Big Lift

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hans Biesmans, 23 dec 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat valt mee.
    De motor moet koel blijven, vandaar de 2000 watt.
    In de praktijk trek je max 1500.

    GJ
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, je bedoelt het op die manier... dan begreep ik je verkeerd.

    Zelfs dat heb ik er niet in staan, en hoewel ik absoluut niet ga beweren dat mijn BL zelfs maar in de buurt komt van "de sterkste Biglift ter wereld", vind ik hem nu al ruim overpowered...
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om leuk te vliegen heb je 200 a 250 watt per kilo nodig.
    Bij 6 kilo is dat dus die 1500 Watt.

    GJ
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik weet niet welke BL dit is. De originele mpx of een frees pakket.


    Wij hebben de originele mpx BL(zonder flaps).

    Bas heeft daar behoorlijk wat verstevigingen in verwerkt.

    Ik denk dat de standaard BL zichzelf in de lucht uitelkaar schudt met 2000 watt..

    Met name het stabilo is erg zwak.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is echt onzin.
    Een electromotor trilt niet.
    Wij hebben vroeger een Big Lift gevlogen met een Zenoah 26cc, dat ging prima.
    En dat trilt als een gek.
    Als het stabilo zwak is dan is ie niet goed gebouwd.
    Het stabilo was volgens mij opgebouwd uit latjes en dat werd beplankt, dus redelijk stijve constructie.
    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4923
    GJ
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2021
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Bij de opvolger en de cnc kitjes is dit veranderd. Ook veel over terug te vinden in bouwdraadjes

    Gaat niet om trillen alleen. Ook om de krachten die tijdens het vliegen op de elevator komen.

    Het had onderling geen verband. Zeer zwak. En conform de originele tekening

    Indien gewenst kan ik de foto's wel posten. Was niet uit verveling dat die hele kist gestript werd.


    het voelde of ons horizontale stabilo los zat, dit kwam mede door het gammele raamwerk. Geen houvast voor de scharnieren. Bas neemt dan geen halve maatregelen. Nu is het sterk genoeg voor een 20CC benzine die we willen gaan monteren.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2021
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De mijne is origineel... Of hij 2 kW van een rammelende kettingzaagmotor goed verdraagt weet ik niet, maar hij heeft geen enkele moeite met de 1500 W boxer die er op staat, en ik kan met zekerheid zeggen dat het stabilo NIET zwak is (het is een notoire deurpost-haker, als je snapt wat ik bedoel...).
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nu is die sterk. Latere kitjes zijn ook zo gemaakt.

    IMG-20210524-WA0001.jpg IMG-20210523-WA0020.jpg IMG-20210522-WA0057.jpg IMG-20210522-WA0065.jpg IMG-20210524-WA0010.jpg IMG-20210524-WA0014.jpg IMG-20210524-WA0011.jpg IMG-20210522-WA0081.jpg IMG-20210522-WA0060.jpg IMG-20210522-WA0062.jpg
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog nooit gehoord dat het stabilo zwak is.
    Als sleepkist kan dat ook niet omdat het sleepkoord erop komt te liggen.
    Als het zo zwak is dan is het een bouwfout van de bouwer, niet een constructiefout.

    GJ
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Volgorde deugd niet. Moest nogal spitten in mijn galerij.

    Hij kwam als op foto 4 en 8 te zien was. Beplanking bestond uit 2 delen.

    En bijna geen 'vlees' waar het hoogteroer aan de romp bevestigd werd.

    Zitten nu ook latjes in de lengte richting in. Breed stuk balsa in het midden.
     
