Big Lift

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hans Biesmans, 23 dec 2020.

  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    Gouda
    Ieder toestel met een positieve langsstabiliteit zal stijgen wanneer je sneller gaat vliegen. Dat is het fundament van stabiliteit.
    Alleen vliegtuigen met een neutrale stabiliteit zullen bij versnellen rechtuit blijven gaan.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi uitgelegd Rick!
    Neutrale Stabiliteit…noemen ze dat bij de NS niet sporen als of op rails?
    Haha.

    Ik heb dat stabilo al overgebouwd, achteraf 2 mm dunner gekund, en stijver dan origineel, zo ook kielvlak, dat heb ik maar zo gelaten.
    Die zaken zijn vanuit de kit licht opgezet. Het verband met de staart is zwakkig.
    10 tot 15 cc prima.
    Maar ga je agrarisch op benzine wordt het naar mijn gevoel zwak tot gevaarlijk met zwaar gerammel.

    Dus zwaarder wordt het bij mij altijd.
    Stabilo… Mooiste zou zijn geprofileerd.
    Bodemplaat landingsgestel voor de BL ook verbeterd.
    Goed krachten verdeeld over een groter vlak van de rompwand.
    Kan nu wel een knal verdragen…

    Elektro geeft een andere belasting op de spullen. Veel beter voor het model eigenlijk.

    Deze hier gaat, hebben we zo besloten op DLE 20 ipv gepompte 120 FS.
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2021
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.547
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan heb ik de laatste jaren alleen maar met neutrale stabiliteit gevlogen.

    De enige modellen waarbij ik echt merkte dat is steeg waren hoogdekkers.
    Zelfs de Cosmic Wind van Greatplanes wat eigenlijk een vrij normaal model is bleef neutraal tussen ongeveer 40 en 100% gas.
    De F5B modellen en F5D modellen zijn allemaal neutraal en maakt het niet uit of je langzaam met motor uit of volgas met motor aan vliegt.

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.288
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... ongeveer neutraal... Want je ontkomt er niet aan, dat een vleugel bij dezelfde invalshoek, bij 50 km/u minder lift levert dan bij 350 km/u. En die invalshoek wordt bepaald door het stabilo.
    Mijn Saphir gaat toch echt stijgen als je gas geeft, en het is mischien maar een heel klein beetje (5 meter op 200 meter rechtuit of zo) maar hij doet dat echt, daar helpt geen lieve moeder aan.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.547
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je stabilo goed ontworpen is zou het zomaar kunnen dat hij helemaal neutraal is.
    Maar inderdaad, ik zit er niet zelf in en een verschil van 1 meter kan ik niet zien op afstand.
    Van de F5B modellen weet ik dat ze helemaal neutraal waren, als ik met dat ding aan kwam zweven met zo'n 50 km/u en dan volgas gaf dan steeg ie niet totdat ik up gaf.
    Dat heb ik ook op 2 meter hoogte gedaan en dan kan je het wel zien.
    Een ander model, de Hawk F5B steeg als een gek als ie meer snelheid kreeg.
    Maar dat heb ik opgelost door het instelhoekverschil aan te passen met tape onder de vleugel en toen was ie wel neutraal.
    Daarna hebben vrijwel alle duitsers die op RCNetwork zaten dat ook gedaan en is naderhand de mal door de fabrikant aangepast.

    Maar een Clark Y profiel lift enorm, Chartertjes werden destijds al aangepast als er een zwaardere motor op ging, dat weet je zelf.
    Invalshoek werd verkleind omdat ie anders alleen maar steeg.
    De Biglift is eigenlijk gewoon een enorme Charter wat opbouw.



    GJ
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kaos 60 met die dikke symmetrische gaat vrijwel rechtuit. Bij de start moet je hem een ram omhoog geven anders blijft het bij grasbaanracen. Ik denk dat het Bassiaansebalsabeton daar ook een rol in speelt… haha.
    Maar in de lucht is het ook allemaal neutraal.
    Wing-overs gaan mooi.
    Rollen gaan recht. Wel leut hoor?
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.218
    Locatie:
    Almere
    Dan is ie goed afgesteld Bas!

    Een rc1 / f3a model hoort inderdaad 100% neutraal te zijn. Als deze stijgt bij gas geven klopt de afstelling niet. (Instelhoeken / motordomping)
    Geen enkel van mijn rc1 / f3a modellen stijgt / daalt bij gas geven. Bijna allemaal hebben deze veel meer vermogen dan voorgeschreven is. Alle profielen van vleugel, stabilo en kielvlak zijn symmetrisch.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Alleen zo dorstig op 10% nitro!
    Buffertank heeft last van nadorst... ik moet toch eens de carburatie herzien met FX 61 componenten... Me iets te delirium tremens... haha...

    Drives voor de BigLift??? Deze zat op mijn Rascal 40... zie sheets...
    Met 6S ging dat als een speer, werd zelfs listig zoekerig...
    dat had met instelhoek stabilo van doen... veel later ondervangen door dat op 0,5 graad te zetten.

