Bevestiging prop op een brushless motor

Ik zie regelmatig dat de propeller op een brushless motor gebeurt met een meenemer en een rubber O-ring.

Waarom kan de propeller niet direct op de as gemonteerd worden?

Ik vraag het omdat ik een brushless motor in mijn Easystar wil zetten met de originele Gunther propeller.

Groeten, Aad

De rubber ring is om de prop te sparen als je onverhoopt op zijn neus terechtkomt (propsaver)
bij de easystar is dit uiteraard niet nodig.

Ik dacht dat het misschien iets te maken had met veiligheid of zo omdat een brushless motor veel meer toeren draait dan de standaard motor.

Nu nog even wachten tot de brushless motor wordt afgeleverd :-)

Groeten, Aad

tip voor wie een propadapter zoekt:

ik heb nog een pak kApotte vouwpropellers liggen van graupner. als je de plastic hub er uitneemt dan kan je het metalen deel perfect als prop adApter voor je brushless gebruiken.

wie niet kan wachten om te vliegen wordt vanzelf creatief...

Ik heb een probleem: door de kracht van het motortje (EMM-150PW Outrunner 1450KV) wordt de prop uit de propsaver getild en schiet de prop weg. Ik gebruik een 8x4 prop met een 3mm propsaver. De motor hangt aan een 17A regeleer met een 3c 1100mAh lipo.

Heeft een van jullie een suggestie hoe dit op te lossen? (prop is overigens nog seeds weg; een prop van 20cm kwijt in een kamer van 4x6 meter )

hmm, zelfde combinatie heb ik hier ook, maar dan zonder problemen.
Gewoon een sterker elastiekje gebruiken, het liefst een echte O-ring.
te koop bij Theo Coenen ;)

Wat een #@$%#-systeem eigenlijk....

Heb de prop gevonden en ga hem op een andere manier bevestigen met de prop-saver. Ga hem wat meer vastzetten met de prop-saver aan de andere kant. Kan hij er iig niet meer afschieten. Breken wordt dan wel reeëler bij een crash, maar hij zit toch nog met het elastiekje. Kan een foto laten zien als t zit als daar animo voor is?!

op een speed 400 direct drive is de stiekjes methode niet meer van toepassing !!!

das meer voor slowflyers

nou, een directe speed 400 gaat prima met o-ring.

kijk maar naar die fietsbel. 125 watt(ingaande vermogen )
Maar wel met een o-ring.

Een speed 400 haalt die 125W niet.

M'n 90-100 Watt aandrijving op m'n ZoomZoom 4D werkt niet met stiekjes of O-ringen. Nu is zo'n AXI wel een stuk efficienter dan zo'n pruts-fietsbel. Het ligt er meer aan hoe je deze vermogens bereikt, veel trek-kracht bij lage toeren of weinig trekkracht bij hoge toeren.
Bij de laatste zullen hogere vermogens haalbaar zijn met een prop-saver alhoewel 15.000+ toeren ook niet meer aan te bevelen is.

Rick

Of het nu een axi of een "pruts" fietsbel is (wat de motor toch iets te kort doet ;) ) ,als je in de buurt van de 15000 toeren komt vliegen de elastiekjes er vaak af door middelpuntvliegende kracht.

Elastiekjes op een propsaver werken (en das mijn ervaring) goed tot wel 200 / 300 watt.

Op m'n fietsbel werken die rubberen O-ringen prima tot nu toe. Na een paar crashes ging hij bij mij idd ook "los" zitten. Dan is het ringetje gewoon uitgelubbert en aan vervanging toe. Bij ACW kan je een heel zakje kopen. Heb je ff genoeg en is ook niet duur!

Ik zou nog een fotootje laten zien van mijn "oplossing".
HPIM1215_1.jpg

Hoop dat t een beetje te zien is :)

Had trouwens ook last van het stiekje wat van de schroefjes afschoot, dus heb twee langere boutjes (breedte van de prop) gehaald en daat twee ringetjes op. Stiekje blijft netjes achter de ringetjes hangen!

Zoals je zag ook last van uitbrekende motortjes :D Beetje versterkt met triplex. Vandaag over gras mee gegaan. Bleef er netjes in zitten!

Back