Big Lift - Nog een restauratie

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Japie.G, 10 dec 2012.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hallo!

    Ondanks dat ik al genoeg winterplannen en projecten heb, en eigenlijk geen behoefte meer aan nieuwe kisten is er toch weer wat bijgekomen. (daar was ergens een zelfhulp topic voor toch? :eek:nweer: :nooo: :worship:)

    Op een meeting een poos terug heb ik de smaak van het slepen te pakken gekregen. Hartstikke leuk! Mijn Mentor heeft dan ook al heel wat takels gemaakt. Echter met de wat zwaardere kisten heb ik nog geen ervaring. Mijn bedoeling was om dan ooit in de toekomst eens een Big Lift te bouwen als zware (zwaardere) electro sleper. Een Big Lift omdat ik dat een super gave vintage kist vind.

    Ik heb overwogen een nieuwe te bouwen, echter waarom nieuw bouwen als er mensen zijn die een dergelijke kist hebben die stof ligt te verzamelen. Restaureren vind ik ook nog eens heel leuk werk. Ondanks dat het soms niet minder werk is dan een nieuwe bouwen :) Ik heb dus hier in het 'gevraagd' subforum een berichtje neergezet met de vraag of iemand een werkloze biglift had liggen. Mijn idee was om dat bericht ongeveer een seizoen te blijven uppen, en bij geen gehoor dan volgend jaar een nieuwe bouwen.

    ECHTER.....

    Ik kreeg nog geen 10 minuten na het plaatsen van de oproep al een mailtje van Robin, een mede forummer, dat hij een Big Lift had liggen die eventueel wel weg mocht. Na leuk mailcontact en veel foto's heb ik vandaag de kist opgehaald. Robin, bedankt voor de koffie en gezelligheid!

    Ik ben net weer terug, dus de kist in de tuin even snel in elkaar gehangen. Alles zit los, dus alleen even voor het idee...

    FOTO'S!! :D:p8)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het betreft hier een originele Multiplex Big Lift 1, die flink gebruikt is, echter gezien dat feit nog in hele goede staat. Er zijn vrijwel geen reparatieplekken te ontdekken! Ook een groot deel van de tekeningen is er bij! Daarover de eerste vraag! Heeft iemand deze set tekeningen digitaal beschikbaar? Bij dit soort kisten houd ik er van om de tekeningen direct goed te conserveren, en dus te digitaliseren. Echter, als iemand die al digitaal heeft dan ga ik dat liever niet nogmaals laten doen. Ik mis helaas het romp-staartgedeelte. Dus het deel waar het kielvlak op staat.

    Verder neig ik er naar om de gehele kist kaal te maken, te controleren/repareren en opnieuw opbouwen. Echter kan ik niet precies zien hoe deze kist is afgewerkt. Volgens de verkoper kon het nog wel eens zijn dat de kist met spanpapier/spanlak is afgewerkt en daarna geschilderd. Er zit in ieder geval verf op :) Zo ook op de vleugels. De romp is prima kaal te schuren en opnieuw af te werken, echter is er ook een manier om de vleugels geheel kaal te krijgen? Heeft iemand daar ideeën of tips over/voor? De vleugels lijken overigens nog echt in prima staat! Maar het liefst heb ik ze toch open.. Eventueel flaps in bouwen..

    Verder gaat deze kist omgebouwd worden naar een dikke electro setup. Ik wil er echt mee gaan slepen! Iemand ideeën voor een goede setup? De benzinemotor die er op zit is er inmiddels al afgehaald, daar snap ik de ballen van.. Gelukkig heb ik een vliegmaat die daar wat van weet, en misschien nog een projectje voor heeft, mocht die motor nog aan de praat te krijgen te zijn.

    Nog wat kleine gegevens.

    Gewicht:
    - Romp: 2260gr (zonder motor, met 2 servo's, in huidige staat)
    - Vleugels 650gr per stuk, inclusief de rolroerservo's en struts
    Hoe denken jullie over dit gewicht? Het leek mij zeker niet te zwaar voor een BL!

