Beweegbare periscopen

• Topicstarter Topicstarter U-Kater
  • Startdatum Startdatum
hallo

der zijn zelfs bajonet sluitingen van meer dan 1 meter

hoe denk je dat die deksels in een echte duikboot sluiten ?????
daar moet een manneken door of een torpedo niet

maar op bestelling bij norbert kan je ze in elke maar krijgen die je maar wil
maar 18 cm heb je die nodig
ik dacht dat je met een buis ging werken en die kan dus dunner zijn
je hebt 2.40 meter (heb ik het goed)dus je kan een buis inbouwen van 120 doormeter en die in twee delen van 60 cm lang maken
daar zijn wel koppelingen voor te krijgen
zoek anders eens naar de site van norbert brugge
voor die koppelingen

want als je de wtc in het midden van een 2.40 lange boot gaat zetten dan heb je wel een verekkes lange as nodig om je schroef (schroeven ) aan te drijven
een as van 70 a 80 cm lang dat wil nogal eens gaan trillen over die lengte
of je meot met twee assen achter elkaar gaan werken
of een lager (bus) in het midden van een lange as zetten om dat trillen tegen te gaan
of een dikker as maar dan zit je weer met je schroef in de problemen

groeten raf

De boot in twee delen transporteren lijkt mij ook een goede optie. Misschien kun je zelfs twee WTC's maken, in elk deel één, gekoppeld met een waterdichte stekker voor de stroom en signaalvoorziening.

Een ander gek idee voor het transport, ik zit wat hardrop te denken;

Als je de romp nu eens in één geheel laat. 8O Dan de ballast uitneembaar zodat hij nog enigzins te tillen is. Vervolgens op de allesdragers bovenop de auto een standaard maken waar hij mooi in past en met spanbanden zeevast (of is het wegvast...) te zetten is? Een regenbuitje zou hem niet moeten deren toch? Misschien wordt je dan alleen wat vaker door de AIVD aangehouden met zo'n torpedo op je dak. :roll: Het is maar een idee :!:

Lex,

Dat ding op het dak van m'n auto lijkt me niet erg handig. Door de rijwind zou er van alles af kunnen breken en het bekijks onderweg zit ik ook niet op te wachten. (d'r zouden nog ongelukken van komen) Ik zat meer te denken in de richting van een kist met het uiterlijk van een U-boot-pen (bunker)maar dat gaat dan ook op een doodskist lijken. (Ook niet zo jofel)

Met het splitsen van de romp zat ik ook meteen aan twee WTC's te denken. Is de suggestie van RAF nog helemaal niet zo verkeerd, zeker met het probleem van die schroefassen.(Had ik nog niet bij stilgestaan dat je dat probleem krijgt met 1 WTC :? ) Het idee spreekt me steeds meer aan. Een WTC is ook veel drukvaster in het geval er iets mis mocht gaan met de diepteregeling en twee van die dingen is ook beter voor het aftrimmen.

De opmerking van RAF over die buis klopt want ik dacht twee vliegen in 1 klap te slaan nl. een drukvaste WTC o.i.d. en ballastgewicht tegelijk.
Ik heb inmiddels op het net gekeken voor plastic/lexan/polycarbonaat buis
en ik zag dat dit in alle soorten en maten te koop was. Ook het gegeven van Lex van een verwijderbare ballast lijkt me een heel goed idee :idea: .

Toch prachtig zo'n forum, samen kom je er uit en je bent nooit te oud om te leren. :D

Nou, ff de rem er op. Morgen ga ik richting Duitsland. Eens kijken wat dat allemaal gaat opleveren. Ideeen zat, nu nog deze omzetten in iets tastbaars.

Groetjes, :bye:
U-Kater

Nou lui,

Duitsland is achter de rug en er is een heel scala aan mogelijkheden bijgekomen. Als alles mee gaat zitten komt er misschien wel een nieuwe hausse op gang (Zoals die met de 1:72 VII-c van Revell). Maar voor het zover is gaat er nog heel wat water door de Maas stromen. Ik kan nog niet al teveel uitweiden over details maar dat het 1:32 gaat worden is al zo goed als zeker. Qua detaillering en uitbreidingsmogelijkheden zal het op top niveau liggen voor een in verhouding heel schappelijke prijs.
Zo gauw er concrete zaken te benoemen zijn zal ik dit doen op dit forum.

Groetjes,
U-Kater :D

U-Kater,

Geweldig idee van die IX-D2 website. Ik was gisteren (heel toevallig zonder dit bericht gelezen te hebben) bezig met een eerste opzet voor een dergelijke site.

Hij is nog helemaal leeg maar ik ben wel van plan er iets van te maken. Ik ben zelf de U177 van Engel aan het bouwen en ben redelijk nieuw op dit forum maar heb hier al heel wat leuke informatie vandaan.

Misschien kunnen we onze krachten bundelen m.b.t. kennis over de IX-D2 type U-boten. Ik heb inmiddels via dit forum ook contact gekregen met een andere U177 bouwer.

Als ik echter de titel van dit draadje lees (Beweegbare periscopen) denk ik dat we een nieuw draadje moeten opstarten.

Groetjes:

Mathijs

Nou Mathijs,

Kunnen we inderdaad de krachten bundelen.
Ik ben al aardig op weg met de site die ik met behulp van mijn oudste zoon aan het opzetten ben maar zoals ik al eerder opmerkte is het gegeven copyright mogelijk nog een probleem. Dus voor ik de site operationeel maak moet ik weten wat wel en wat niet kan. Daar komt nog bij dat ik niets van site building afweet dus veel tekst zit momenteel in "Word".
Ik had de bedoeling het type IX in zijn algemeenheid te pakken en alle hieruit voortvloeiende ontwikkelingen op de site te zetten, dus van het type b naar c , naar c 40/41,vervolgens type IX-D1 en D2. Van elke boot de maling, eventueel het KTB, de bemanning, wetenswaardigheden enz enz op een aparte bladzijde te vermelden. Ja ja het is een hoop werk en ik was nog meer van plan links en rechts maar nu ik toch bezig ben ....

Ik wilde echter nog eventjes wachten met dit alles tot ik wat meer zicht heb op de bouw van U-123 anders loop ik mezelf echt voorbij.

Groetjes,
U-Kater

Hoi Wiljan,

'nobel streven' is wat mij invalt. Kan en zal (ik heb wat foto's van je oude 7C) een goede site worden. Wel een tip: kèk uit dat je niet in herhalingen valt, want zeker in Duitsland is al behoorlijk wat digitale info over de diverse boten beschikbaar.
Over de 'scheepvaartgegevens' van de Duitse WWII boten is bijvoorbeeld alles al te vinden op:
http://www.u-boote-online.de/ en http://www.ubootkrieg.de/.

Houdt niet weg dat serieuze bouwverslagen op het net redelijk zeldzaam zijn...

Groet,

Jos

Beste Jos,

Je slaat de spijker op z'n kop maar daar zit nu ook het "probleem" namelijk veel sites met allemaal stukjes informatie. De een wat meer de ander wat minder. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn al die info te centreren op 1 plaats, met uiteraard de nodige verwijzingen naar de andere sites, en dit hoeft natuurlijk niet persee mijn toekomstige site te zijn. Mogelijk dat een andere site geinteresseerd is om de zaak te bundelen en alle verzamelde info over te nemen. T'is maar een gedachte en ik heb nu eenmaal een zwak voor het type IX.

Hopelijk maken we kennis in Lelystad en kunnen we verder van gedachten wisselen.

Groetjes,
U-Kater

Back