beveiligingsdiode in FC28

• Topicstarter Topicstarter Delcam
  • Startdatum Startdatum
D

Delcam

Guest
Wie kan mij duidelijk maken waar de beveiligingsdiode in het acculaad circuit zit in de FC-28? Mijn snellader wil graag het accu voltage kunnen meten zonder dat er een laadstroom loopt. (als er continu geladen wordt werkt het wel met een diode in serie met de accu) De lader is gebouwd rond het ICS1702N IC volgens het reflex principe en dat werkt niet met deze diode als deze niet wordt overbrugd.

Hans Delemarre

P.S. als het even kan: met een foto....

Hans,

Ik heb zelf de FC18 en daar zit de diode op het printje waar ook de aan/uit schakelaar en de zekering op zit. Het is een flinke jonge die zie je niet zo maar over het hoofd.
Je kan de diode "buiten werking stellen" door er gewoon een draadje overheen te solderen. De diode blijft op z'n plaats.
Pas wel op, als de diode overbrugt is staat de accu spanning gewoon op het laadsnoertje. Als je sluiting maakt kan je de zenderaccu en wat printspoortjes verbranden.!!

images

en zo ziet ie er ongeveer uit

Johan

Ernst Grundmann zei:
Pas wel op, als de diode overbrugt is staat de accu spanning gewoon op het laadsnoertje.

Wat is daar het probleem mee? dat wil hij toch?

Als je op safe wilt spelen dan monteer je een snelle 2,5 ampere zekering in dat draadje voor het geval dat.....
Maar als je een beetje in de gaten houd wat je doet is dit niet echt een enorm risico.

Je moet je accubak demonteren. De diode zit onder die accubak. Let wel op met het losschoeven, de schroefjes zitten in metalen plaatjes, en die plaatjes kunnen losraken. Op zich geen probleem, als je ze allemaal ook maar weer vast zet.
Het kan behoorlijk lullig zijn dat je één van die plaatjes vergeet, en dat die op een ongelukkig moment op je printplaat valt.
suc6
Bert
sorry geen foto, maar het zal wel lukken denk ik.

Bert, en alle anderen,

hartelijk dank voor de reactie! Ik ga kijken of ik hem kan lokaliseren....en dan overbruggen.

Hans Delemarre

Je kan ook een nieuwe laadconnector ergens in de behuizing maken en dan met iets dikkere draden rechtstreeks naar je accu gaan.
De stroom van de ontlaadpuls is behoorlijk, misschien wel te groot voor de dunne draadjes waarmee de accu geleverd is.

Ik heb inmiddels de accubak eruit gehaald (en de vier metalen plaatjes waar schroefjes ingaan laten zitten..). Ik moest daarbij ook de drie schroefjes langs de onderkant van het zenderkast losmaken want de accubak bleek onder de metalen rand een flens te hebben die ook vast geschroefd wordt. Langs de bovenzijde nog drie schroefjes waarvan één het printplaatje met de leraar-leerling busvast houdt en het printje met het ROM verwijderen. Vervolgens voorzichtig de bak eruit wurmen en vervolgens linksboven op de printplaat de diode makkelijk te vinden want hij springt eruit als het (bijna) enige niet-SMD onderdeel. Overbrugging gemaakt en alles weer op zijn plaats gezet en vast geschroefd. Ik heb er foto's van gemaakt als iemand die wil hebben kan ik ze mailen.
Ik hou niet van de gedachte een laadconnectie te maken buiten de schakelaar om want dan bestaat de mogelijkheid dat de laadspanning een keer op de voedingslijn van de electronica komt te staan en als de accu er dan ook maar een miliseconde niet is kan je de hele zender met de vuilnis man meegeven....... IK vind deze directe connectie erg onverstandig, maar iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben!
De bedoeling is dat de lader de accuspanning kan meten zonder belasting tijdens de laadpause en nadat de reflex puls geweest is. Voor de overbrugging kon ik deze (zelfbouw) lader niet gebruiken bij de zender. (Ik gebruikte hem al bij mijn MC-4000 en FF-9 die geen diode hebben in de accu aansluiting) Het is niet de bedoeling de accu met grotere stromen te laden dan ongeveer 650 miliampere want de ontlaadpuls is dan ongeveer 1500 ma. De accu mag volgens de handleiding overigens met een twee ampere stroom geladen worden dus ik neem aan dat de bedrading dat wel hebben kan. Bij de beide andere zenders is daar nog nooit wat mee gebeurd....
Dank aan iedereen voor de reacties (en Bert in het bijzonder!)

Hans Delemarre

Ik laad mijn FF-6 met een Schultze-330. ook hier het probleem dat de lader de accu niet ziet vanwege de seriediode welke ter beveiliging in het circuit is opgenomen. Door nu OVER de diode een klein weerstandje te plaatsen heb ik op een veilige wijze de klemspanning van de accu toch naar buiten gebracht. Voor zover ik mij kan herrinneren, was na expirimenteren, een weerstand van 10Kohm precies genoeg om de lader de accu te laten zien. en een en ander werkt nu op een veilige wijze prima.

