BIG aerocat

Heb gisteren de plannen van de aerocat 130% vergroot. De reden waarom in dit gedaan heb: zodat er een 10inch prop oppast :)

Heb nu een spanweidte van 115CM, dat is zeer groot voor een depron kistje :) Heb het genoeg verstevigd met carbon staafjes, zware motor en grote prop op. Ik vermoed dat deze serieus veel snelheid gaat maken.

Ik ga nu wat vliegen ermee, zal straks laten weten hoe hij vliegt en de plannen posten :)

greetz

Ok niet kunnen vliegen vandaag wegens teveel wind :(
Foto nemen gaat ook al niet aangezien het fototoestel bij mijn vriendin haar ouders ligt.

Voor de rest hier kan je de plannen downloaden:
http://www.rawmeat.be/aerocat130.pdf
Wel rekening houden dat ik gewoon de gehele tekinging 130% vergroot heb. Daarmee kloppen de uitsparingen niet meer overal, die moet je dus terug naar 6mm bregen.

Zal waarschijnlijk morgen een foto posten, alvast veel goede commentaar gekregen vandaag op de club :D

tim--coop zei:
Heb gisteren de plannen van de aerocat 130% vergroot. De reden waarom in dit gedaan heb: zodat er een 10inch prop oppast :)greetz
Ja je hebt een prop en bouwt daar een passend vliegtuig voor. :mrgreen:
Je gebruikt altijd opvallende tape voor scharnieren is mij op gevallen.
Heb je al eens overwogen dunne sheets zoals in overhead projectors gebruikt word te gebruiken?
Het bevalt mij erg goed en na enige oefening werkt het ook snel en het staat netjes. :)
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=45337

Vandaag 2 vluchtjes gedaan met de Big Aerocat :) Vliegt zeer goed maar in een duikvlucht plooit hij bijna dubbel :lol: Nog een beetje extra verstevigen dus.

De reden waarom ik opvallende tape gebruik voor mijn scharnieren is meestal omdat ik geen zin heb het depron een kleurtje te geven en de vlieger toch wat zichtbaar zou zijn in de vlucht :)

Nog steeds geen fototoestel hier dus foto zal nog even op zich laten wachten :cry:

Mijn depron vliegertjes zijn ook nog allemaal zwart. :oops:
Ga je nu met koolstof buizen versterken?
Als je dat niet wil kan je ook strippen glasvezel lijmen(aan twee kanten) op de plaatsen die je versterken moet.
Dat is al plat en je kunt zelf bepalen waar en hoeveel.
Ik heb het getest op een proefstukje maar nog niet op een vleugel en het voegt veel sterkte toe.

Hoe ik hem verder ga verstevigen weet ik eigenlijk nog niet.
Maar bestaan er niet van die platte carbon latjes ? Dat zou een goede oplossing zijn.

Dat glasvezel gedoe ken ik niet.

Je zou hem ook met gfk-tape van onder kunnen versterken.

mijn 1m ultimate is van 3mm depron en is bij bijde vleugels alleen van onder getape´t

minil20015iw4.jpg

Mvg Johan

tim--coop zei:
Hoe ik hem verder ga verstevigen weet ik eigenlijk nog niet.
Maar bestaan er niet van die platte carbon latjes ? Dat zou een goede oplossing zijn.

Dat glasvezel gedoe ken ik niet.
Carbon latjes buisjes staafjes allemaal bij de modelwinkel tekoop.
Maar een koolstof buis in de vleugel wordt vaak toegepast
Met glasvezel werken is simpel maar je moet het een keer gedaan hebben.
Met een carrosserie reparatie set uit een auto spullen winkel zou je al kunnen beginnen. :)
Even googlen bij polyester epoxie of glasvezel koolstofvezel.
Maar het is maar net waar je het makkelijkste aan kunt komen.

plotterwelt zei:
Je zou hem ook met gfk-tape van onder kunnen versterken.

mijn 1m ultimate is van 3mm depron en is bij bijde vleugels alleen van onder getape´t

minil20015iw4.jpg

Mvg Johan
Ja dat werkt goed bij tweedekkers maar bij een platte vleugel van meer als een meter heb ik mijn twijfels.

Zondag maidenflug
Vliegt nog beter als verwacht
6mm carbon buis in de vleugel.alles met pu lijm verlijmt
span 114cm gewicht 550 gr.

Epoxy en gfkmat is te zwaar voor depron modellen.

modelle009sp0.jpg

Mvg Johan

plotterwelt zei:
Zondag maidenflug
Vliegt nog beter als verwacht
6mm carbon buis in de vleugel.alles met pu lijm verlijmt
span 114cm gewicht 550 gr.

Epoxy en gfkmat is te zwaar voor depron modellen.

Mvg Johan
Een vleugel indekken met epoxy en glasmat wel maar alleen een smalle strook boven en onder op de plaats van carbon buis zou volgens mij moeten werken.
Ik wil dat wel eens uit proberen als mijn skyvan klaar is.
Het resultaat laat ik dan wel weten. :)

Jullie hadden nog foto's gevraagd ? :)
De camera is eindelijk terug dus hier zijn ze:

DSC01161.JPG

DSC01162.JPG

Ik heb deze dus gemaakt om goed te vliegen, niet om mooi te zijn. Maar dat is wel duidelijk denk ik :p

Is langs alle kanten verstevigd :lol:

heeft hij nou ook een beetje snelheid met zo'n prop?
trekkracht genoeg lijkt me :D
wat is nou eigenlijk de soort van versteveging die je hebt gebruikt?

aviador zei:
heeft hij nou ook een beetje snelheid met zo'n prop?
trekkracht genoeg lijkt me :D
wat is nou eigenlijk de soort van versteveging die je hebt gebruikt?

DUWkracht genoeg ja :) Stijgt makkelijk vertikaal op. Zal proberen er eens een filmpje van te maken.

Dit zijn de verstevigingen:
1.JPG

2.JPG

ijzer 8O vind je het gek dat gewicht.
maarja, je zegt het zelf; hij moet vliegen en stevig zijn 8)
heel mooi gemaakt!

Mja van die dunne ijzeren staafjes dat je van servo naar roeren gebruikt!
Weegt zoveel niet.

Alles in totaal... w8 zal hem nog is gaan wegen...
505gr

Geen probleem nog power genoeg om dat vertikaal omhoog te krijgen :D

Vleugelrand met tape versterkt en onderkant van de neus matriaal verdriedubbeld is goed te zien maar is de vleugel verder nog versterkt tegen doorbuigen?
Hij ziet er netjes uit en de goede vliegeigenschappen stralen er van af en daar is hij voor ontworpen. 8)

vleugelrand met tape versterkt, maar ! onder die tape zit een ijzestaafje he!

In het midden van de vleugel (onder die tape) zit er ook nog een lange 6mm carbon buis.
Vandaag nog eens vluchtje mee gedaan en vliegt goed :)

Back