    Uitrusting:
    - Sleephaak
    - Baniersleephaak
    - Dropluik

    Samengevat, de eerste vragen

    - Heeft iemand deze originele tekeningen digitaal en compleet? Zo niet ga ik deze opschonen en digitaliseren, echter mis ik de staartsectie
    - Waarschijnlijk is de kist met spanpapier/spanlak en verf afgewerkt, hoe kan ik dat het beste verwijderen? En zijn de vleugels kaal te krijgen? Zo ja, hoe?
    - Dit moet een electro sleepkist worden. Iemand ideeën over de setup?
    - Kist weegt 3560gram in huidige staat, zonder de motor die op de foto's te zien is. Lijkt me heel mooi, maar hoe denken jullie daar over? (Ik weet dat er mensen zijn die nieuwe bouwen met een vliegklaargewicht van 2,6kg zonder accu.., maar hier betreft het een vintage restauratie :))

    Dan nog een ding, ik heb de intentie om de kist terug te brengen naar originele staat en kleurenschema. Op misschien het landingsgestel na, want die verende die ik nu er bij heb is wel heel gaaf!

    De multiplex Big Lift uit 1970!

    [​IMG]
     
  2. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo Japie,

    Als je hem gaat terugbrengen naar originele staat, dan ook beter de rolroeren laten zitten. Want die had de oer-Big Lift niet. Slepen wordt een beetje lastig zonder rolroeren.
    Ik zal je overigens een PB sturen met informatie die ik al verstuurde op reacties die ik kreeg op een geplaatst bericht in de draad over de ACH Big Lift wedstrijd. Dit t.a.v. electro-aandrijvingen.
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Inderdaad, de rolroeren blijven sowieso zitten, misschien zelfs flaps erbij! Ik bedoelde met originele staat eigenlijk alleen het originele kleurenschema :)

    Dank voor alle extra info! Alles is welkom!
     
  4. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Jaja, dat vermoedde ik al. Was oook een beetje als grap bedoeld. Stuur je over een paar minuten de informatie.
     
  5. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    oei..........................................

    Blijft een mooie kist. veel plezier ermee.

    Mvg Robin
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal

    Flaps hoeven niet hierop... gaat best zonder .
     
  7. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Leuk! weer een biglift uit het stof herrezen. Kost je heel wat dikke lipo's. ik zou toch voor brandstof gaan als ik jouw was.

    Ik heb de tekeningen digitaal. Doe maar PB met je mailadres :)
     
  8. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Viva electro !!!:p:cool::rolleyes:
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Tja, de verkoper had nog een mvvs 26 voor bij deze kist, maar ik snap daar echt geen reet van, en de investering doe ik toch liever in electro. Plus omdat deze kist veel op een wildvlieg stek zal gaan vliegen, ben ik toch ff voorzichtig met het geluid! Maar toegegeven, zo'n mvvs benzine apparaat is wel verleidelijk!!

    En flaps... Ik weet het nog niet! Eerst kijken of het mogelijk is die vleugel open te krijgen zonder 'm schade aan te doen! Eerst maar eens een poos goed overdenken dit project.
     
  10. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Natuurlijk geven flaps voordelen in bepaalde situaties, maar je kan met de biglift heel goed zonder flaps hoor.
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    In de door J.Albers toegezonden tekst wordt voor een 10s setup onder andere de volgende motor aangeraden: klik

    Dat komt goed uit, aangezien ik die nog ergens goedkoop kan krijgen! Helemaal nieuw, dus dat gaat de motor worden denk ik! En dan met een 10s setup. Nu weet ik alleen nog niet welke regelaar ik moet gaan aanschaffen.
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De sentilon 100 ampére HV bijvoorbeeld ...:)

    [​IMG]
     
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Jaap,

    Ik ben ook bezig met mijn electro BL, zelf zou ik er een betere motor opzetten dan die hobbykoning rommel. Er hangt nogal wat achter. Ik heb voor een Dymond motor gekozen, zelfde grote en 200Kv met een Yep 120A (yge kloon) regelaar, hierop kan je dan een 18x10 prop monteren op 10S.
     
  14. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Wij slepen hier uiterst succesvol met "Hobbykingrommel". In 20% vergrote Big Lifts die uiterst licht gebouwd zijn en minder dan 8 kg wegen. Zowel in 10s als 12s versies. Aan andere clubs verkochten we hier al 3 modellen; allen zijn super tevreden.
    De Hobbykingrommel doorstaat probleemloos slepen van zware zwevers (tot 12 kg) waarbij de motor 2 minuten full power loopt.
    Niet alles is goed wat uit China komt (de Lipolice van Schweighofer stuurden we bijvoorbeeld als onbruikbaar retour), maar heel veel is dat wel.

    De Sentilon 100A regelaar is goed, ik heb deze al jaren in gebruik op een 5345/09. Op de slepers staan K-Force (= Hobbywing) regelaars en die doen het ook perfect. Nog nooit is er 1 stuk gegaan.
     
