Bic switch Emcotec

bij het bestuderen van F3A X techniek vertelde een jetvlieger mij van het bestaan van een Bic switch systeem dat prima werkt , redelijk betaalbaar is en de stroomverdeling voor krachtige F3AX servo s goed regelt .
Je kan er 1 of 2 paketten lipo s op aansluiten en de data is na elke vlucht uitleesbaar.
Verder heb je geen stroomverdeling systemen nodig .
Wie heeft er ervaring mee en kan er iets over zeggen

Voor meer informatie kan je op de website van emcotec kijken.

Het bicsysteem is naar mijn weten enkel een accuweiche, en regelt dus enkel de spanning van de accu's. Het heeft niets te maken met de stromen die door de servo's getrokken worden. Deze gaan dan nog steeds door de ontvanger.

Dan moet je toch naar Castle creations gaan kijken. Zij hebben nu een 10 ampere BEC in hun programma zitten. http://www.castlecreations.com/products/cc_bec.html Die kun je ook inzetten in brandstof modellen om ervoor te zorgen dat je ontvanger en servo's voldoende stroom krijgen.

enkele technische gegevens:
Current Output: Peak: 10 amps
Continuous:
<12 volts input = 7 amps*
<24 volts input = 5 amps**Ratings are determined with a 5mph airflow on the BEC. Servo connectors are not rated for current in excess of 5 amps. Users are encouraged to replace the connectors if more than 5 amp currents are anticipated.
Output Voltage: Output 5.1 volts out of the package, user may set output voltage from 4.8 to 9 using the Castle Link (sold separately).
Input Voltage: 5v to 25.2v (2S to 6S LiPo)
Length:
Width:
Height: 1.2” (30mm)
0.6” (15mm)
0.4” (10mm)
Weight: 0.4 oz (11 grams

10A in een F3A-X kist? Ik zou het niet aandurven in ieder geval....

Grt.

Jij hebt ook een 30Ah loodaccu in het vooronder liggen?

10A continu is veel. Als jouw toestel dat trekt, dan is er iets mis in jouw toestel.

hezik zei:
10A continu is veel. Als jouw toestel dat trekt, dan is er iets mis in jouw toestel.

Ik zeg niet dat het continu 10A is, maar als bij bijvoorbeeld mijn Velox in een volgas snaproll alle 7 digitale servo's in maximale stand gaan, dan gaat ie zeer dik over de 10A heen, zo'n systeempje zou ik niet durven inbouwen in zo'n kist. Ook moet je die stromen niet door je ontvanger heen hebben lopen, dat diskwalificeert sowieso het hele systeem voor grote kisten. Leuk voor een f3a model van 2 meter, of eventueel zelfs nog een Funtana van 2m, maar verder ook niet. (maar dan zou ik weer eerder de Powerbox sensor kiezen)

Grt.

Ik betwijfel zeer sterk dat jouw kist in zo'n snaproll 'dik over de 10A' heengaat, eigenlijk.

Heb je dat gemeten, of is dat een geschatte waarde?

hezik zei:
Heb je dat gemeten, of is dat een geschatte waarde?

Ik heb op die 2.6m 3D kist een keer zitten meten; 4 low budget digi servo's (8077's) deden al samen 8A op de grond, en dat waren alleen maar de ailerons (getest door de ailerons in de hoek te gooien en zachtjes op de roeren te drukken)

Grt.

Met andere woorden, het is een gegokte waarde, gebaseerd op andere servo's en een verkeerde meetmethode? :)

Daarbij blijft ook het punt staan wat knife-edge maakt, jij hebt het over kortstondige belastingen.

hezik zei:
Met andere woorden, het is een gegokte waarde, gebaseerd op andere servo's en een verkeerde meetmethode? :)

Niks gegokt, de servo's die ik (bijvoorbeeld) in de Velox heb zitten vreten alleen maar meer stroom en de meetmethode is prima uitgevoerd met een amperetang.

Didier heeft eens een wijs verhaaltje over digi servo's in grote kisten geschreven ergens op dit forum, maar ik kan het even snel niet vinden......

Grt.

Aan het bic switch systeem hingen 11 servo s in een jet en geen power systeem .
Ook werd het gebruikt in een grote Ultimate van Delro , een dubbeldekker met een spanwijdte van 2.70 m en een romplengte van 3.00 m .
95 gram of 250 gram voor een powersysteem is de moeite waard om over na te denken .
Het bec systeem weegt 11 gram , het is mij nog niet duidelijk hoe het zou moeten werken

Ed Heemskerk zei:
Aan het bic switch systeem hingen 11 servo s in een jet en geen power systeem .
Ook werd het gebruikt in een grote Ultimate van Delro , een dubbeldekker met een spanwijdte van 2.70 m en een romplengte van 3.00 m .
95 gram of 250 gram voor een powersysteem is de moeite waard om over na te denken .
Het bec systeem weegt 11 gram , het is mij nog niet duidelijk hoe het zou moeten werken

Als iemand met een 2.7m ultimate met daarin een DPSI-bic (3A continu en 20A piek) als stroomvoorziening gaat rondscheuren dan ga ik toch in de kantine zitten denk ik. Of was het misschien gebruikt om ontsteking en smokepump te voeden?

