Beweegbare periscopen

• Topicstarter Topicstarter U-Kater
  • Startdatum Startdatum
U

U-Kater

Guest
Beste lui,

Geruime tijd niet aktief op dit forum geweest. Excuus hiervoor!!
Heb inmiddels de romp van het type IX binnen. 2,40 meter lang! en in schaal 1:32.
Ik zoek nu een tekening of opzetje hoe ik mijn periscopen en FuMo30 bewegend kan krijgen. Het mooiste zou zijn ieder apart en met aangepaste snelheid.
Ikzelf dacht aan een schroefspindel in het waterdichte deel van de romp waar de electronica ook in zit, zodat met een stappenmotortje en/of microswitches de zaak op en neer kan. Maar er zullen ongetewijfeld andere/betere methodes zijn. Perslucht wordt te ingewikkeld dus dit valt af.
Ik zag overigens bij de firma Engel een set voor het bewegend maken van de pericopen van hun Akula en Typhoon maar de prijs leek me een beetje overdreven.
Iemand een idee of suggestie?

vast bedankt voor de moeite,
U-Kater

Hoi Wiljan,

welkom terug! Ik ben ook een beetje afwezig de laatste tijd, maar ondertussen druk bezig met het type 206 van Engel....met beweegbare periscopen, draaiende radar etc.
Alhoewel het nog de vraag is of de boot 'varende' is op 22 mei (laat staan 5 mei) breng ik hem wel mee naar Lelystad resp. Ekenstein, zodat je in geval van de constructie hiervan kan aanschouwen.
Voorlopig een indruk van de constructie (foto's nog zonder motortjes):

afb19922.jpg

afb19923.jpg

Meer foto's kan ik maken (bouwstatus wat verder ondertussen) als je wilt.
Hoor ik dan wel.

Groet,

Jos

Hallo U-Kater,

Ik ben geloof ik bij dit forum gekomen in de tijd dat jij weg was, en het is hier ondertussen erg gezellig geworden. Welkom terug!

In mijn Walrus (1 meter) heb ik ook één van de twee periscopen beweegbaar gemaakt, en een plateau met de antennes en de snuivermast dat op en neer kan. Ze worden door twee servo's in de romp aangestuurd, waarbij de beweging met twee waterdichte doorvoeren naar buiten gaat, en dan met een hevelsysteem doorgegeven wordt. Ik heb de servo's vertraagd door er elk twee diodes in de plus-leiding voor te schakelen. Ze lopen dan op ongeveer de halve snelheid wat mooi realistisch toont in mijn schaal. De kracht is dan ook de helft, maar dat is niet erg. Bovendien bied dat wat bescherming voor als er iets vast loopt, dan stoppen de servo's en gaat er niets stuk.

Hier wat foto's:

geleidebuizen.jpg

De geleidebuizen. Die drie messing dingetjes onder op het dek zijn de waterdichte doorvoeren. De derde is voor de duikroeren.

niets.jpg

Alles beneden. De witte hevel links is voor de aansturing van de duikroeren.

p.jpg

Alleen de periscoop. Deze gaat teleskopisch, het binnendeel via twee katrolletjes en wat vislijn.

s.jpg

Alleen het plateau met antennes en snuivermast.

p+s.jpg

Alles boven.

toren.jpg

Het uiteindelijke effect.

Deze methode werkt goed, alleen blijkt er af en toe wat vuil tussen de geleidebuizen en de periscoop/snorkel te komen. Geeft dan door de 'zwakke' servo's geen schade. Schoonmaken, en weer een heeeeeel klein beetje vet, en het werkt weer. Een volgende keer gebruik ik echter messing buizen i.p.v. aluminium, dat vreet minder in. Al doende leert men. :wink:

Bij de U 2540 wil ik ook het één en ander nog beweegbaar maken, hoe ben ik nog niet zo uit. Eerst maar eens op de Subsail bij de collega's kijken. :yes:

Groeten, Lex.

Beste Lex,

Dankjewel voor de snelle reactie!
Zie ik het goed dat de waterdichte doorvoeren in een hoek van ongeveer 45 graden staan?
Dit concept zou voor mij ook kunnen werken. Ik heb nogal wat ruimte over tussen het tussendek en de torenvloer zodat een hevelsysteem goed in te bouwen is. Terug naar de tekentafel dus en eens kijken of het lukt.

U-Kater (Wiljan)

He Tonebusrst,

Hoe issie? Ziet er goed uit maar is dat niet die set van de firma Engel?
Ik vond hem net iets te duur worden voor een simpel op en neer techniekje. Zover ik nu kan beoordelen zal ik m'n zender ook moeten uitbreiden om de verschillende funkties te behappen en daar zal ook het nodige geld in gaan zitten.
Ben voorlopig nog wel even bezig met dat 1:32 monster van me voordat ik me op de detaillering en bijzondere funkties kan storten. Heb inmiddels goede kontakten met Andreas Mock en als het mee zit staan er binnenkort erg leuke dingen te gebeuren. Hou zijn site maar in de gaten!

Vriendelijke groeten,
U-Kater

Hallo Wiljan,

Die doorvoeren staan haaks op het dek maar omdat die niet exact in de middenlijn van de romp zitten gaan ze een paar graden 'scheef' door de romp heen. (Bij mij is de romp drukvast, alleen het dek en de toren zijn vrij vloedend.) Ze brengen een draaibeweging over. In de romp wordt een hevel op een asje door een servo bewogen. De servo's liggen voor in de boeg en zijn met bowdenkabels verbonden. Het asje bedient het hevelsysteem in de toren. De verbindingsstangetjes hiervan maken door de verschillende bewegingen wel vreemde hoeken, dat is opgelost door waar mogelijk kogellinks te gebruiken.

Zender uitbreiden: Een eenvoudig schakelkanaal hoeft niet meer dan een paar euri te kosten, mits je nog vrije kanalen hebt dan.

Beste Lex,

Heb een Futaba F14 met 4 kanalen ( met nog 4 uit te breiden) en dus nogal wat uitbreidingsmogelijkheden tot m'n beschikking. Ik heb het idee om toch wat meer "beweging" op en om m'n bootje te krijgen. Beweegbare boegdeuren, afvuren van torpedo's , m'n periscoop (minimaal 1) de FuMo radar, radioantenne, richtingdetectie-antenne, een Bachstelze oplaten en weer inhalen zijn een paar opties die ik zeker wil proberen te verwezelijken, kortom ik ben nog wel even aan het vogelen met m'n kanalen en de manier waarop e.e.a. gaat bewegen. :D In de boot zelf heb ik meer dan genoeg ruimte om zaken in te bouwen.
Ik probeer jullie op de hoogte te houden van m'n vorderingen. Als eerste zal er een mal gemaakt worden van de romp. Daarna staat het plaatsen en openen van alle vloedsleuven op het programma. Dan de klinknagels en lasnaden.
Dan ......... zo kan ik nog wel even doorgaan.

Groetjes, en misschien tot ziens op 22 mei (is er al een lokatie bekend of heb ik een lijntje gemist ? )

U-Kater

hallo

om juist te zijn heb je 9 leinen gemist

plaats in een duikboot ??????

hoe groot gaat hij dan worden

groeten raf

Nou RAF,

Hij is van boeg tot hek 2,40 meter lang, 20 cm breed en van kiel tot dek 20 cm hoog. In principe heb ik dus een zee van ruimte maar ik moet ook rekening houden met het feit het waterdichte kompartiment niet te groot te maken omdat ik dan onevenredig veel ballast moet plaatsen om het geheel onder water te krijgen. Ik had zitten denken om het systeem van Engel te gebruiken met twee pistontanks ( de grote uitvoering). Is wel prijzig maar dan heb je ook wat en het gaat niet zo snel kapot.
Dit is echter nog toekomst, eerst de buitenkant in orde maken en dan zien we wel verder :? .
Ik had intussen de vergeten lijntjes ook gelezen en de routebeschrijving naar Lelystad ligt inmiddels al klaar. Als het goed is neem ik m'n type VII ook mee maar hem duikend krijgen zal voor die tijd niet meer lukken.
Tot 22 mei in Lelystad.

U-Kater :D

Beste Jos en andere forumdwalers

Ik heb beloofd ons forum op de hoogte te houden, en als de mal gemaakt wordt zijn jullie de eerste die het weten.
Behoudens de mal van het type IX staan er binnenkort grootse zaken te verwachten aangaande het type VII en wel in de schaal 1:35. Ik heb al foto's binnen van het prototype en hij ziet er fantatisch uit!! Meer mag ik nog niet verraden.
Mijn bedoeling is van het type IX minimaal twee verschillende torens te maken. Ook staat op stapel een P-E set van een vroeg en een laat type dek en een P-E detailleringset voor het dek van de torens en de torens zelf.
De bouwer kan dan kiezen tussen een vroeg type IX met "Turmaufbau I" en het bijbehorende dek of een laat type met "Aufbau IV " eventueel nog aangevuld met een zogenaamde "Schnelltauchback", een speciaal stukkie dek wat ikzelf aan het bouwen ben.
Het lijkt op het eerste gezicht wel erg veel wat hierboven vermeld staat maar we zijn qua uitvoering in een ver gevorderd stadium. Daarnaast ben ik al 40 jaar met modelbouw bezig en als de romp eenmaal op de "helling" ligt gaat het erg snel.
Ik hou je(jullie) op de hoogte.

tot 22 mei in Lelystad,

U-Kater

Hallo Wiljan,

Dat belooft allemaal wat zeg :lol: ! Ben benieuwd.

