Big Lazy Bee Glider 72 inch

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Helitony, 11 jul 2020.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Anders dan gebruikelijk een kant en klaar bouwverslag.

    Door de Corona crisis zat ik meer thuis ook is het veld een poos gesloten geweest.
    Vakantie Oostenrijk doorgeschoven naar volgend jaar dus er was ruimschoots tijd over om weer wat nieuws te bouwen.
    Eigenlijk heb ik te veel vliegtuigen (waar laat ik ze) toch voor mij zit de lol meer in het bouwen dan in het vliegen.
    Het hoeft voor mij allemaal niet hoogstaand te zijn.
    De Leprechaun is inmiddels klaar hij vliegt na wat CG-aanpassingen geweldig.
    De bouwwijze met die open zichtbare constructie vond ik wel grappig. https://www.mvc-cumulus.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=2021
    Dus op zoek naar een ander model met open constructie en dat werd de Big Lazy Bee glider dus de aangepaste grote glider uitvoering.
    Het is de 72 inch versie met een spanwijdte van ca. 182 cm en een koorde schrik niet van 57 cm.
    Inspiratie kwam van het bekende filmpje van John Woodfield.

    Het oorspronkelijke kleinere model heeft iedereen wel eens langs zien komen en velen hebben die gebouwd hetzij in hout of in depron.
    Als je het filmpje gezien hebt dan is verdere uitleg overbodig.
    Je houdt ervan of je vindt hem afschuwelijk.
    Ik vind hem wel leuk dus heb ik weer menig uurtje kunnen vullen.
    Op mijn bouwtafel heb ik 2 gipsplaten liggen die zijn lekker vlak en je kunt er een spijker in slaan om je latten vast te zetten en (nat) te vormen.
    De glider uitvoering waar Woodfield mee vliegt heeft een aangepaste meer gestroomlijnde neus.
    Voor velen hoort daar geen motor in maar ik heb er toch een motor in gezet je hebt het gewicht toch nodig in plaats van lood.
    Op Outerzone staat een stuk tekst met linkjes als je er wat meer van af wilt weten https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2278
    Als glider is hij zonder wielen maar ik heb de optie wielen wel ingebouwd ze zijn afneembaar. Het lijkt mij ook wel leuk om hem eens op het veld te laten rijden en opstijgen.

    De tekeningen zijn hier te vinden
    De 72 inch versie voor de printshop.
    fuse:
    <iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid...FED20015F32!3628&authkey=AIPQy_kysVYUXxw&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
    wing:
    <iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid...FED20015F32!3627&authkey=ACPsdW-GpOWlJZ8&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
    trim:
    <iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid...FED20015F32!3626&authkey=AA9O_52lhp62g90&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
    De 72 inch versie op A4 om zelf te printen.
    Bij mij moet de printer op stand ware grootte. De lijntjes lopen dan niet helemaal tot de rand maar als je de bladen gewoon tegen elkaar plakt dan klopt het weer.
    fuse:
    <iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid...FED20015F32!3631&authkey=AEVvkEZP1ucEzcw&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
    wing:
    <iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid...FED20015F32!3630&authkey=ADZGQQNtFG3vC4Y&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
    trim:
    <iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid...FED20015F32!3629&authkey=ABGsTv6Dy5yc9Ss&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

    Voor de ronde vleugeltippen heb ik een mal gemaakt van depron dat is makkelijk met het mes te bewerken. Ik heb ze niet zo dik/hoog gemaakt (1 cm) en de natte balsa latjes vorm je mooi om de mal. Laten drogen en daarna lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Midden ribben in 6 mm Gamma timmerplaat en de resterende ribben in 5 mm balsa.
    Het zijn er niet zo veel dus daar ben je snel klaar mee echter de gaten erin maken is een lastiger klusje. Vooral als je dat denk te doen met een zeven gaten zaag en meerdere ribben op elkaar.
    De vleugels maak ik deelbaar met een vleugel verbinder van 6 mm multiplex.
    De houtmaten zijn op tekening te vinden maar die kun je natuurlijk aanpassen aan wat je in huis hebt. Je hoeft hem niet exact na te bouwen je kunt een beetje spelen met de maten en materialen.
    Voor de verbinding latjes tussen de ribben onderling adviseer ik minimaal 6 mm harde balsa of 5 mm vuren. Zelf heb ik 5 mm balsa gebruikt maar dat is erg zwak echter eenmaal in de folie zal dat hopelijk weer meevallen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De tekening moet je voor het neus gedeelte even aanpassen teken daar een stroomlijn neus in. De rest blijft hetzelfde.
    Ik heb voor de opbouw van de romp een eigen (open gewerkte) keuze gemaakt.
    Door die koude lijmverbindingen heb je hier en daar wel een extra versteviging nodig om de krachten van de vleugel op romp op te vangen.
    Op internet zijn wel meer voorbeelden te vinden voor een andere bouwwijze of je volgt gewoon de tekening maar dan lijkt hij minder glider..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De motor die ik nog had liggen heb ik opgehangen met een handig hulpstuk van Hacker dat paste perfect.
    https://www.hacker-motor-shop.com/E...tm?SessionId=&a=article&ProdNr=97840029&p=310