Tot 2 meter modellen kan dat misschien prima werken, maar voor dikke F3A-X bakken mag je toch aan een deftig systeem gaan denken.
Een deftig systeem weegt niet alleen ongeveer 150gr meer, maar dan heb je ook signaalversteking, redundante circuits, ontstoring,...

En castle creations materiaal is top, maar ik denk niet dat ze reklame maken om een 10A bec waar geeneens een fatsoenlijke koelplaat op zit te gebruiken als stroomvoorziening in een F3A-X model.

Gr Joeri

Een koelplaat zegt op zichzelf helemaal niets hoor, Joeri, dat hangt van 'het systeem' af. Als het een schakelende BEC is, is het idee niet dat het restvermogen in warmte gedisspipeerd moet worden.

Verder hebben we het hier niet over een 3A regelaar, maar over 10A. Gezien het feit dat die 3A regelaar al 20A piek mag hebben, zou het best eens kunnen dat die 10A een behoorlijk forse piek mag hebben.

DAn.. signaalversterking.. waarom zou dat nodig zijn? Redundante circuits --> totaal overbodig, alleen maar meer rommel die ook kapot kan, tenzij je echt ALLES (dus ook ontvanger, etc) redundant gaat uitvoeren. Ontstoring --> stroort die zooi dan zo?

Ik kan best het voordeel van de bekende systemen zien, daar waar het bv. het trimmen van servo's die op 1 ontvangerkanaal zitten en het 'buiten de ontvanger houden' van grote stromen betreft, maar de rest is echt een beetje lariekoek en salespraat.

Is er hier uberhaupt iemand die daadwerkelijk gemeten heeft wat z'n servo's trekken in een normale vlucht? Dus niet op de grond met de vingers op servo's drukken, maar belastingen zoals ze daadwerkelijk voorkomen?

Ik ga hier niet over discussiëren, ieder zijn gedacht erover. Maar als iemand met grote toestellen begint, dan wil ik niet diegene zijn die gezegd heeft dat een Dpsi bic of een 10A bec voldoende is voor zo'n toestel. Het moest maar eens fout gaan om die reden, dan denk je niet meer aan die besparing van 150 gr en 200€, maar wel aan die +3000€ brokken.

Gr Joeri

Een drogredenatie, Joeri. Volgens die redenatie is elke uitgave te verantwoorden, kan ik ook redeneren dat je op een Calmato servo's van minimaal 150 euro per stuk moet hebben, want het zou toch eens uit de lucht vallen met een 3001-tje, dan had je toch die dure servo moeten hebben.

Ik weet niet of 10A voldoende zou zijn. Ik heb niet zo'n kist dus ik kan het ook niet nameten.

Wat ik wel weet is dat meten de enige manier is om zinnige uitspraken te kunnen doen over wat wel of niet nodig is. De redenatie "het zal toch maar.." is geen argument.

hezik zei:
Een drogredenatie, Joeri. Volgens die redenatie is elke uitgave te verantwoorden, kan ik ook redeneren dat je op een Calmato servo's van minimaal 150 euro per stuk moet hebben, want het zou toch eens uit de lucht vallen met een 3001-tje, dan had je toch die dure servo moeten hebben.

Jouw vergelijking gaat ook niet op Henri, het is van een Calmato algemeen bekend dat ie met standaard servootjes prima vliegt, in grote toestellen zijn er maar weinig mensen (ik ken ze niet) die een simpel regelaartje van 10A durven te gebruiken, hoe zou dat toch komen? :wink:

Grt.

Ik zou het niet weten, want zo lang niemand het geprobeerd of gemeten heeft, kun je er geen zinnige uitspraken over doen.

Dat is drogredenatie nummer twee, Alexzzz.

Let wel: ik zeg niet dat het persé zo moet zijn dat 10A voldoende is, of dat het allemaal probleemloos kan. Wat ik zeg, is dat 10A als continubelasting best veel is en ik wel eens gemeten zou willen zien wat de daadwerkelijke belasting is en dat je zonder een dergelijke meting niet met zekerheid kunt zeggen of iets al dan niet genoeg is.

hezik zei:
Ik zou het niet weten, want zo lang niemand het geprobeerd of gemeten heeft, kun je er geen zinnige uitspraken over doen.

Ik probeer je al het hele topic lang te vertellen dat die stromen wel degelijk zijn gemeten, op Amerikaanse forums ook tijdens de vlucht met zo'n apparaatje dat meegaat in de vlucht. Het probleem is alleen altijd dat op het moment dat ik zo'n topic nodig heb om hier m'n punt te maken (eigenlijk alleen tegenover jou, want de rest weet dat het zo is), ik hem niet meer terug kan vinden (ik klik nog wel eens ergens op, en dan nog eens ergens op, en achteraf terugvinden is een ramp :? )

Grt.

Back