Big Lift

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hans Biesmans, 23 dec 2020.

  1. Hans Biesmans

    Hans Biesmans

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    7447
    Spanweidte 2200 Lengte 1300
    Verwacht gewicht ongeveer 6kg.
    Welke electra motor moet hier op en is een regelaar 100A dan genoeg , en welke lipo is dan goed ?
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2020
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.493
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat het ook handig is om te vermelden of je gewoon rondvliegt, of wil gaan slepen o.i.d., want dat maakt nogal verschil.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.598
    Locatie:
    Velserbroek
    als je hier een F3A achtige setup op zet, heb je power zat en kan je lang vliegen.

    kijk maar naar de specs van een AXI-5330-F3A, op 10S met een 20x13 prop.

    heb je ook power voldoende om een sleep te doen
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik vloog mijn biglift met de volgende setup op 10S (2x 5000mAh), slepen ging met gemak.

    Motor: Turnigy SK3 6364, 245Kv
    Regelaar: Robbe Roxxy 9100-12
    Propeller: Fiala 18x10E

    Hopelijk heb je hier wat aan.
     
  5. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amstelveen
    Dag alle Biglifters. Ik heb inmiddels met veel plezier heel veel posts gelezen over elektrificeren van de Biglift. Veel oude berichten (maar het model is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven, de techniek natuurlijk wel hier en daar verbeterd). Mijn Pa heeft ooit eind jaren 80 gebouwd aan een BL, maar om gezondheidsredenen nooit afgebouwd. Ik heb onlangs het plan opgevat hem toch af te bouwen en te laten vliegen (als ode aan mijn in 2010 overleden Pa).
    Er zat een 10cc OS op, maar ik wil de kist elektrisch maken. En hier begint voor mij het zoeken naar de boom in het grote bos. Ik weet nl nog niet of ik ook zwevers ga slepen. Ben zelf nog niet super ervaren met vliegen en mijn vliegclub is vnl motor georiënteerd. Er zijn wel enkele leden met zwevers die de lier gebruiken. Dus voorlopig gewoon lekker rondvliegen zal het worden.

    De kist heeft spanwijdte 2.15m, met ailerons en flaps, weegt (als ik rekening hou met 10s en motor) ongeveer 6,5 kg. Ik dacht eerst aan de SK3 6374 192Kv met Aerostar 120A, Maar deze, of de SK6364 245 Kv, is wel heel veel power als ik niet ga slepen, toch? Het grootste probleem is volgens mij dat hier een prop van 20x10 wordt geadviseerd. Ik vraag mij af of dat wel gaat passen. Althans, mijn onderstel is 15cm hoog, incl de wielen. Propellor-as hoogte bij horizontaal stabilo (tijdnes T/O en Landing) is dan plm 27-28 cm. Met een 20inch propellor wordt dat grasmaaien. Zelfs een 18x10 lijkt mij krap. Zijn alle onderstellen zo rond de 15 cm, of moet ik hem verhogen?
    Als ik een kleinere prop wil moet ik dus ook een kleinere motor nemen, of meer Kv's, minder watt, minde lipo's? Ik weet het even niet meer.
    Groet, Ron
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Emmen
    Ik zou een 400 a 450kv op 6s 5a6000mah plaatsen.


    Prop met een 450kv 16x8
    Prop met een 400kv 17x8

    Onze BL (mpx, eerste type) kwam een 10cc Webra met een 12 inch prop. Dat vloog ook.

    Met bovengenoemde elektro setups meer dan voldoende power.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amstelveen
    OK Cnn, daar zit wat in. Dank. En dan op zoek naar een vermogen van 1300W (als 6.5kg x 200W/kg=1300)?
    Dan kan ik hem iig al lekker rondjes laten vliegen. mochten de zwevers gesleept willen gaan worden, kan ik er altijd nog een zwaardere versie van maken, vooropgesteld dat de diameter van de prop beperkt blijft (of naar een 3-blads gaan)
    Gr. Ron
     
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.076
    Locatie:
    REO
    Grotere wielen is ‘in ‘.

    Erik
     
  9. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amstelveen
    Even bij de reviews van de SK3 5045 - 450Kv gekeken. Prima motor, maar 16x10 is wel de max lijkt het. De meesten zitten toch met kleinere props 12, 14, soms 15 dia. Maar even experimenteren. Zou een kleiner prop wel genoeg trekkracht leven om die 6,5 kg van de grond te krijgen?
    En wat is eigenlijk het verschil tussen een gas/brandstof prop en een e-prop?
     