Volgend mij mag je de topic-titel wel omzetten naar "de bouw van een IX" of zoiets. Dit gaat nog een lang draadje worden..... :yes: :thumbsup:

hoi Wiljan

ik zal me eerts even aan je voorstellen want ik ben ook nieuw op dit forum .
ik ben eigenlijk een vliegtuig bouwer maar ben zeer geintresseerd in techniek en aangezien er in een sub heel wat techniek zit ben ik begonnen aan de bouw van een walrus (lengte 160cm).
(hiervan is de bouw ook te volgen op het forum)
ik vind het leuk dat dat er veel active bouwers in ons midden zijn ,en dat die elkaar met adviezen bijstaan.
ik kijk ook wel eens op de andere topics van bv modelautotjes maar daar lijkt het vaak meer op een wedstrijdje bekvechten.
maar goed , hou ons op de hoogte van je vorderingen want het ziet er allemaal mooi uit hoor.
groeten Gertjan

Lex,

Je wordt eigenlijk op je wenken bediend. Ik was al doende zo'n beschrijving te maken en heb al zo'n 20 bladzijden bijelkaar. Ik ben echter wel in het engels bezig om zoveel mogelijk mensen (modelbouwers) te kunnen bereiken. Ben al een tijdje (op en af) bezig een site te maken speciaal over het type IX. Ik ben hierbij afhankelijk van mijn oudste zoon omdat ik in site building twee linkerhanden heb. Ik zit ook nog met het gegeven "copyright" wat mag ik wel of niet kopieeren naar m'n site zonder de eigenaren op m'n nek te krijgen met schadeclaims. Het wordt een zogenaamde non-profit site. Ik hoef geen winst en ik wil geen winst en alles op de site mag een ander gebruiken naar believen. Maar ook hiermee "tempo doeloe". Laat ik eerst maar eens het e.e.a. gaan waarmaken qua modelbouw. Plannen is leuk, erover praten is nog leuker, maar alleen het resultaat geldt!

tot ziens in Lelystad,

U-Kater

Hallo U-kater

'hoe zwaar gaat die boot worden met een lengte van 2.30 meter
en een diameter van 20 cm?
:?: :?:
Denk je wel aan je rug?
:D :( :?

Hein

hallo

die vraag had ik reeds gesteld
maar je kan het ook slim spelen

grote boot bouwen
als hij af is dan eerst aan het water gaan kijken of er genoeg volk is
dan die mensen je boot in het water laten leggen want je zender kan je aan niemand anders doorgeven niet ???

dus probleem met je eigen rug opgelost :D :D :D

2.30 lang met een diameter van 20
dan kom je als je de volledige romp drukvast maakt zo om en nabij de 40 a 50 kilo denk ik
stevige jonge die daar dan in het water licht
net zoals dit schip dat op de grijze schepen weekeinde aan wezig was wel geen duikboot maar ook inmens groot
afb20291.jpg

afb20185.jpg

zo groot en in het water toch nog klein

wel aub heel voorzichtign varen want zo een gewicht heeft een veel langere rem afstand dan lichtere boten
maar het moet wel mooi zijn zo een boot in het water en doen we het daar ook niet een kleinbeetje om
de kroon op het werk
een mooie boot die naar voldoening functioneerd

toch een mooie hobby die we hebben niet ????

groeten raf

Volgens mij had ik toch in mijn "draadje" geschreven dat ie 2,40 lang was rn ik mis nu toch 10 heel belangrijke centimeters in bovenstaande berichtjes. Die zaten nl. net in het midden van de romp. :!:
Maar maak je niet druk om m'n rug, ze wordt niet over de gehele lengte drukvast. Ik zat meer in de richting van een WTC of iets dergelijks van 80 cm te denken en voor het vervoer dacht een soort demontabel steekwagentje te maken :!: .
Grotere problemen voorzie ik in het transport van dit bakbeest :| Ook hierover zal ik eens goed moeten nadenken. :idea:

groetjes
U-Kater

hallo

sorry +10 cm dan maar

kun je de boot niet zo maken dat je sluiting net in het midden van de boot valt
dan is hij maar 1.20 lang om te transporteren
de carryer in het voorste stuk van de wtc hoeft niet vast te hangen aan de sluiting
je kan daar een stekker zetten waar je alles electrische mee aan sluit
het deel met de motoren kun je dan vast aan de wtc maken

groeten raf

Daar zeg je zoiets RAF, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Maar het idee dat ik m'n romp doormidden moet zagen moet nog ff "bezinken" Zijn er overigens bajonetsluitingen van 18 cm? Het zou een goede oplossing kunnen zijn!
Maar voor het zover is stroomt er nog wat water door de Maas.

groetjes,
U-Kater

Back