Wegens aanhoudende werkloosheid gaat de Big Lift in de verkoop. Ik heb een advertentie in het tekoop gedeelte en op marktplaats gezet (Misschien leuk voor iemand die aan de Elektro Sleep Groep wil meedoen?)
He balen voor je.....weet hoe het voelt.....en beetje balen ook voor mij....want ik had 'm direkt van je overgenomen.
Hijs weer leeg. Wij waren afglopen weken op zoek naar een electro slepert, hebben nu een iets anders dan een big lift...wel met wat bouwwerk (en ik heb al zo weinig tijd)
Ik ben toch wel erg blij dat ik de biglift niet heb verkocht. Vandaag heerlijk gevlogen, het variabele windje gaf wel af en toe een uitdaging bij de landingen maar ik heb er weer een hoop van opgestoken. Morgen weer
Afgelopen week even met een unster gemeten wat nou de trekkracht is, komt op 7,5Kg uit. Gewicht van de kist zelf is 5Kg, hou je dus 2.5Kg "over" . Volgens sommigen zou je hier tot 4m mee kunnen slepen (maar zover ben ik nog lang niet), Wat zijn jullie ervaringen? (hoe moet je het zien)
Ik heb helaas geen veerunster, is er iets te verzinnen met een weegschaal oid. @ bertus : begrijp ik dat je minimaal 180 w/k moet hebben om "normaal" te kunnen slepen ?
Franck, net wat je 'normaal' noemt. Ik houdt als minimum om redelijk goed omhoog te kunnen komen 150W/kg aan. Hoe meer vermogen je over hebt hoe meer marge je hebt om foutjes te corrigeren. M'n Ibis 120 (5.5kg), met 2300W trekt prima een 10kg Fox omhoog (161W/kg). M'n Rascal 110 (8kg) met 3500W trekt een 18kg zwever (135W/kg), maar dan merk je dat het wel kritisch wordt, ik vindt het best lastig Gerben
Wat je met een sleper omhoog kunt brengen hangt meer af van de piloten (zowel sleper als zwever) dan van het vermogen. Ik heb met mijn Ibis soms moeite met kisten van 8kg als die niet zorgvuldig worden gestuurd; een Fox van ruim 15 kilo heb ik enkele weken geleden meerdere keren probleemloos omhoog gesleept met een piloot die héél erg netjes in positie kan blijven. Wat ik wil zeggen; staar je niet blind op cijfers, begin klein en bouw het langzaam op. Heb je te maken met een bewezen zeer ervaren zweverpiloot dan kun je wat groter gaan, is het voor jullie allebei relatief nieuw neem dan geen risico's. Of wees er op voorbereid dat je, zodra er iets verkeerd lijkt te gaan, afkoppelt. De problemen ontstaan meestal pas bij (of na) de eerste bocht, niet zozeer bij het starten. Als je netjes uit kunt klimmen tot een meter of 50 voordat je gaat draaien dan kan er eigenlijk niet veel meer mis gaan.
ja... en als die op touw hangt (geen huckepack), dan zit de kans erin dat je vlieger de neus de hoogte in wijst. Je hebt net als ik de sleepkoppeling even ver achter het zwaartepunt liggen. Zeer hard verschieten en eigenlijk helemaal niet zo practisch. misschien heb je er minder last van aangezien de vlieger zwaarder is en je zwaartepunt misschien meer voorin ligt.
De sleepkoppeling achter het zwaartepunt? Bij ons zit hij in de neus of maximaal 10 cm er achter. Nog even een tip als er een lekker windje staat is het voor het eerst keer makkelijker slepen. Blijf dan na de start wat langer rechtdoor vliegen dan 1 bocht. De bocht is verder weg wel wat lastiger maar je zit al aardig hoog door de langere start. Gaat de bocht goed zit je gelijk op hoogte. Probeer in het begin nooit een fout te herstellen maar gooi direct los. Je heb dan hoogte genoeg om normaal te landen. De zwever moet net iets boven de lijn van de romp liggen. Bij 90 van de 100 sleepjes zie je de zwever te hoog hangen en gaat de zwever slingeren. Op mijn tekeningetje mag de zwever links iets hoger gaan maar zeker niet zoals rechts. Ik zeg dat meestal 1 keer en dan moet hij los. Daar riskeer ik mijn sleper niet aan.
Nog meer goede info, bedankt maar weer ! (Dat van het los gooien heb al eens mogen ervaren, dat ging ook echt fout) Verder doorvliegen is bij ons geen probleem.