Bi-motorig toestel

Ik heb onlangs een Protech Voyager gekocht van iemand. Dit betreft een toestel met 2 electro motoren. Nu heb ik gezien dat elke motor voorzien is van een regelaar 18Amp. De afzonderlijke fiches hiervan komen in een Y-split terecht om vandaaruit met één fiche gekoppeld te worden aan de ontvanger. Ik heb vastgesteld dat bij de 3-kleurige bedrading, komende van slechts één van beide regelaars, de rode draad is doorgeknipt en voorzien van een krimpkousje. Gezien dit krimpkousje die de stop voorziet, vermoed ik dat dit echter wel de bedoeling is geweest.
Kan iemand mij vertellen wat de noodzaak hiervan is ???
Als ik de regelaars programmeer met een HK-programkaart, kan ik slechts eentje ervan op "Brake On "zetten. Eén motor stopt dan ook plots wanneer ik stick down geef, dus de Brake-On functie werkt naar behoren, doch de andere motor loopt verder rustig uit (alsof hier een Brake-Of funcite staat ingesteld). Is dit normaal en kan dit kwaad bij het landen ???

Alvast bedankt voor de info.

Geen break aanzetten op een motormodel
Dat is voor klapprops gedacht .

En van de ene regelaar is de BEC uit geschakelt (mooi laten zo)

Mvg Johan

Dit kan zeker kwaad bij het landen - de doordraaiende prop geeft weerstand en de gestopte prop niet, dus dat is niet okee. Voor een motorkist kan je de brake functie beter uit zetten (functie is zinvol voor een zwever met klapprop).
Met dat doorgeknipte draadje zal je die regelaar volgens mij niet kunnen programmeren. Eigenlijk verbaast het me dat je die motor er kennelijk wél mee kan regelen.

ah Johan is hier veel beter in...

Hey Spit,

ik heb ook een Voyager met 2 regelaars.
Omdat (de meeste) brushless regelaars niet op elkaar afgestemd zijn, moet je met meermotorige modellen met meerdere regelaars altijd maar aan 1 regelaar de rode draad in laten steken. Bij alle andere regelaars wordt die losgekoppeld of zoals bij jou doorgeknipt.

In het geval dat je hem wilt programmeren, heb je natuurlijk WEL de rode draad nodig. Daarom knip ik nooit de draad over maar haal ik het pennetje uit de stekker en maak er dan een krimpkpousje rond. Zodoende kan je die later altijd gewoon terug in de stekker schuiven.

In jouw geval, als je wilt programmeren, dan zal je dus eventjes de rode draad terug moeten solderen.

Het feit of je al dan niet de rem wilt gebruiken is je eigen keuze denk ik. Ik heb dit ook op sommige modellen staan, maar in principe is het voor klapprops meer geschikt...

Vriendelijke groeten en succes...

Davy

:bday:
Het feit of je al dan niet de rem wilt gebruiken is je eigen keuze denk ik.
Ongetwijfeld is het zijn eigen keuze, maar op een tweemotorig toestel 1 geremd en 1 freewheelend betekent gewoon een voorgeprogrammeerde crash hoor... :bday:

Een rem bij een vaste prop betekend dat de regelaar continu propenergie probeert om te zetten in warmte. Dat kan een regelaar slopen. Rem alleen voor klapprops.

De BECs van identieke regelaars kunnen parallel! Binnen een regelaar worden vaak al meerdere BEC chipjes parallel gebruikt.
Het is een hardekkig idee dat dit niet zou kunnen.

Laatst bewerkt:
Bij regelaars van Castle creations is het in ieder geval mogelijk om de bec's parallel te schakelen. Waar je wel op moet letten bij het programmeren is dat de voedingen van de regelaars tijdens het programmeren niet aan elkaar mogen zitten. Dus als je maar een vliegaccu voor beide regelaars gebruikt moet je de plussen los kunnen nemen om te kunnen programmeren.

ik gebruik hier degelijk 2 regelaars van HK en slechts gekoppeld aan 1 lipo 3S/3300mah. Gezien de Y-split kan ik ze niet apart gaan programmeren, ze komen samen in de split en gaan over tot 1 fiche.

:bday:
Ongetwijfeld is het zijn eigen keuze, maar op een tweemotorig toestel 1 geremd en 1 freewheelend betekent gewoon een voorgeprogrammeerde crash hoor... :bday:

Bart, daarin heb je zeer zeker gelijk. Maar ik bedoelde idd dat hij de 2de regelaar hetzelfde moest regelen, daarom die vermelding van solderen !

groetjes,

Davy

ik heb beide regelaars apart kunnen programmeren. Nadien heb ik opnieuw, bij één van beide ESC's de rode draad opnieuw afgekoppeld. Resultaat is dat beide identiek op elkaar afgestemd zijn en wel degelijk beide de Brake Off is voorzien.

Alvast van harte dank aan allen voor de info.

Groetjes

Back