Bewijs dat ik ook weer begonnen ben met bouwen ;)

01-MB339-totaal.JPG

Lachen naar het vogeltje:
02-MB339-cockpit.JPG

't is nog even wachten op de motor (Ik hoop volgende week Sandor? :D:D), dus maar met het 'lastigste' stukkie begonnen - de cockpit. Wil dr een soort van stoeltje in maken, maar dr is nie heel veel plek voorin, dus alleen voorin een soort van stoel (en misschien wel een piloot zonder benen) ... Stoel achterin is gereserveerd voor de ontvanger/emcotec/ecu etc...

Laatst bewerkt:
Hee Hanzl,

dat ziet er goed uit, heb je wat meer info over de kist? grote, motor, etc.

Succes met de verdere bouw.

Grt,
Berto.

Merci Berto,

't is een Aermacchi MB-339 (maar dat had je natuurlijk al gezien...) van ong. 2x2 meter

Wil een litertje of 3 aan kero mee gaan nemen, dr komt een P120sx in (JetCat) - is onderweg als 't goed is. Pijp moet ik nog bestellen, maar even kijken hoe ver ik de turbine naar voren kan wurmen als 'ie binnen is.

Gewicht nog geen idee, ik hoop ergens rond de 10 / 11 kg ofzo. Net zo zwaar als mn T22, maar dan met 'iets' meer stuwdruk.

Vanavond nog even sleutelen aan 't cockpit-framepje een een stand-way-off-scale ejectionseat in mekaar frutselen. Dan weet ik hoeveel plek ik nog over heb om servo's en valves etc in te bouwen..

Als ik wat verder ben zal ik nog wat fotootjes plaatsen.. Ik schiet op begin maart dat 'ie moet gaan vliegen (als 't weer een beetje weer wordt...)

Grtz,
Hans

Hey dat is een bekende kist;)

ziet er mooi uit die piloot.
ik zie dat je er een mooie cockpit van aan het maken ben.
dat komt de kist te goede.

succes en uh laat het me even weten als je er mee gaat vliegen.

gr maikel

gr maikel

Hmm, vraag me af waar je 'm van kent...

Ja, piloot is eigenlijk een F-18 piloot, van de blue angels, maarja, die had ik nog...

Cockpit wordt niet schaal ofzo, maar dr moet wel 'iets' in vind ik.

Tegen de tijd dat 'ie gaat vliegen laat ik wel wat weten, misschien dat ik voor deze voor de zekerheid toch een iets groter veldje als die magere krap 100 meter bij ons neem....

Vanavond maar weer een beetje plakken, en kijken of ik de remleidingen/remcilinder kan aansluiten..

gr maikel
op die van jou ligt ondertussen al een dikke laag stof denk ik, niet? :p

Succes met de bouw. Aermacchi's zijn leuke kisten. Maar ik denk dat je met een goeie 2 liter kero al toekomt. Aangezien je bijna nooit volgas zult vliegen.

En de benzine die er nog inzit bij het landen maken de landingsaanvlucht moeilijker. Je moet dan sneller binnenkomen omdat je meer weegt. Een goeie tip voor iedere jetvlieger. Bij het invliegen ook je tanks goed leegvliegen. Niet opstijgen en direct weer gaan landen. Ik heb zo een hawk naar de vaantjes zien gaan dit jaar.

maar even kijken hoe ver ik de turbine naar voren kan wurmen als 'ie binnen is.

Misschien een domme vraag,maar waarom wil je de turbine naar voren wurmen?Heb je niet meer rendement van een turbine als die zover mogelijk naar achter zit?

mvg,
Luc

Misschien een domme vraag,maar waarom wil je de turbine naar voren wurmen?Heb je niet meer rendement van een turbine als die zover mogelijk naar achter zit?

mvg,
Luc

Yep, maar 't zwaartepunt is bij dit soort kisten altijd lastig goed te krijgen. Liever iets minder rendement, en minder lood... (een P120 is meeer dan genoeg vermogen..)

op die van jou ligt ondertussen al een dikke laag stof denk ik, niet? :p

Succes met de bouw. Aermacchi's zijn leuke kisten. Maar ik denk dat je met een goeie 2 liter kero al toekomt. Aangezien je bijna nooit volgas zult vliegen.

En de benzine die er nog inzit bij het landen maken de landingsaanvlucht moeilijker. Je moet dan sneller binnenkomen omdat je meer weegt. Een goeie tip voor iedere jetvlieger. Bij het invliegen ook je tanks goed leegvliegen. Niet opstijgen en direct weer gaan landen. Ik heb zo een hawk naar de vaantjes zien gaan dit jaar.

Die van Maikel ligt inderdaad stof te verzamelen.. Balsa-stof ;)

2 liter is inderdaad wel voldoende, denk dat ik in eerste instantie ook met een 2L fles ga vliegen, als 't me te kort blijkt kan dr altijd nog een litertje bij. Plek genoeg...

