Big Airwolf

Ja maar het gaat hier om een benzinemotor, en die spettert geen brandstof uit de uitlaat althans niet zoveel als een methanol motor.
Ik heb hem al een tijdje terug in de romp laten draaien nou daar kon je echt helemaal niks van zien.

Van Motip:
Sneldrogende acrylaat lak met duurzame glans voor het behandelen van behandelde en onbehandelde ondergronden van hout, metaal, aluminium, glas, steen en diverse soorten kunststof. De blanke lak heeft een goede corrosiewering en een uitstekende hechting.
De blanke lak is krasvast en stootvast en is bestand tegen benzine, chemicaliën en weersinvloeden.

Dus ik laat het maar zo. :?

Helaas vergeelt die motip lak vaak wel is mijn ervaring, ik hoop dat het meevalt overigens....

Jammer dat je hem niet direct in 2K lak afgelakt hebt... dan was je direct klaar geweest voor altijd :roll:

Wel een SUPERmooie helicopter!!

Cheers,

Richard

Hey john

Heb je nu 2 powerleds gebruikt en die kleine aan de zijkant bij de pods weggelaten???

Verders ziet je wolf er zeer goed uit. ben benieuwd hoe hij vliegt

We hebben het nu 2 keer geprobeerd om de Airwolf te vliegen, maar alle twee de keren bleef er teveel resonatie in de heli.
De tweede keer is er zelfs een boutje van de bevestiging van het heck afgebroken.
Na veel proberen om het boutje eruit te krijgen is het niet gelukt, en geloof me ik kan normaal gesproken zo'n ding er wel uit krijgen.
Maar helaas het ging niet om een nieuwe bevestiging in te bouwen was geen optie.
Omdat ik dan die aluminium bevestiging eruit zou moeten slijpen.
Wat ik nu gedaan heb is.
De twee onderdelen lekker schoon geschuurd en ingesmeerd met UHU 300 lijm, in elkaar gezet toen met de twee resterende boutjes vastgezet.
En de bevestiging v/d heck pijp zover aangedraaid dat die ook het spul nogeens vast houd.
Ik denk niet niet dat het spul nog ooit uit elkaar gaat, en dat is dan een probleem als er achterin een tandwiel kapot gaat.
Dan moet als nog het hele spul uit elkaar, maar wie dan leeft wie dan zorgt.
Wat mij ook nog opviel is dat je het frame aan de voorkant bij de servotray bijna 1 cm met een beetje kracht heen en weer kunt halen.
En alle boutjes e.d zitten echt goed vast.
Dus heb ik nu tussen het frame en de romp een steuntje gemaakt met een trillingsdemper.
Zoiets gebruiken ze ook weleens bij vliegtuigen om de motor aan op te hangen.
Alleen een iets lichtere versie, ik hoop dat dit ook iets helpt om het spul een beetje trillings vrij te maken.
Vrijdagavond nog even de blad instellingen checken / veranderen.
En als alles mee zit gaan we het het weekend weer proberen.
Dan moet tie echt /\ en anders maar \/. :evil: :D

En wat betreft de Motip blanke lak; deze is inderdaad niet geschikt voor methanolmodellen omdat dat de lak aantast. Voor benzine echter geen enkel punt, dan blijft motip zeer lang mooi. Dit weet ik na alle brommers en (de laatste 2 jaar) benzine-vliegtuigen die ik heb gespoten en allemaal nog zeer strak staan.

Grt.

Hallo John,

Wat de mogelijk resonatie kan veroorzaken is het volgende:

Als er tussen het mechaniek en de staartrotor geen spelling zit ontstaat er een spanning op de staartaandrijving waardoor er trilling ontstaat.
Dus de aandrijfas mag dus niet klem er tussen zitten.Ik weet niet of het een koolstof aandrijving is met de klauwkoppeling ,maar daar komt het het meeste voor.Dus een fraktie vrij laten bewegen.Dat het boutje breekt van de staartrotor komt dus daardoor.

Een mogelijk andere oorzaak kan zijn dat de pitch compensator niet licht genoeg loopt.(stijfjes bedoel ik dan).

Groeten,

Leo

@Leo,
Ik kan de aandrijfas een paar millimeter heen en weer schuiven.
De pitch compensator zal nog even checken / smeren of wat er nodig is.
Voor de rest heb ik zover ik weet alles weer nagelopen, nog een keer afgesteld.
Ik had alleen bijna 1 graad te weinig pitch half weg maar dat zal de trilling wel niet veroorzaakt hebben :)
Als mijn tand een beetje rustig blijft (klopt een beetje :oops: ) gaan we het zaterdag weer proberen. :P

Een vliegmaat van mij had de Big Jetranger van Vario die ook maar bleef resoneren, uiteindelijk bleek het in de tandwielverhouding te zitten waardoor de kop te snel draaide. Ook elke vorm van wiebeligheid van het mechaniek ten opzichte van de romp moet weg zijn. Het mechaniek zal dus aan de bovenkant ook aan de romp vast moeten zitten aan beiden kanten.