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Weet ook niet beter dan dat de oer Big lift loeisterk is, heb hem zien vliegen met een quadra 38 erop. Deze heb ik later gekregen en gevlogen met een webra T4 15cc en dat was krap bij het opstijgen maar voldoende voor lekker rond te tuffen :)
     
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Een stabilo draagt voor max 5% van de totale lift. (In de meeste gevallen is het minder)

    Een stabilo moet dus wel extreem zwak zijn wil het breken. (Ik heb een stabilo nog nooit zien breken tijdens de vlucht, ook niet als het alleen latjes zijn)

    Wat wel heel erg veel helpt is een geprofileerd stabilo. ("Snijd" door de lucht en stuurt veel "smoother". Heeft ook minder roeruitslag nodig dan een vlakke plaat)

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2021
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sterker nog, voor vliegtuigen met een positive stabiliteit, draagt het stabilo negatief bij aan de lift: Zwaartepunt ligt voor liftpunt, neus wil uit zichzelf zakken, en er is neerwaartse druk van stabilo nodig om de neus vlak te houden.
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Bij ons op de club hebben diverse Big Lift's gevlogen waar er voor zo ver ik weet nog steeds één van vliegen kan. Bijna allemaal zijn ze begonnen met een Webra of een OS 10cc tweetakt. Ze vlogen daarmee maar het hield niet over. Met een beetje stevige wind vloog je meer achteruit dan vooruit als je tegen de wind in wilde gaan.
    Later zijn twee van die kisten voorzien van een Tartan 22cc tweetakt. De Tartan produceert iets meer vermogen dan de 10ccers maar niet zo gek veel. De Tartan leverde naar schatting ongeveer 1,3pk (0,95kW tot 1,4pk (1,03kW) bij ongeveer 7000 rpm. Ze draaiden dus minder toeren maar met een flink grotere prop 16x8 of 18x6. Het rendement van zo'n prop is hoger wat je dus ook merkt. Met die motor vlogen die twee best goed en konden ook zowat een kilo aan snoep meesjouwen om te kunnen droppen. Ook zijn er zwevers mee omhoog gebracht op een huckepack en parachutisten mee gedropt. We hebben er zelfs reclameslepen mee getrokken.
    Al met al vloog dat dus prima maar snelheid zat er niet in, vooral niet met die 18x6 prop die eigenlijk alleen werd gebruikt met reclameslepen.
     
  16. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Ik had wat struts onder en boven het stabilo zitten, enerzijds voor de versteviging als de sleeplijn een keer flink een snuk zou geven tegen het kielvlak/stabilo, anderzijds om de slijplijn te geleiden en weg te houden van de roerhoorns...
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je kan eens wat van de genoemde referenties in ecalc.ch stoppen.
    Ik had op een Turnigy 5065, 400kv een trekkracht van 3,8 kg bij 14 x 10 statisch. Trok iets van 38 ampere…
    Op 6s gezet. 16 x 10 liert in eCalc al fors met die motor. Stromen lopen dan ook op.

    Met een Hacker 50-16s kom je ook een heel end. Zwaait een 17” maar met gereduceerde spoed.
    14” zal bijkans nog passen. Zet je hem wat hoger op de bok.
    Maar de hoge spoed wordt snel efficiënter eenmaal op snelheid.
    Komt ook in eCalc wel boven water.
    De Clarke-Y geeft natuurlijk de eeuwige lift.

    De Webra die hier op de BL zat, die hier staat voor upgrade, trok op 12 x 6 3 kg. En dus een bouwdoos-slank gebouwd e BL zou die daarop prachtig moeten vliegen. Want hij was voor 10cc ontworpen… en het modest opslepen van thans fragiel beschouwde zwevers…

    Heb wat zaken herbouwd. Stabilo, best dik met 10 mm. Kan best slanker
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2021
    Rolf Engelsman en Cnn vinden dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een slanker stabilo zal niet heel veel schelen, het ding heeft al een frontaal oppervlak van een flink keukendeurtje.
    En dat Clark Y maakt hem ook niet echt gweldig gestroomlijnd, het is eigenlijk gewoon een mega charter.
    Als ie harder gaat gaat ie stijgen, als ie langzamer gaat daalt is.

    GJ
     
    brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt helemaal maar niet alleen voor de Big Lift! Dit effect zal je bij alle vliegtuigen zien, van modellen tot en met de grootste "echte" vliegtuigen die er bestaan. ;)
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor, er zijn zat modellen waarbij dat niet gebeurt en die hebben geen motordomp, de thrustlijn loopt dan recht door de romp.
    Dat ligt dan gewoon aan de profielen en instelhoekverschillen.
    Dat blijft neutraal van 50 tot 350 km/u

    GJ
     

Deel Deze Pagina