Gister-avond toch nog een klein beetje stof gemaakt, en de romp es onderzocht.

Niet schaal ofzo, gewoon begonnen met 1 plankje en hier op uitgekomen. Als 't geschilderd is, en misschien nog wat 'details' in de vorm van hendels etc vind ik 't wel prima:
MB339-seat.jpg

En de piloot vindt 't ook prima:
MB339-pilot-seated.jpg

Nu 't frame van de cockpit nog verstevingen/afwerken, en op zoek naar 'n potje filler en porienvuller...

Dit is wel ietsje minder, de vleugelbevestiging bij deze kist is in de loop van de jaren gewijzigd, of deze is destijds verkeerd gebouwd.

MB339-vleugelbevestiging.jpg

Zoals je ziet, zitten de vleugelbuizen niet vast op een ringspant, maar op een spant wat alleen in de romp / tegen de LG blokken is geharst, en via die bevestiging aan een ringspant. Dat vind ik maar niks - ik ga twee ringspanten maken van 6mm licht gamma-triplex (lekker handig bewerken) en deze vervolgens aan twee zijden met zware glasmat lamineren. (geen koostof voorhanden helaas...)

Daarna één spant achter tegen het bestaande stukkie hout, en de tweede voor de vleugelbuizen/kokers, en dan lekker veel vlokken/hars. Dan heb ik meer vertrouwen als ik 'n keer up trek ;)

MB339-vleugelbevestiging2.jpg

Heb je niet de mogelijkheid om de vierkante alu buis te vervangen door een uit 1 stuk bestaande door de romp heen?

Heb je niet de mogelijkheid om de vierkante alu buis te vervangen door een uit 1 stuk bestaande door de romp heen?

Nee, dat wordt lastig door de V-stelling. En op die plek ligt ook ergens mn tank, en moet de lucht voor de turbine langs...

Die lucht voor de turbine gaat overal wel langs ;-)

Tank is lastiger, was ook gewoon maar een vraag want dat zou heel veel stevigheid geven zonder echt extra veel te hoeven aanpassen.

Maar wat niet gaat, gaat niet ;-)

Bouw ze.

V-stelling zou nog wel lukken als 't moet (alu in de goede hoek laten lassen), maar die ringspanten kan ik zelf, en is niet al te lastig. En zo hard hoef ik er ook niet mee door de bocht ('t is geen flash ofzo...), P120 is vooral voor recht omhoog :D

Vanavond eerst es een malletje maken, moet toch nog ergens lamineer-epoxy scoren...

Grtz,
Hans

Hee mooi bouwtafel is toch beter dan dat vieze beton;)
ziet er al goed uit
mmmmm maart stond er ergens, word weer leuk die dag , mag ik ook een keertje:)
zie je vrijdag groetjes

Gisteren 't eerste van de in totaal 3 spanten die erbij komen gelamineerd (aan 1 zijde nog) met 160g koolstof-mat. Andere kant ga ik vanavond insoppen, foto's volgen.

Als die spanten erin zitten heb ik een beter gevoel :)

Cockpit-raam is ook klaar, kan in de primer, en geschuurd. 't is vooral wachten op de turbine en andere goodies voor er echt meters gemaakt kunnen worden..

Zo, nu geeft de vleugelbevestiging me al een beter gevoel.

Achterste halve ringspant (achterkant vleugelkoker) nat-in-nat in twee helften in de romp geharst (anders kreeg ik hem niet op zn plek) Op het hoogste punt is het hout twee delen, en twee stukken carbon overlappend. De achterkant van 't spant lamineer ik morgen met 1 deel carbon, dan is deze sandwich compleet:

ringspant-achter.JPG

Ringspanten (deze keer een hele ring, in twee helften) liggen te drogen, aan twee kanten 160gram carbon gelamineerd. Deze komt tegen de andere kant van de koker. Boven en onder de koker vul ik nog op met een triplex schotje zodat de koker in een koker zit, en nergens naartoe kan. Uiteraard aangevuld met de nodige hars en glasvlokken:
ringspant-voor.JPG

En ook even snel 't cockpitframe en de ejectionseat in de grondverf gezet. Die moet ik nog wel een paar keer schuren/gronden voor 'ie in de spuitverf kan...
stoelenframe.JPG

Had ook nog even snel een nieuw plekje voor de neuspoot-servo gemaakt.

Radioplaat zal ik 't weekend ook wel een begin aan maken, maar even afwachten als ik alle onderdelen en accu's in hand heb voor ik de RX/emcotec/UAT etc een plekje ga geven. Gelukkig komt dr kerostart in, dus hoef niet ook nog es een gasbus plek te geven...

Al met al best tevreden wat ik in een uur of 2 heb bereikt..

Back