan hiermee scannen met een (maximale) resolutie van 12800 x 12800 dpi (dots per inch). Dit red je nooit door een (digitale) foto van een foto te maken. De combinatie van kwaliteit/resolutie van scannen én resolutie/korrel van de originele foto is uiteindelijk bepalend voor de kwaliteit van de uiteindelijke nieuwe afbeelding.