Ik heb ook 2 extra steunen aan het mechaniek gezet.

steun.jpg

In het kleine kader te zien.
We wachten het wel af :lol: :|

Wat een black beauty....
Ik ben benieuwd of het trillen nu opgelost is!
Veel succes en hopelijk een goede vlucht vandaag!

Het kan ook best zijn dat door het afgebroken boutje de boel in resonantie kwam. Ik had dat namelijk ook met mijn Agusta.
De heckrotor krijgt dan wat bewegingsruimte en bij een bepaald toerental begint het gelazer. Hopelijk is het nu opgelost.

Het lijmen van je staartrotor is wel erg kort door de bocht !

Nou het probleem is opgelost.
De heli heeft eindelijk gevlogen, nog een beetje nastellen om de trim weer op neutraal te krijgen.
En de motor nog net iets rijker en dan kan tie weer.
Later nog een paar foto's en een klein filmpje van slechte kwaliteit.
Maar beter iets dan niets.
Ronald bedankt voor het invliegen.
EMOADYouAreTheManHL2.gif

En Ramon voor het maken v/d foto's tijdens de vlucht :evil: :wink: :D

:oops: Het heeft even geduurd maar hier zijn een paar foto's die op het veld genomen zijn.
veld1.jpg

Heerlijk zo plat in het pas gemaaide gras te liggen.
veld2.jpg

Maar je moet er iets voor over hebben.
veld3.jpg

Vooral als je bedenkt dat het de laatste foto's kunnen zijn van je heli.
veld4.jpg

En natuurlijk "het kontje".
veld5.jpg

Helaas heb ik geen foto van tijdens het vliegen want de "fotograaf" had niet hard/lang genoeg op het knopje gedrukt.
Normaal gesproken is hij (Airwolf) wel goed in het drukken :lol:
Hier ook nog 2 filmpjes van (zeer) slechte kwaliteit?
Het eerste van de eerste vlucht zonder kappen op de romp, vlucht ging goed.
http://www.johnvaneldijk.nl/Airwolf/test1.wmv

Maar de volgende ging iets minder maar liep goed af.
Omdat de kappen weer op de romp waren geschroefd kreeg de motor het iets warm, en liep een beetje minder waardoor de 9 kilo vrij snel naar beneden ging.
Gelukkig van een kleine hoogte en gelukkig geen tijd meer om de wielen uit te doen.
http://www.johnvaneldijk.nl/Airwolf/test2.wmv
Want dan had het landingsgestel misschien schade gehad, en nu kwam de heli op zijn grote platte buik.
Het heeft wel een paar kopzorgen gekost, maar de Wolf is eindelijk los.

@ Leo het is denk ik gewoon een combinatie van dingen geweest, en de bevestiging van het heck en de trillingen die tijdens het optoeren optreden.
Maar door de extra steunen en het sneller optoeren (het kritieke punt zo snel mogelijk doorlopen) gaat het heel goed.
De heli is dan gewoon goed te hanteren, bij de volgende vluch(ten) wel iets meer toeren op de kop.
(Trouwens ter info de H spoeier van de motor G260 staat nu al bijna 3 slagen open)

Hey John,

De foto`s zijn goed gelukt man en de test vlucht ook, alleen de foto`s die ik gemaakt heb zijn helaas niet gelukt maar dat komt omdat ik meestal zachtjes met de knopjes speel uuuhhh bedien. 8)

Sorry Mate. :wink:

Speciaal voor John omdat ik zijn foto`s niet goed gemaakt heb een foto van de Airwolf over de "Lingemeer"

normal_Big%2520airwolf.jpg

Hij is echt ERRRUG mooi !!!!!
ALS ik een schaal heli zou nemen, dna zou het ZEKER de airwolf zijn :P

Jammer dat op filmpje 2 de daadwerkelijke "crash" niet ziet :|
Maar wel gelukkig dat je geen echte schade hiervan had 8)

Proficiat met de maiden ! alhoewel volgens mij de motor warmliep.
Als dat zo is zal hij ongetwijfeld wat schade hebben opgelopen :cry:

Ongelofelijk machtig mooi apparaat...
Heel veel veilige vluchten gewenst (= inclusief veilige landig ;-)).

Back