Big Lift - Nog een restauratie

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Japie.G, 10 dec 2012.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Welke propmaat kun je maximaal kwijt op de BL?
    Op die 6374 192kv op 10S moet je denken aan een 21 a 22inch diameter prop, dat moet je wel kwijtkunnen.

    Er wordt ook vaak voor de 6364 met 230kv gekozen, dan op 10S met een 20x10 prop. Dat gaat ook uitstekend.

    Dymond voert diverse china materialen onder eigen 'Label', zo voerden ze bijvoorbeeld een tijdlang de K-force/hobbywing regelaars onder het Dymond label, maar dan duurder. Daar zie ik niet echt de meerwaarde van in...

    Op mijn sleper staat ook een Turnigy motor, samen met de Sentilion regelaar. Doet het prima, zoals op diverse e-sleepmeetings en VGG's al te zien is geweest, zelfs 10kg+ is geen probleem met de 6364 230kv Sk motor. Mijn persoonlijk 'record' staat als ik me goed herinner op 70+ sleepjes op een dag, die motor heeft dus al flink moeten werken en draait nog steeds prima.

    Sentilion en K-force regelaar gaan beiden prima.
    Iemand hiervoor had het over brandende regelaars, dat kan, maar dat kan met iedere regelaar. Ik heb Allerlei regelaars af zien fikken, van china types, via Castle Creations tot Kontronik. Meestal ligt het het niet zozeer aan de regelaar zelf, alswel aan verkeerde instellingen en of een gebruikersfoutje.

    De Sentilion is wat goedkoper. Werkt prima, maar de gasrespons is wat minder lineair. Het vermogen komt pas op het laatste stukje van je gasknuppel. Als je in je zender een curve in kunt stelln op je gas is dat prima te verhelpen en heb je hier een mooie regelaar aan (meer dan 85A zou ik er niet doorheen jagen in een sleper, vraag me niet hoe ik dat weet ;) ).

    De K-force regelt wat mooier 'lineair', het vermogen komt gelijkmatiger, wat vooral bij het slepen van lichtere modellen erg prettig kan zijn.

    Groet,
    Gerben
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Laatst bewerkt: 15 dec 2012
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Heb de romp nu op de bouwtafel staan om volledig te strippen. Iemand een idee hoe ik het meest netjes deze schatnieren er uit krijg?

    [​IMG]

    Helaas zitten ze goed verlijmd. De borgschroefjes heb ik er inmiddels natuurlijk uit. Helaas lukt het ook niet de scharnierpin los te wrikken. Iemand een supergoed idee?
     
  4. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ik zou dan de ''knoop'' (waar de spijker doorheen zit) eruit snijden en nieuwe scharnieren er vlak onder/boven inmaken.
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dat is inderdaad een goed idee. Ik zit nog wel te twijfelen om ze er af te halen, maar ik denk dat als ik de restauratie echt grondig wil doen de roeren er toch af moeten. Ik ga de schuurmachine maar eens klaar maken voor een eerste schuurbeurt :D
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zo, aan het schuren geweest, de staart nog even gelaten wat het is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het balsa bij de raampjes is kapot en poreus. Ik ga dat gebied weg frezen en er een nieuw raampaneeltje in zetten. Eerst maar frezen dan!

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo staat hij er nu bij. Morgen ben ik vrij. Ik hoop dan de binnenkant aan te pakken. Aangezien ik nu hout heb weg gehaald moet ik de constructie versterken. Dat de volgende keer!
     
  7. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Ik heb even een déjà vu moment nu ik de foto's zie :thumbsup: Achteraf was het bij mij meer werk dan aanvankelijk gedacht... maar het is het allemaal meer dan waard geweest. Ik blijf je draadje volgen.
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik ken jou draadje dan ook van buiten ;) Heb jij trouwens nog een speciale behandeling met het hout uitgevoerd voordat je ging schilderen? Lijkt mij dat er een soort porienvuller nodig is? Of zou een laagje plamuur voldoende zijn?
     
