Bij de sleper (hier biglift) wel ja bij mijn zwevers zit die inderdaad in de neus of aan de zijkant van de neus (zoals de echte oldtimerkes....)
Het belangrijkste is dat je met de juiste, gelijkmatige snelheid blijft klimmen. Tijdens bochten kan dit heel erg lastig zijn als je een zware zwever sleept. De kunst is om rustig te blijven en de bocht niet te forceren. Vaak stuur ik tijdens het slepen meer met richting dan met ailerons, de combinatie gaat vaak niet zo rap de bocht om en dan moet je gewoon de tijd nemen (afwachten). Ga je meer sturen dan ga je vaak dalen en/of zwabberen, en dan gaat het mis.
Vandaag even de unisens in de biglift gehangen, met de fiala 20x10 maar 33a gemeten. Cruizezen gaat met zo'n 8a. Het was erg turbulent, niet erg leuk vliegen met die flinke lap vleugel. Na 2 rondjes maar gestopt, liever de boel heel houden.
Ik heb laatst een Turnigy SK3 6364-245Kv motor gekocht voor de BL1. Hopelijk kan ik daar vanavond mee gaan vliegen, eerst de stromen even meten (Unisens-E) De 200Kv motor gaf toch wat weinig toeren voor mijn gevoel, met 18x10 viel de stijghoek me erg tegen. Met name als de accu z'n eerste punch kwijt is gaat het wat lastig allemaal. Als ik voor het gemak even met de nominaal spanning reken: 38 V x 200 Kv = 7600 rpm, 38 V x 245 Kv = 9310 rpm, dan komen er 1710 toeren bij. (dit is uiteraard puur theoretisch, zonder verliezen enz.) Ik zal ook weer eens een foto plaatsen. @JapieG wat is de status van jouw BL?
Op een 200kv motor zou ik denken aan een 21x11 (a12). Voor de 245kv motor zou een 18x10 vrij goed moeten passen, kan zelfs iets te groot zijn afhankelijk van het werkelijke kv van de motor en het merk/type prop. Gerben
Dit is de status van Jaaps BL : http://www.marktplaats.nl/a/hobby-e...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr Groeten, Paul.
Mijn nieuw motor is een feest, met 18x10 kom ik op ruim op 3000W uit, dat is dus teveel want hij mag 2700W hebben en 70A. Bij een korte test met vol gas kom ik aan 87A (Een paar meter rechtuit en daarna verticaal is nu ook geen issue meer, da's empirisch bewezen) Als ik zuinig met het gas doe tijdens de sleep kom ik max. aan 77A, dat is dus ook weer net over de grens en de motor is dan ook lekker warm. Max vond het ook het allemaal net iets te hard gaan gisteravond, maar ja ... het was ook de eerste sleep met de nieuwe motor 8" spoed lijkt me geen slecht idee, want nu moet ik steil klimmen om niet te hard te gaan vliegen. Misschien is een 19x8 van Fiala wel de gulden middenweg, daarmee kom ik nog wel weg i.v.m. grondspeling.
Een Fiala neemt zowieso al wat minder vermogen dan de meeste andere props, is ook wel handig om rekening mee te houden. Al te weinig spoed zou ik niet doen, maakt je rendement laag en je hebt niet meer over als je een keer een wat vlottere zwever kan slepen.. Iets gas terug nemen kan natuurlijk wel (als je een voldoende overbemeten regelaar hebt)
Ik volg de discussie met belangstelling. Mede omdat ik dezelfde motor heb die ik op de Big Lift wil plaatsen die ik nu aan het restaureren ben. Met Fiala props heb ik nog geen ervaring maar ik zie dat ze houten en kunststof propellers maken. Welke kan ik het beste kiezen? Pieter
Even tijd voor een kleine update hier. Ik sleep nu wat vaker en ook met wat meer regelmaat, dat gaat telkens beter! Daarom hier even een filmpje van een sleep van gisteravond. PS. op Youtube op 1080p kijken is leuker! Max piekstroom is 85A, dat is nog wat teveel (mag 70A volgens specs) dus tzt een 19x8 proberen.
Mooie reportage Sander! Dan wil ik ook mijn eerste sleepvlucht met je delen. Die was afgelopen weekend. http://emvcnieuwkerk.nl/1ste-e-sleepvlucht-emvc-nieuwkerk/