Big Lift I

De graupner prx 5a zit maar rond de 55 euro dacht ik en heeft een dubbele in en uitgang. Alle gangbare receiver bats kan hij aan ( lipo, life, nimh, ...). Echt een prijsbewuste aanrader. Bekijk zeker de specs even.

Laatst bewerkt door een moderator:
I
Ik ben op de HK site gaan kijken en in het EU warehouse waren de HK155682A

Wederom mijn persoonlijke mening: c'est un canon pour tuer une mouche...

Wederom te krachtig, te zwaar, teveel stroom, ... Na veel aandringen kunnen we je eindelijk op andere gedachten zetten (en het gaat écht wel de goeie richting op...) maar dan nog grijp je naar iets wat niet nodig is.

MG is overkill... van je te stoten aan de muur gaan de gewone servos niet stuk... in tegendeel, als die metal-gears een paar klappen krijgen zijn ze voor de vuilbak omdat de hele binnenkant blokkeert(ijzer zet zich niet effe terug) en de motor opsmeult==> dus daarvoor is een powerbox die per servo stroom kan afzetten dan weer wél interessant.

het is echt een modelvliegtuig wat nog met 2kg servo's werd gevlogen toendertijd ,wat ook heel best ging
2kg lijkt me lichtjes... maar meer als voldoende als de scharnieren juist uitgelijnd zijn, de hevels juist gekozen zijn en de mechanische afstelling niet te wensen overlaat...

Meer als voldoende: standaardservo en nog eens 4KG extra op overschot die je nooit zal gebruiken.

Je mag natuurlijk nog steeds je eigen ding doen en blijven doen, maar keer op keer neig je naar het "te zware" of "overkill" of "nodeloos overschot"...

Ik blijf erbij... ik heb liever een servo die het lastig heeft en die op termijn vervangen moet worden door een zwaarder modelleke, als een servo die bij een pre-flight-check m'n aileron uit de vleugel scheurt...

moraal van het verhaal:
Ik vermoed/vrees trouwens ook dat ik wéér tegen je schenen aan het stampen ben en dat je weer geïrriteerd gaat reageren...
Neem dus eerst nog eens effe de tijd om alle voorgaande reacties te lezen en nadien nog eens te herbekijken wat je net hebt besteld. dan zie je dat je eigenlijk een "net-iets-lichtere" vervanger hebt gekocht ipv je mening te herzien...

Wat bedoeld was om als een soort bouwverslag te dienen, is ontaard in een vervelende discussie.
Het maakt niet uit wat ik doe of zeg, ik doe het toch nooit goed.

Ik ga hier voorlopig niets meer posten, bedankt voor de "hulp" allemaal...

Neeeee niet stoppen met posten.

Een ieder geeft zijn mening en meningen worden vaak op een bepaalde manier gelezen en kunnen verkeerd geinterperteerd worden vooral wanneer er geen smiley's gebruikt worden.

Zie het als goed bedoelde adviezen en niet als afbranders......

Ik vind het een prima draadje :thumbsup: keep up the good work :D

probeer je alleen te helpen Sander ,niks meer niks minder . Nadeel van een schermpje is dat de woorden vaak even anders overkomen als bedoeld .

Aangezien jullie blijkbaar toch graag zien hoe het vordert een paar plaatjes:

5a3y5usy.jpg

Motor zit er weer op.

y3ajapun.jpg

Het landingsgestel bouw ik nu samen met Henk (daar leer ik veel van)

Laatst bewerkt:
Daar zeg je wat Lyckele.
Ik was even klaar met het gedoe in mijn draadje.. dat is nu weer over :D

Wat moet er nu nog gedaan worden om de BL klaar te krijgen:

- 4 extra inslagmoeren in de romp maken voor de bevestiging van het (afneembare) onderstel.
- Raampje maken
- Servo's plaatsen (zijn nog niet binnen)
- Zwaartepunt uitmeten
- V-stelling verminderen
- Digitale voltmeter plaatsen voor vlucht accu (de unisens-e gaat naar de Porter).
- nadenken over vleugelverbinding (geen starre verbinding meer)

Laatst bewerkt:
Vandaag de regelaar van de unisens-e ontdaan die ik eraan gesoldeerd had, die zit nu in de Porter.

De draden die uit de regelaar komen direct verbonden met de motor, dit doe je door ze samen te binden en met dunne koperdraad te omwikkelen en daarna te solderen. dan krijg je een super verbinding en veel minder overgangsweerstand.

ze7yse2e.jpg

Ik moet nog even kijken waar ik een airscoop in de romp maak, de regelaar zit nu in de romp en ik wil wat frisse lucht langs het ding leiden ondanks dat hij maar voor iets meer dan de helft belast word.

Laatst bewerkt:
De draden die uit de regelaar komen direct verbonden met de motor, dit doe je door deze samen te verbinden met dunne koperdraad en daarna te solderen. dan krijg je een super verbinding en veel minder overgangsweerstand.
nog nooit aan gedacht...

airscoop?

servo covers omgekeerd plaatsen = luchthappers... werk makkelijk snel en kost niet veel want ze liggen toch meestal maar in een bakje of doosje stof te happen :cool:
l_robbe_5132.jpg

Stijn,

Geinig plan, maar ik kom ze eigenlijk altijd tekort..
Ik fröbel wel even van balsa iets in elkaar :)

Laatst bewerkt:
Voortgang

Vandaag de servo's van hobbyking ontvangen.

ty2y6aby.jpg

Er was 1 soldeerbus krom na de crash, dus die is vervangen en het loopt weer mooi.
Gelijk nog even een Elco van 3300uF geplaatst, scheelt weer iets (en lag nog op de plank)

Hij is eigenlijk bijna klaar, todo:
- nog een nieuw dakluikje maken
- raampje buigen
- landingsgestel afmaken
- struts inkorten
- luchthapper in de romp maken

Hij gaat lekker :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Wil je me daarbij helpen dan? :D
(Alleen zie je dan die mooie bling-bling motor niet meer)

verstuurd vanaf mijn Android telefoon

Laatst bewerkt:
Back