    Die Turnigy die hier ter niks ende nut ligt is een beresterke.
    Air 5055 400kv. Die wordt niet meer gemaakt. 1400 Oewatt...
    Dom! Zeer fijne motor met een knijter van een prop!
    Klapprop wel te verstaan, met spanveer tegen terugklappen, maar meegeven met nose over... wat ik nimmer heb gehad met het model...

    Maar wat sheets wat ik destijds gecalculeerd kreeg via eCalc.ch...
    Statisch was nogal overtrokken in de berekening...
    In de praktijk niet alleen de prop... maar ook de wapperwind haalde niet de waarde aan de beting, van de berekening. Maar altijd nog respectabel genoeg.
    eCalc is thans iets zuiverder geworden.
    Alsnog in de Regio van overkill... maar het model kan ook lui schoolzwemmen.
    Zweefvleugel en zeer smalle romp... dat zal niet in de BigLift zitten, alhoewel als je het ruitje voorop veel schuiner vouwt... wordt dat aanzienlijk verbeterd, en ook de kap scherper slijpen... zal wonderen doen...

    Maar gas terug... en dan dobberde je op iets van +6A?...op de Rascal...
    Het hoeft niet altijd heet en wild... Sturm und Drang...
    als de koffie maar goed is! Essence of life!

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 okt 2021
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.466
    Locatie:
    Woerden
    Stel een vliegtuig vliegt met een bepaalde snelheid netjes rechtuit en blijf op de zelfde hoogte. Nu geef je meer gas omdat je sneller wilt gaan vliegen. Het vliegtuig zal dan inderdaad iets sneller gaan vliegen maar ook gaan klimmen wanneer verder alles hetzelfde blijft.
    Dit geldt voor alle vliegtuigen ongeacht hun grootte of de aandrijving.
    Omdat veruit de meeste modelvliegers dit vervelend vinden worden er trucjes uitgehaald om dat tegen te gaan. De motor met een bepaalde domping monteren is daarvan wel de meest gebruikte.
    Vliegtuigen die over een groot snelheidsbereik op gelijke hoogte willen blijven moeten "iets" doen. Vrijwel altijd wordt de aanvalshoek (angle of attack in het Engels) iets kleiner gemaakt door een klein beetje down te geven. Dat is wat met "echte" vliegtuigen altijd gebeurt! Wanneer je de snelheid wilt veranderen moet je ook de trim van het hoogteroer aanpassen. Een beetje down trimmen als je sneller gaat vliegen en up trimmen als je langzamer gaat vliegen. Dat is echt 100% standaard bij alle vliegtuigen van een simpele cessna tot de airbus A380!

    Er zijn vliegtuigjes (vooral ultra lights) die geen hoogteroer trim hebben. Die vliegen vrijwel altijd met een vaste snelheid. Wil je sneller of langzamer vliegen dan kan je de trim niet vanuit de cockpit verstellen dus moet je iets down of up blijven geven met de stuurknuppel (of stuurwiel). Geloof me dat wordt je vrij snel zat dus wordt dat meestal maar gedurende korte tijd gedaan.

    Wanneer je het stabilo ook een profiel geeft zal dat ook mee gaan dragen in het gewicht. Dat stabilo zal dus ook meer lift opleveren als je sneller gaat vliegen. Meer lift van het stabilo drukt de neus naar beneden. Wanneer je het profiel van het stabilo en de afstand tussen de vleugel en de staart zo kiest dat het stabilo de neus precies voldoende naar beneden drukt lijkt het vliegtuig neutraal te zijn. In werkelijkheid is dat niet zo want de aanvalshoek wordt automatisch zo veel verkleind dat het verminderden van de lift die daardoor optreedt precies de hogere lift door de hogere snelheid opheft. Niet het vliegtuig is neutraal maar het gedrag is neutraal, in dit geval dus door het (automatisch) aanpassen van de aanvalshoek.

    Dit effect zal maar over een niet al te groot snelheidsgebied optreden. Dat is natuurlijk afhankelijk van het vliegtuig, de vleugel en nog een hele reeks zaken. Een bereik van 50km/u tot 350km/u is echt onmogelijk!

    Wanneer je een vlak stabilo hebt zal dit ook kunnen optreden maar vooral omdat de turbulentie rond dergelijke "vlakke platen" behoorlijk groter is zal het bij dergelijk stabilo's heel lastig zijn om dat te bereiken. Het snelheidsbereik van zo iets is maar heel gering.