  15. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Trouwens, PH-SVV, is de YEP-regelaar dan geen hobbykoningrommel?
    18x10 is trouwens te klein voor de genoemde setup.
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Mijn Hobbyking rommel :confused: :mad: sleept op de Megastar zonder moeite een + 10 kilogram 4 meter Fox omhoog ( 6374 200 KV motor )
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2012
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Of het nou rommel is of niet laat ik maar in het midden. Eigen ervaringen zijn zeer goed met chinese spullen. Ook afhankelijk van je verwachtingspatroon.

    Wel opvallend is dat de motor die SVV heeft gekocht voor zijn BigLift (de Dymond) ongeveer net zo duur is als de hobbyking 6374 (inc verzendkosten). Dymond motoren zijn normaal gesproken ook niet de allerslechtsten toch? Is de HK motor dan te duur, of is de Dymond motor goedkoop? Of zit er nog ergens een significant spec verschil? Voor de ESC neig ik nu een beetje naar deze. Zou dat wat zijn? Of is dat overkill.. Wil liever niet deze oude kist in vlammen naar beneden zien komen door een fikkende ESC. In de reviews van de sentilon zie je toch wel wat verhalen over fikkende ESC's. De YEP ESC's zijn al een hele poos niet op voorraad ..

    Verder nog iemand input omtrent de volgende vragen?
    - Waarschijnlijk is de kist met spanpapier/spanlak en verf afgewerkt, hoe kan ik dat het beste verwijderen? En zijn de vleugels kaal te krijgen? Zo ja, hoe?
    - Kist weegt 3560gram in huidige staat, zonder de motor die op de foto's te zien is. Lijkt me heel mooi, maar hoe denken jullie daar over? (Ik weet dat er mensen zijn die nieuwe bouwen met een vliegklaargewicht van 2,6kg zonder accu.., maar hier betreft het een vintage restauratie )
     
  18. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ik heb 2 TGY 6374's in bestelling staan en deze gaan ca 90 Euro per stuk kosten, inclusief verzendkosten, 20% BTW en postkosten. Dat is inderdaad niet zo heel veel minder dan de Dymond. Ik heb geen ervaring met deze motor; kan daarover dus geen oordeel geven. Is ongewijfeld ook Chinees, ik denk zeer vergelijkbaar.

    Zoals ik al schreef gebruiken wij hier die K-Force regelaar van 120A. Is wel wat duurder dan de Sentilon (die het bij mij ook prima doet; er zijn wel steeds verbeterde versies van deze regelaar uitgebracht).
    Tot vorig jaar bestond er ook een K-Force (Hobbywing) 100A regelaar. Deze zie ik nu niet meer aangeboden.
    Zeer aan te bevelen is om de programmeerbox erbij aan te schaffen.

    Nog even over de motor: we hebben een 192 kV exemplaar een keer "gemolesteerd" op 12s met (te) grote prop, de motor bleef wel heel maar daarbij zijn de kleine schroefjes waarmee de bel vastzit wat losgekomen. Aanbeveling daarom om voor de ingebruikname deze met wat Loctite vast te zetten.
    Ook is het aan te raden om de zeer fraaie meegeleverde geschroefde propellormeenemer te gebruiken i.p.v. de spankonus.
     
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    sorry sorry sorry

    Yep is ook van de King of the Hobby echter is het design en de software overgenomen van YGE
    (er gaan geruchten dat het overschot ESC's zijn)

    Zelf heb ik een maatje kleiner, de AL-6364 en dus een 18x10 prop.

    Ps. Ik bedoelde het eigenlijk niet zo kwaad hierboven, maar mijn ervaringen met de motoren van HK zijn helaas niet zo goed,
    vandaar deze opmerking :sad: sorry.
     
  20. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    OK.
    Je zal mij ook niet horen zeggen dat alles wat van HK en/of uit China komt top is. Ik kreeg bijvoorbeeld een keer een servo binnen (niet van HK, overigens) waarin de potmeter ontbrak :(. Hoezo, quality control?
    We weten allemaal dat een belangrijk deel van de producten van de "grote merken" ook uit China komt, vaak gaat het zelfs om een identiek artikel met een andere sticker erop. Er staat dan vaak wel een betere quality control achter, dat scheelt al een hoop. Maar over dit onderwerp hier maar beter geen verdere discussie te voeren, lijkt mij.
     

Deel Deze Pagina