Big Lift I

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-SVV, 29 dec 2011.

  1. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ja zeker, 2 accu's leeg leeg gevlogen :)

    Ik kan niet filmen en vliegen tegelijk he.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2014
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Maar er stonden toch genoeg mensen om jou te filmen ;)

    Maar lekker dat hij nu goed vliegt! Slepen maar
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2014
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    gefeliciteerd Sander!
     
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Thanks mannen :yes:
     
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Wegens aanhoudende werkloosheid gaat de Big Lift in de verkoop.

    Ik heb een advertentie in het tekoop gedeelte en op marktplaats gezet
    (Misschien leuk voor iemand die aan de Elektro Sleep Groep wil meedoen?)
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2014
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    He balen voor je.....weet hoe het voelt.....en beetje balen ook voor mij....want ik had 'm direkt van je overgenomen.
     
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Hoe bedoel je frank, ook ww?
    PS. Je mailbox zit vol.
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hijs weer leeg. :D Wij waren afglopen weken op zoek naar een electro slepert, hebben nu een iets anders dan een big lift...wel met wat bouwwerk (en ik heb al zo weinig tijd)
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik ben toch wel erg blij dat ik de biglift niet heb verkocht.

    Vandaag heerlijk gevlogen, het variabele windje gaf wel af en toe een uitdaging bij de landingen maar ik heb er weer een hoop van opgestoken.

    Morgen weer :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Afgelopen week even met een unster gemeten wat nou de trekkracht is, komt op 7,5Kg uit.
    Gewicht van de kist zelf is 5Kg, hou je dus 2.5Kg "over" .

    Volgens sommigen zou je hier tot 4m mee kunnen slepen (maar zover ben ik nog lang niet),
    Wat zijn jullie ervaringen? (hoe moet je het zien)
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik heb helaas geen veerunster, is er iets te verzinnen met een weegschaal oid.

    @ bertus : begrijp ik dat je minimaal 180 w/k moet hebben om "normaal" te kunnen slepen ?
     
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik heb 'm geleend, misschien kan jij dat ook doen Frank.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Franck, net wat je 'normaal' noemt. Ik houdt als minimum om redelijk goed omhoog te kunnen komen 150W/kg aan. Hoe meer vermogen je over hebt hoe meer marge je hebt om foutjes te corrigeren.

    M'n Ibis 120 (5.5kg), met 2300W trekt prima een 10kg Fox omhoog (161W/kg).
    M'n Rascal 110 (8kg) met 3500W trekt een 18kg zwever (135W/kg), maar dan merk je dat het wel kritisch wordt, ik vindt het best lastig ;)

    Gerben
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat je met een sleper omhoog kunt brengen hangt meer af van de piloten (zowel sleper als zwever) dan van het vermogen.
    Ik heb met mijn Ibis soms moeite met kisten van 8kg als die niet zorgvuldig worden gestuurd; een Fox van ruim 15 kilo heb ik enkele weken geleden meerdere keren probleemloos omhoog gesleept met een piloot die héél erg netjes in positie kan blijven.

    Wat ik wil zeggen; staar je niet blind op cijfers, begin klein en bouw het langzaam op. Heb je te maken met een bewezen zeer ervaren zweverpiloot dan kun je wat groter gaan, is het voor jullie allebei relatief nieuw neem dan geen risico's. Of wees er op voorbereid dat je, zodra er iets verkeerd lijkt te gaan, afkoppelt. De problemen ontstaan meestal pas bij (of na) de eerste bocht, niet zozeer bij het starten. Als je netjes uit kunt klimmen tot een meter of 50 voordat je gaat draaien dan kan er eigenlijk niet veel meer mis gaan.
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Arjan, bedankt voor je inzicht.
    Ik ga je advies opvolgen (vooral het klein beginnen)

    Thanks!
     
  17. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    ja... en als die op touw hangt (geen huckepack), dan zit de kans erin dat je vlieger de neus de hoogte in wijst.
    Je hebt net als ik de sleepkoppeling even ver achter het zwaartepunt liggen.
    Zeer hard verschieten en eigenlijk helemaal niet zo practisch.
    misschien heb je er minder last van aangezien de vlieger zwaarder is en je zwaartepunt misschien meer voorin ligt.
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De sleepkoppeling achter het zwaartepunt?
    Bij ons zit hij in de neus of maximaal 10 cm er achter.

    Nog even een tip als er een lekker windje staat is het voor het eerst keer makkelijker slepen.
    Blijf dan na de start wat langer rechtdoor vliegen dan 1 bocht.
    De bocht is verder weg wel wat lastiger maar je zit al aardig hoog door de langere start.
    Gaat de bocht goed zit je gelijk op hoogte.
    Probeer in het begin nooit een fout te herstellen maar gooi direct los.
    Je heb dan hoogte genoeg om normaal te landen.
    De zwever moet net iets boven de lijn van de romp liggen.
    Bij 90 van de 100 sleepjes zie je de zwever te hoog hangen en gaat de zwever slingeren.
    Op mijn tekeningetje mag de zwever links iets hoger gaan maar zeker niet zoals rechts.
    Ik zeg dat meestal 1 keer en dan moet hij los.
    Daar riskeer ik mijn sleper niet aan.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Nog meer goede info, bedankt maar weer ! :)
    (Dat van het los gooien heb al eens mogen ervaren, dat ging ook echt fout)
    Verder doorvliegen is bij ons geen probleem.
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    En corrigeren voornamelijk met ailerons toch ? Niet met ri roer? (al ontkom ik daar soms niet aan)
     

Deel Deze Pagina