Biepje Projet IO-EX (turbine)

Hoi allemaal,

Bij het verbouwen van mijn turbine naar mijn Harpoon, kwamen we tot de conclusie dat er een 'object' op de printplaat waar de ECU wordt aangekoppeld kapot is. We veronderstellen dat dit het "biepje" is...

Nu heb ik 2 vragen :

1. Is dit onderdeel daadwerkelijk nodig ? Mijn pa veronderstelt van wel, omdat het een condensator (of is het transistor) zou bevatten ?

2. Kan ik dit onderdeel apart kopen, of moet ik een nieuw printplaatje kopen ? Indien het laatste, waar kan ik dat kopen en hoeveel zou zoiets kosten ?

Het betreft het printplaatje voor de Projet ECU, met vermelding van "Projet IO-EX" op de achterkant...

Biep01.jpg

Biep02.jpg

Groetjes,

Davy

je zou een nieuw ondedeeltje bij de electronica zaak kunnen halen
of een nieuw printplaatje bij projet kunnen bestellen

biepje (is alleen speakertje)

Hoi Davy.

Dat 'biepje' is al jaren stuk van 1 van mijn ProJET ECU's.
Dat IO EX printje geeft alleen maar aan wat de status van de ECU is, eigenlijk een luxe dingetje, dat gevalletje kun je er gewoon tussen uit laten eigenlijk.
En je kan er de brandstof pomp mee pulsen, zelf nog nooit gebruikt.
Bij mij zit die er alleen nog maar tussen zodat ik de terminal er makkelijk insteken kan.
Een nieuwe kost zo'n 30 euro dacht ik. Home

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
als je hem vervangt, let dan goed op de + en de - van die buzzer.

Het zijn vaak piezo elementen, en verkeerd om plaatsen, kan meer defect maken.

Hey Davy,

ik heb ook zo'n dingetje op mijn behotec turbine .
bij mij zit hij ook niet in de kist maar gewoon aan de data terminal.
je kan hem inderdaad gewoon weglaten zoals ger al zegt.

gr maikel

Hoi allemaal,

bedankt voor de antwoorden.

Ik heb begrepen dat ik het bakje er dus gewoon uit mag laten ? Maar moet ik de kabel van de turbine (het extra ECU kastje) naar deze print dan ook weghalen ? Ik veronderstel van wel.

Hoe dan ook, ik ben vandaag met een kameraad op zoek gegaan naar het "piezo" elementje. Bij Conrad heet het zo mooi "Signaalgever". Jammer genoeg vind ik op het origineel geen type nr zodat ik ook niet juist weet of het het zelfde is.

Hoe dan ook, wij hebben de piezo dus van een ander printje afgehaald (van een andere Projet). Maar, er is een verschil tussen de 2. Op de ene staat er mooi een "+" afgebeeld en bij de andere niet. Op het ene printje (degene waarvan we hem nu hebben afgehaald) staat er ook op de print een "+". Dat zou gemakkelijk geweest zijn. Ware het niet dat op het printje waarop het moet komen GEEN "+" noch "-" staat en ook op de piezo zelf staan deze niet.

De originele piezo heeft geen pootjes meer, dus die kunnen we al niet vergelijken.

Daarom op zoek geweest op het web en gesproken met een heleboel kenners van electronica en ze besloten allemaal "het LANGSTE pootje is de plus".

Ok, met die kennis verder. Maar, ook al weten we nu de plus van de piezo, dan nog kennen we niet de plus van de print... Hmmm, dan maar omdraaien en vergelijken.

We hebben nu het risico genomen om het "verloop" van de printbanen te volgen. Deze komen ongeveer overeen op de 2 printjes. Daarmee hebben we dus besloten de plus van de piezo op hetzelfde gat te steken op deze print als waar de plus op staat op de andere print.

Biep03.jpg

Biep04.jpg

Biep05.jpg

Er werd me nu ook aangeraden om een 1,2V of 1,5V batterijtje (lage spanning) te nemen en eventjes de testen door deze te connecteren via kabeltjes aan de plus en de min. Hopelijk gaat dit goed ? Zal voor morgen of overmorgen zijn !

Groetjes,

Davy

Back