Om al die problemen te ondervangen heb ik in de accu kabels een extra stekker verbinding gemaakt. Als ik de zender accu eens wil snelladen dan kan ik hem makkelijk uit de zender halen en via de 2mm goudstekkers veilig laden.
Vooral Multiplex waarschuwt tegen het snelladen via de originele aansluiting. Zij geven ook geen garantie meer als ermee "geknoeid" is of als de printbanen of andere electronica hierdoor kapot is gegaan.

De multiplex evo schijnt er helemaal niet van te houden om op een snellader aangesloten te worden. Gaat-ie stuk van. Heeft te maken met restcapaciteit metertje.

MPX gaat dan ook zover om een speciaal snoertje aan te bieden waarmee direct contact met de zenderaccu is te maken bij de MC4000. Overigens is het zo dat het grijze stekkertje dat je dan van de print los moet trekken erg kwetsbaar is en op het amerikaanse forum over de MC4000 al meerdere keren is genoemd als oorzaak voor uitvallen van de zender tijdens vliegen. m.a.w. ook deze oplossing is geen goede......Ik heb bij de MC4000 een onderbreking gemaakt in het accu snoer en daar een goudstekker tussen gezet zodat ik met openzender kan snel laden en met gesloten zender de originele ingang kan gebruiken die overigens ook goed is voor 2 ampere laadstroom.
In de FF9 is dit hele probleem omzeilt door er een polyswitch in te zetten. Als er een te grote stroom loopt wordt deze warm en gaat open om na afkoelen weer een contact te maken. Je kan iedere lader gebruiken en er is toch een beveiliging ingebouwd.
Hans Delemarre

texel zei:
Ik laad mijn FF-6 met een Schultze-330. Door nu OVER de diode een klein weerstandje te plaatsen heb ik op een veilige wijze de klemspanning van de accu toch naar buiten gebracht. een weerstand van 10Kohm precies genoeg om de lader de accu te laten zien. en een en ander werkt nu op een veilige wijze prima.

Vind ik eigenlijk niet zo'n veilig methode :? De lader ziet de accu nu wel, maar met een verkeerde inwendige weerstand :? Is net zoals in de handleiding staat dat je dikke laadkabels moet gebruiken, omdat de lader de inwendige weerstand dan mis meet...De lader kiest dus waarschijnlijk niet de juiste laadstroon voor de accu... of de afslag juist is weet ik niet..

En of het een veilige wijze is :? die weerstand houd zeker niet alles tegen zoals een diode,dus kan je die evengoed overbruggen. Als je toch iest misdoet bij het laden (kortsluiting ofzo)is de akku toch weg...een zekering is dus toch beter denk ik.

Zijn maar enkele bedenkingen, wat denken jullie?

Niels

Of de weerstand van belang is hangt af van welk laadprogramma je kiest op de Schulze laders. Ik gebruik da constant=stroom instelling zoals door Schulze geadviseerd en niet de automatische instelling want dan heb je helemaal gelijk!
Het idee een weerstand over de diode te zetten en zeker een 10K weerstand vind ik slim! Werkt in ieder geval als een veiligheid want als er kortsluiting in de snoeren optreedt (aansluitpluggen raken elkaar) loopt er maar een zeer klein stroompje van enkele milliamps. De accu en de printsporen overleven dat zeker.
In mijn geval is dit echter niet de oplossing want de weerstand is te groot voor de reflex puls die ongeveer 2.5 maal de laadstroom is...
Hans Delemarre

Zo'n weerstand over de diode is inderdaad slim, maar werkt alleen bij snelladen, niet bij reflexladen. Het advies van Hans om geen automatisch snellaadprogramma te kiezen moet je in ieder geval ter harte nemen. Houd ook de ingestelde laadstroom binnen de perken!

Terug naar de FC28. Via een ander draadje heb ik al opgegeven, dat er in de zender wel degelijk componenten onder spanning staan als de zender is uitgeschakeld. Vanaf het schema de volgende info:
bij het inschalen wordt alleen de spanningsvoorziening van het hoogfrequent deel via de schakelaar geregeld.
Het impulsdeel wordt gevoed door een schakeltransistor, die via een flipflop-schakeling wordt bediend. Deze schakeltransistor blijft dus onder spanning staan. Weliswaar wordt de transistor gevolgd door een poly-switch, maar als je bijvoorbeeld met een Infinity-lader 5A gaat laden slaat de transistor door als de accu even niet wordt gezien en heeft de polyswitch geen tijd om nog effect te hebben.
Met de gekozen 650mA laadstroom zit je aan de zeer veilige kant. Het lijkt mij echter nuttig om de medelezers er op te wijzen, dat snelladen met meer dan 1 x c bij zenders risico's met zich mee kan brengen. De in dit draadje genoemde Multiplex zenders hebben zo'n poly-switch in het accupakket. Dit levert dus zeker problemen als er wordt snelgeladen met een lader, die onbelast meer dan 18 Volt levert.
Enne.. even over de schouder meekijken in het schema kunnen we altijd samen wel regelen.

Back