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan moet er nog een neus op komen.
    Na veel snij en schuurwerk lijkt het heel wat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het hele stabilo heb ik afneembaar gemaakt i.v.m. vervoer en opslag thuis.
    Het horizontale deel is 5 mm harde balsa en is tegen doorbuigen verstevigd met een 5 mm vuren latje.
    Richtingsroer scharnier d.m.v. buisje en staafje koolstof die je van onderaf erin steekt.
    Bovenin het staafje en ook in het buisje zitten kleine magneetjes zodat het staafje er niet uit valt.
    Het horizontale deel schuift in de sleuf van de romp en wordt gefixeerd door het koolstof staafje en geklemd met een nylon/ koolstof bout van onderaf.
    In het bovenste deel van die sleuf een m4 inslagmoer waardoor de opening op elkaar getrokken wordt.
    Het hoogte roer is 2 delig dus een links en rechts deel aangestuurd met 1 servo.
    Dus richtingsroer er af en dan kan het horizontale deel uit- en ingeschoven worden.
    Scharnieren simpelweg met Blenderm tape, mocht dat niet lekker gaan dan lijm ik er scharnieren op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als dan het houtwerk klaar is hebben de servo's hun plekje gekregen en ook de accu helemaal voorin.
    Op de tekening staat het CG net voor de vleugelverbinder met de tekst "ballanspunt met lege brandstof tank"
    Vreemd want de brandstoftank zit nog verder naar voren en wat gebeurd er als hij vol is dan is de balans helemaal weg.


    Als dan alles voorbereid is gaat hij in de HK folie en ziet hij er zo uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De optie wielen heb ik er toch maar in gelaten zodat die met een paar post elastieken verend kunnen worden opgehangen.
    Het aanbrengen gaat vrij eenvoudig wielstopper vast en klaar.
    Aan de staart nog een doorzichtig skegje die doet zijn werk en valt niet op.
    Het formaat en vorm van de Funcub wielen past mooi bij dit model ze zijn relatief goedkoop en licht.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Toch nog even een paar tips als je deze Bee gaat bouwen.
    Zoals al eerder gezegd de tussenlatjes tussen de ribben minimaal 6 mm harde balsa of 5 mm vuren.
    De achterlijst zou ik zeker dikker nemen of voor doorbuigen naar binnen verstevigen.
    Met folien is de achterlijst iets naar binnen gebogen door de krimpkracht van de folie en de grote tussen ruimtes tussen de ribben.
    Ook zou ik er meer ribben in willen waardoor de kans op doorbuigen minder is.
    Hoe voorzichtig ik geweest ben met krimpen is dat het grote vleugel vlak een beetje scheluw is getrokken wat helaas niet meer te herstellen is door de zwakke achterlijst.

    Klaar voor de maiden er zal wel een keer een filmpje komen.
     
    Hans V en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi gebouwd! Top!
    In dat filmpje ook fantastisch voorgevlogen, dat doet verlieven.
    Lelijk? Vooral guitig en melig en kleurrijk. Goede eigenschappen.
    Ontwerp Jim Clancy was het niet?
    Gr Bas
     
  3. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    gaaf! je zou er knetterhoog mee kunnen wsl qua zicht. als de bel sterk genoeg is, kan de motor uitblijven. ik ging met de Tuff trainer die ik heb, weleens met een beetje sleepgas (dat ie net daalt aka zweeft) thermieken met de zwevers mee. zweefpiloot "gaat goed he? waarmee vlieg je eigenlijk?". ik "ja motorkistje met sleepgas."
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Jaaaaaa! Vet man!