  10. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amstelveen
    Ja, da's ook een goeie, Erik, haha.
    Zitten nu 4"" bandjes op. Misschien kan ik naar 6" (Wordt het wel een monstertruck-achtige :) )
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Emmen
    Ik zal vanavond even wat setups opzoeken.

    Heb me er laatst behoorlijk in verdiept ivm een extreme flight Bushmaster.

    Wat is de max diameter van de prop?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.689
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou zeker geen 6S nemen.
    Je stroom word dan vrij hoog dus je vliegtijd kort.
    Ik zou naar 10S gaan en je motor moet dan ergens rond de 300 KV liggen.
    Een 100A regelaar is dan genoeg.
    Een goedkope goede regelaar is de Sunrise 12S 100A
    https://www.f3x.de/ice-100a-hv-brushless-regler


    GJ
     
  13. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik ga er 6" wielen opzetten. Kom ik op een afstand propellor-as tot grond 29,5 cm - 5cm clearance = 24,5 cm radius x 2 = 49 cm = 19,3 Inch maximale diameter.
    Dank alvast!.
    Gr. Ron
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.689
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even gekeken.
    op 10S 5000 mAh cellen.
    Motor Turnigy Aerodrive SK3 5055-280kv
    Prop APC-E 14x8
    Regelaar een HV 100A.
    Je hebt dan een statische trekkracht van ruim 5 kilo, topsnelheid rond de 100 km/u en een vliegtijd van rond de 12 minuten.

    Ga je naar een 6S aandrijving dan met bijvoorbeeld een Turnigy SK3 5055-450kv met dezelfde prop dan is je statische trekkracht 4500 gram.
    Je topsnelheid blijft ongeveer gelijk maar je vliegtijd zakt, met diezelfde 5000 mAh cellen naar rond de 6-7 minuten.

    Een hogere spanning is altijd beter.
    Nadeel is dat de regelaar duurder is maar die kan je meenemen naar een ander model.

    GJ
     
  15. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amstelveen
    Dank voor de getallen GJ.
    Heldere voorbeelden. Maar 5kg, of 4,5 kg trekkracht bij een AUW van 6,5 kg, is dat dan wel genoeg?
    Of denk ik te simpel dat je meer trekkracht nodig hebt dan het vlieggewicht van het vliegtuig?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.493
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe kun je gewoon op een lel van een electromotor een kleinere prop zetten en dan gebeurt er (afgezien van een niet helemaal optimaal rendement) verder helemaal niks vervelends: De kV waarde bepaalt i.c.m. de accuspanning het toerental wat de motor maximaal draait, dus er gaat niks op hol of wat dan ook, en het is de belasting (de propeller dus) die bepaalt hoeveel vermogen de electromotor vraagt.
    En als je dan TOCH een keer wilt slepen, is het monteren van een grotere prop voldoende om het vermogen "los te laten"....
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.493
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meer dan genoeg, Een Big Lift vliegt al met een statische trekkracht van een kilo of drie a drieenhalf, want dat zou die 10 cc die je vader in gedachten had maximaal ongeveer leveren.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.689
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Brandstofmodellen vlogen met ongeveer de helft van het gewicht als trekkracht.
    Alle electromodellen zijn zwaar overpowered.
    Pas als je gaat slepen zijn er dingen waar je echt op moet gaan letten.
    Je snelheid moet hoog genoeg zijn, volgens mij hadden we ooit eens uitgerekend dat 120 km/u ideaal was.
    Maar dat geldt dan als je ook zwaardere kunstvluchtzwevers als een Salto of Fox wilt slepen.
    Normale ASW achtige modellen kunnen langzamer gesleept worden.

    Je hoeft niet bang te zijn dat je een te kleine prop erop zet, dat schrijft Brutus ook.
    Je moet wel uitkijken dat de prop niet te groot word omdat dan je motor te heet word.
    Belangrijk is de KV en de spanning.
    Voor lipo's onder belasting reken je 3,5 Volt per cel.
    Toerental moet je ergens op 11000 zetten, in de praktijk kom je dan rond de 9500 rpm op de prop.

    Dus dan is het bij 10S:
    11000 / 35 = 314 KV.

    Iets eronder of iets erboven is geen ramp.
    En de motor moet iets van 2000 Watt kunnen leveren, dus zit je in de 50 serie.

    GJ
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.493
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is nogal een hele hoop overpower voor een BigLift waar niet mee gesleept gaat worden....
     
  20. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amstelveen
    Geweldig heren, bedankt allemaal voor het medenken en de tips. Hier kan ik echt wat mee. Ik ga morgen de set-up bestellen. Als alles binnen is, alles er in bouwen en vliegen. Ik laat dan wel weten hoe het verlopen is.
    Gr. Ron
     

Deel Deze Pagina