  9. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Mijn Biglift was nog in redelijke staat, rotte plekken (zoals de bodem) had ik weggehaald en opgevuld met plamuur. Ook heb ik hem niet helemaal kaal geschuurd maar tegen de eerste verflaag aan. Daarna nog eens alles netjes geplamuurd en geschuurd, toen iets van vijf lagen verf erop en na iedere laag weer licht opschuren. Als laatste het geheel in de twee-componenten lak van Hobby-In gezet. De verf die ik heb gebruikt was van Flexa, strak in de lak op terpetinebasis. Prima te rollen en een superstrak resultaat.

    Ik denk dat jij er wel verstandig aan doet om hem in de porievuller te zetten, als je alles in de plamuur gaat zetten wordt de biglift al denk ik erg zwaar. Grotere plekken natuurlijk wel eerst even goed voorbehandelen.

    Deze lak doet wonderen, voor mij ging het om de lak benzinebestendig te maken wat bij jou niet nodig is. Achteraf is de glans echt supermooi en de lak kan meteen tegen een stootje, daarom zou ik het jou ook adviseren. Wel eerst even op een stukje testen :yes:

    [​IMG]
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dankje voor de info!
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Vandaag een paar nieuwe raam malletjes en raamkozijnen gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Vandaag het interieur ontdaan van oude meuk.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    goed bezig :D
     
  14. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Aanvullend op dit bericht (SK3 6374)



    nog te melden dat we in zojuist ontvangen motoren geconstateerd hebben dat deze schroefjes een grotere diameter hebben gekregen. Dat zal niet zonder reden gebeurd zijn. Nogmaals daarom de aanbeveling om de schroefjes van de bel met een borgmiddel vast te zetten.
     
  15. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Zeker weten goed bezig :yes:
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zodra ik de motor heb zal ik dat zeker doen!
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gaat dus om de schroefjes op de bell? Welk borgmiddel kan ik het best gebruiken? Aangezien de bell heet kan worden lijkt me gewone locktite niet geschikt? Aangezien dat zacht wordt bij hitte?
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Mensen, na een nieuwe schuurbeurt van de romp om de rest van de rood/blauwe striping er af te krijgen schrik ik toch wel van de staat van de romp zo her en der. Uiteraard zet ik waar dat echt nodig is nieuwe stukken balsa in, maar al met al zal het er niet veel sterker van worden. Nu zat ik te denken om in ieder geval een gedeelte van de romp te gaan glassen. Puur voor wat extra stevigheid, en mede daardoor een betere afwerking te bewerkstelligen. Helaas heb ik hiermee nog geen ervaring. Ik heb ooit eens van iemand wat rollen glas overgenomen dat ik zo her er der gebruik voor wat ongein. Zou ik dit glas ook voor dit laminaat kunnen gebruiken? Ik heb geen idee hoe zwaar het is. Een vierkante meter afknippen en wegen is natuurlijk even te doen zometeen.

    Moet ik de romp plamuren en strak maken voor het glassen, of juist eerst glassen en dan pas plamuren/glad maken?

    EDIT

    Heb t er eens bijgepakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ongeveer een vierkante meter afgeknipt en gewogen:

    [​IMG]

    Lijkt me te zwaar voor de toepassing. Helaas, zal 80grams glas zijn denk ik. Had iets meer dan 1m2 afgeknipt.

    Iemand een adres waar ik voor een prikkie een goede rol 25grams glas haal? Alle andere rollen glas die ik heb zijn nog zwaarder :)
     
  20. Arjan77

    Arjan77

    Lid geworden:
    8 mrt 2012
    Berichten:
    72
    Ik weet niet wat jij een "prikkie" noemt maar ik heb hier eens een paar meter besteld. Deze is nog wat goedkoper maar onduidelijk of het om 25 grams of 220 grams gaat, foutje in de omschrijving denk ik (Zo aan de afbeelding te zien trouwens hetzelfde spul).
    Over de kwaliteit kan ik niet oordelen want dit was de enige keer dat ik met glas gewerkt heb, het voldeed in ieder geval prima voor mij.

    Arjan
     

Deel Deze Pagina