    Dat heeft niets met "neutraal" zijn te maken. Een symmetrisch profiel levert alleen lift wanneer je het een aanvalshoek geeft. Zolang het model op de grond is en de aanvalshoek niet positief is (misschien is de hoek zelfs negatief) zal de vleugel geen lift genereren en blijft je vliegtuig aan de grond ongeacht de snelheid. Door "een ram up" te geven geef je de vleugel een positieve aanvalshoek en gaat het vliegtuig de lucht in.
    Dat doet dus helemaal niets af aan het feit dat elk vliegtuig, bij verder gelijkblijvende instellingen, gaat klimmen wanneer je de snelheid verhoogt of gaat dalen wanneer je de snelheid verlaagt.
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.288
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat dus...
    Ongeacht welk vleugelprofiel het betreft: meer snelheid is meer lift, meer lift is stijgen. Dat kun je met allerlei truukjes tegengaan, maar 100% neutraal krijg je het nooit. Wel bijna, en zeer zeker dicht genoeg bij om binnen de afstanden waarin wij rechtuit vliegen te kunnen zeggen "hij is neutraal", maar echt helemaal neutraal krijg je het niet. Dat is gewoon de aard van het beestje.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tuurlijk genereert de vleugel lift.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.547
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal je volgende zomer wel laten zien dat die bewering in de praktijk niet klopt.
    En dan hoef ik niet eens een duur wedstrijdmodel te pakken.
    Als alles goed uitgebalanceerd met de goede instelhoeken en zwaartepunt is dan zijn vrij veel modellen neutraal.
    Ik heb het dan niet over trainers en de meeste hoogdekkers maar strak vliegende sportmodellen vliegen neutraal.
    Wedstrijdmodellen MOETEN wel neutraal vliegen zodat de piloot zich met de taken bezig kan houden en niet bezig moet zijn met het corrigeren van het model.
    En dan zonder gebruik van mixers.
    Dat kan je ook al lezen van de andere vliegers.
    Maar ik wil volgend jaar wel even met 2 modellen langskomen en dan langzaam op 1 meter boven het veld komen vliegen en dan gas geven, hij zal gewoon zo rond die 1 meter hoogte verder vliegen.
    En dat zal ik dan over een afstand van zo'n 300 meter doen.
    Als je dat naar een 1:1 vliegtuig zou vertalen zit je rond 3 kilometer.

    Maar even terug naar de Biglift.
    Die zou ik ook niet neutraal krijgen, profiel, stabilo, thrustline, dat klopt allemaal niet.

    GJ
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.466
    Locatie:
    Woerden
    Dan moet je eens contact opnemen met Boeing of Airbus of Antonov of ...., wel vul maar in. Die zouden heel graag willen weten hoe je zoiets doet want dat zou de besturing van de vliegtuigen die ze bouwen behoorlijk veel simpeler maken. Als jij hen dat kan uitleggen zal je heel rijk worden.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.547
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een airliner werkt heel anders.
    Die vliegen ook neutraal maar dan wel met trucjes.
    Je kan dat ook niet vergelijken met de modelvliegerij.
    Het CG ligt bij een airliner nooit op dezelfde plek, het gewicht is nooit gelijk, dus te veel variabelen.
    Maar ik zal het volgend jaar wel laten zien dat ik gelijk heb.
    Arnoud en Bas zeggen hetzelfde en zo zullen er veel meer zijn die hun modellen wel goed af kunnen stellen.

    GJ
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.218
    Locatie:
    Almere
    Theorie en praktijk zijn niet altijd met elkaar verbonden. Zelfs Boeing en Airbus testen diverse zaken in de praktijk uit omdat deze niet te berekenen zijn. (Ja, ik heb die informatie rechtstreeks van hun)

    Voor het neutraal vliegen hebben Boeing en Airbus verschillende trucjes.
    Bij Airbus bijvoorbeeld wordt de brandstof tijdens de vlucht overgepompt van vleugel naar stabilo. Hierdoor gaat het zwaartepunt naar achteren als het vliegtuig sneller vliegt. Dit heeft als gevolg dat je niet hoeft te trimmen wat weer een brandstofbesparing is.

    Een rc wedstrijdmodel vliegt ,net wat GJ zegt, inderdaad vrijwel altijd neutraal. Dit moet ook wel, anders wordt de piloot teveel afgeleid. De modellen zijn door de jaren heen steeds beter geworden. De workload moet zoveel mogelijk weg bij de vlieger.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.547
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het leuke is dat de modellen waar ik wedstrijden mee vloog ontworpen zijn met hulp van iemand die bij Airbus werkt en de modellen waar nu de meeste mensen mee vliegen door iemand die bij Sukhoi werkt.
    Dus de link naar de echte vliegtuigen is er.

    GJ
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.466
    Locatie:
    Woerden
    Arnoud, lees eens heel goed wat je schrijft! :rolleyes:
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    11.057
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als het de zwaartekracht niet overleeft, heeft het niet gevlogen… eindigd het in een projectie…

    Een rond object in een windtunnel geeft al lift, had ik eens gelezen.

    Ook een plaat met een brommer en iets van een kiel en wat om te sturen wil ook wel fladderen…

    Zonder lift wordt het trappen lopen…
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    14.547
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb altijd gezegd, alles kan vliegen.
    Ik heb dat ook bewezen, ik heb van aloes geboywd en Gerben heeft dat gevlogen.
    Er word veel te theoretisch gedacht over vliegtuigen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    441
    Locatie:
    5076
    Enfin, terug naar de ongecompliceerde Big Lift? :rolleyes:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina