Bewegingssimulator/ tekenpakket

• Topicstarter Topicstarter RicoJ
  • Startdatum Startdatum
R

RicoJ

Guest
Hallo,

Ik probeer een wat anders dan anders werkend landingsgestel (voor een OV-10 Bronco) te fabrieken maar het is redelijk lastig om de bewegingen voor te stellen. Vroeger (jawel) heb ik eens gewerkt met een programmaatje om met zeg maar stokjes en scharnieren als het ware zulke constructies uit te werken.
Iemand enig idee waar ik zoiets kan vinden???

groeten,

Richard

er is wel een pakket dat ze bij ons op de PTH gebruiken. weet alleen niet meer hoe het heet en het is een vrij complex pakket. Waarschijnlijk ook erg duur. Maar met dit pakket tekenen ze bv complete draaiende brandstofmotoren. je kunt zien waar problemen zitten, bv aanlopen delen of verkeerde passingen ed. Wil wel eens vragen hoe het heet, maar of ik er aan kan komen weet ik niet

Dat is waarschijnlijk zo'n pakket wat inderdaad een klein vermogen kost en waar je na 3 weken cursus 3 lijntjes kunt laten bewegen :? Maar wel geweldig als je dat eenmaal beheerst. Laat maar weten, dan heb ik in ieder geval een begin.

grtz,

Richard

Er bestaat een eenvoudig pakketje ontwikkeld door ik meen de universiteit van twente. Het heet SAM

ff zoeken hoor (ik geloof dat ik het thuis nog ergens heb (30 dagen versie)...........

Ah daar is het. Cursus in eindhoven
www.pato.nl/MEC.asp

Ah het is van Artas
http://www.artas.nl/

Trial version versie 5 onder download

echt een leuk pakketje

Trouwens met een beetje Solid modeler kan het ook, is echter een stuk ingewikkelder aangezien je veel meer functionaliteit moet leren. Sam gaat alleen in op het mechaniek. Hoe uiteindelijk de vormgeving rond dit mechaniek wordt kun je in SAM niet bepalen.

Succes

Mark

Bedankt, dat SAM is wat ik volgens mij ook gebruikt heb op de HTS, alleen als ik het probeer te installeren... C:\...\AUTOEXEC.NT The system file is not suitable for running MS-DOS and......
Komt me enigzins bekend voor, wat was het ook alweer. Nou ja, nu even aan het werk, kijken we later weer.
Dat mechanical desktop heb ik inderdaad ook wel eens gezien, ik dacht dat het een uitbreiding op autocad was, zal ik ook eens naar kijken.

grtz,

Richard

Heeft iemand misschien nog tips voor een 3D simulatie/analyse pakket. SAM ziet er leuk uit maar is beperkt tot 2D.

Moet volgens mij ook zoiets zijn voor ProE/Wildfire, maar dat is dan meteen zo complex en wil in m'n vrije-tijd wel iets anders zien.

Mechanical Desktop is inderdaad zeer gerelateerd aan Autocad, maar is het niet zo dat het momenteel vervangen is door Inventor, die een andere Kernel gebruikt. Voor 3D applicaties is de Kernel van Autocad niet het echt je van het.

Rick

Inventor is gebasseerd op dezelfde kernel als die van Mechanical desktop. Autodesk zou willen dat Invetor een vervanger is van Mech. Deskt. Alleen ze hebben een klein probleem. Ze kunnen slecht met complexe surfaces overweg. Iets wat Mech. Deskt. wel kan. Dus vandaar dat beide nog steeds bestaan (Nood breekt wet, ze krijgen het gewoon niet voor elkaar in Inventor :) )

Inventor is leuk voor machinebouw. Ook voor eenvoudige mechaniekjes. Wil je meer dan stallenbouw en of grovere machinebouw dan kom je tekort.

@Rick

Heb jij een 3D mechaniek dan?? Dus beweging in drie dimensies??

Greezz

Mark

@Mark: Mijn 3D mechanisme noem ik ook wel vliegtuig ;)

Ondertussen met SAM wat gespeeld:

afb7717.gif

Best leuk alleen bedacht ik me dat ik nog wel eens wat met solidworks gedaan had en dat je daar eigenlijk hetzelfde mee kan hoewel het wel meer werk is, zeker als je het in 3D wil uitwerken. Zal ik ook nog een plaatje van maken vandeweek.
Basis voor dit mechanisme is het gws mechanisme, met 2 stangen uitgebreid. (voorste en onderste)

grtz,

Richard

@Mark,

Ik zou zo'n simulatie pakket wel eens willen gebruiken om interacties e.d. te bepalen voor het aansturen van de hoofdrotorkop van een heli. Daar wordt nogal eens over gediscuseerd enzo maar hoeveel is het nu in werkelijkheid en wat is te verwaaslozen en wat niet.

Heb er vanmiddag tijdens het werk (in de wat mindere momenten) nog aan gedacht, maar kan nog knap lastig worden om iets dergelijks op een nutige wijze in elkaar te steken in Pro Engineer.

Rick

Back