    Ik werd door dezelfde man geinspireerd en wil zoiets komende winter gaan bouwen. (Als ik de Ka8 af heb) maar ik wil er eentje met rolroeren dus heb ik de Speedy Bee tekeningen 200% groter laten printen

    20200626_182226.jpg 20200626_190519.jpg

    Leuk dat je het ook hebt gedaan en wie wet kunnen we ze tzt eens samen laten vliegen!
     
  5. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Succes met de bouw en let bij de keuze houtdikte vooral even op de kans van doorbuigen bij het folien.
    Voor het CG is die verlengde neus toch wel nodig er moet nog best wat gewicht voorin.
    In mijn geval de motor en accu 4S 3300 mAh en 100gr lood.
    En een deelbare vleugel is ook wel makkelijk.
     
    Justus vindt dit leuk.
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    op een goeie 2meter span dan? wow zal idd deelbaar moeten worden.
    mijn idee voor deze winter is de speedy bee de lazy bee en de stagger bee te bouwen op 1m40 wingspan ongeveer. en mss de gyrobee als er tijd is
    succes ga ik volgen!!
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Welk gewicht ben je op uit gekomen?

    Ik kom bij 2mtr span op ongeveer 117dm2, met 30gram per dm2 in mijn hoofd voor een gemiddelde zwever zal hij zo'n 3,5kilo gaan wegen.(Clancy geeft de big lazy bee op van 24 tot 38gram/dm2)

    Ik zal hem alleen op het duin vliegen, dan heeft hij een beetje massa wel nodig dus minder dan die 3,5 zal hij zeker niet gaan worden dus wat extra ribben en liggers zal ik er wel in willen zetten
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb in het begin van mijn modelbouwcarriere de microbe van RBC kits gebouwd (dat is gewoon een kleinere versie van de Speedy Bee) maar dat was nog voor het borstelloze/lipo tijdperk en mijn toenmalige keuze van motor en accu's maakte het een vliegende baksteen.
    Screenshot_20200712-103743_Drive.jpg

    Maar heb het altijd een koddig en grappig model gevonden en na het zien van die filmpjes van Woodfield ging het weer jeuken. Dit draadje wakkert het nóg meer aan dus ik ga er zeker eentje bouwen!
    Maar zoals gezegd ben ik eerst nog een tijdje zoet met een 1:4 Ka8 dus het zal op z'n vroegst komende winter worden
     
  9. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb de onderdelen even op de weegschaal gelegd.
    De romp is inclusief motor met ophanging, ontvanger, prop, servo's, stuurstangen en 100 gr lood compleet 1000 gr.
    Daar komt nog bij de elevator 130 gr, rudder 41 gr, vleugel 725 gr. en mijn accu 343 gr.
    Dus totaal 2239 gr. vliegklaar
    Er gaat dus behoorlijk wat gewicht in de verlengde neus.
    Motor Aerodrive 3548 SK3 700KV + steun Hacker
    Servo's Corona DS 339 mg
    Accu 4S 3300 mAh
     
    Justus vindt dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is nog aardig licht, kan op een veldje geen kwaad denk ik.

    Ik hoop dat je er snel mee kan vliegen, ben heel benieuwd!!
     
  11. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Vanmiddag is de Lazy Bee de lucht in gegaan en heeft zijn maiden gehad.
    Met het windje van vanmiddag ca. 3bft was een helikopter landing bijna mogelijk.
    Weer een leuke vlieger in de collectie zie het filmpje, project geslaagd.
     
    lecraM, evbragt en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij is leuk!!
     
  13. lazybee

    lazybee

    Lid geworden:
    26 jun 2005
    Berichten:
    33
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Prachtig!

    Ook gezien dat Andy Clancy weer begonnen is met z’n modellen?
    www.andyclancydesigns.com. Het achtergrondplaatje is Nederlands.


    Eduard
     
    Justus vindt dit leuk.
  14. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt voor de tip.
    Ik zie in je onderschrift dat je een Bee fanaat bent.
    De Glider Bee ontbreekt zie ik dus je kunt nog vooruit.
     
    Justus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina