Big Lift

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hans Biesmans, 23 dec 2020.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nee dat deed je niet, zie screenshot:


    Screenshot_20211023-102411_Samsung Internet.jpg



    Mijn advies was 2 pagina's terug een motor op 6s. 55a70 ampère. Afhankelijk van het kv en prop

    Nu heb jij hem een motor op 10s geadviseerd. Wat uiteindelijk met die grote prop in een hoger stroomverbruik dan een motor op 6s resulteerde.

    Advies was al gegeven. Setup stond al vast. Daar vroeg niemand om hulp. Alleen omtrent een ESC.

    Nu heb ik geen ervaring met slepen oid. Maar kijkend naar onze BL. En wetende wat 15a1800 watt doet op vergelijkbare modellen, dat kan hooveren op 3/4 gas, leek 2800 watt me inderdaad heel veel voor een simpele BL

    Ik heb vervolgens alleen die punten uitgerekend. Was niet mijn bedoeling om advies te geven. Dat had jij al gedaan immers. En daar heb je meer sjoege van dan ik.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2021
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    5 meter zie je echt wel!
    Wij sturen de modellen op 1 meter rond de rakken die 150 meter ver weg staan en hoogte indeling is ook heel belangrijk, ik zie het verschil wel of iets 1 meter stijgt of zakt, helemaal bij demo's als ik op 200 meter afstand op 1 a 2 meter hoogte aankom en dan volgas geef, als ie zou dalen of stijgen zou ie voor me stukken hoger zitten of de grond induiken.


    De reden dat een vliegtuig instabiel is is dat ie dan wendbaarder is, dat heeft niets met zuinigheid of efficientie te maken.
    Een F16 of de F35 is niet bepaald zuinig.
    Een Airbus of Boeing moet dat wel zijn, dat is gewoon een stadsbus die zo goedkoop mogelijk van A naar B moet.


    Ik heb toen niet naar de setup gekeken, heb alleen maar geantwoord op de ESC en dat is meer altijd beter.
    Wat betreft de aandrijving, helaas is de motor al gekocht, ik had nooit de 6364 gekocht maar een kleinere motor.
    Ik adviseerde de SK3 5055 280 KV.
    Dat is naar mijn mening de beste aandrijving.
    De 6364 is veel te zwaar (in gewicht).
    Het ding weegt 700 gram en de 5055 slechts 380 of zoiets.
    Kwa geleverd effectief vermogen kom je op hetzelfde uit.
    Je hebt dus die 1800 a 2000 Watt maar dan met 300 gram minder in de neus.


    GJ
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.224
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat opvoeren houdt ook in…kneiter van een prop… een ontsierend groot onderstel. Ziet er niet meer uit.
    De onze houden we het maar op een keurige prop, origineel onderstel, mooie belijning
    en bijkans vrolijke wheelpants. Iets gestroomlijnder rond gezet voorruitje en
    spitsere kap en spinner. Beetje jaren 30 look… van slepen komt het toch niet.
    Daar voor is er al een vrij groot aanbod. Maar zou mooi zijn als je een vintage met een
    niet te hoge vleugelbelasting braaf de hoogte in kan brengen.
    Zonder de vleugels samen te vouwen van dat sleepsel.

    Je molt met die over-power het hele vlieggedrag. Uit angst dat het mindere niet zou vliegen?
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Amstelveen
    Ha heren, leuk die discussies. brengt ook wel weer veel verwarring. Had de setup van (SK3 6364/245, 10s, 19x10 en 120A ESC) dus al gekocht en ingebouwd. (Kist is nog niet vliegklaar). Ik weet nu niet meer wat uiteindelijk beter is.
    Ik heb kleinere props besteld (18x10, 17x8 en 16x8 ). Zal dan op de club proefdraaien en Amps en RPM laten checken met verschillende props. Of zeggen jullie dat ik beter meteen een SK3 5055/280 moet kopen? Dank.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is een duitser die ook een 63 serie erin gezet heeft en die vind het allemaal veel te zwaar en zegt ook dat de 50 serie beter is.
    Watts zal het probleem niet zijn, met alles meer dan 1200 zal ie wel vliegen als ie zo tegen de 6 kilo weegt.
    De vraag is of het efficient is, veel gewicht omhoog brengen kost energie en je moet hem sneller vliegen.
    Ik zou hem eerst even proberen met de huidige aandrijving.
    Op de grond draait ie minder toeren en trekt is statisch iets van 20% meer stroom.

    GJ
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    19x10 wordt wel gek denk je niet @GJVO ? Trekt 100 ampère volgens Ecalc.

    Een 16x8 zou ook prima gaan denk ik? Thrust is dan nog bijna 7kg.

    Persoonlijk zou ik geen andere motor kopen. Zal er vast wel goed mee vliegen. Plus dat die motor een hoger kv heeft. Dan moet je weer kleinere props gaan aanschaffen.

    Was van de week bij een Belg die er een 45cc Zenoah had voor gehangen.

    Met die paar gram extra in de neus zal hij nu wel vliegen.

    Niels

    Screenshot_20211115-192927_Samsung Internet.jpg Screenshot_20211115-192638_Samsung Internet.jpg Screenshot_20211115-192555_Samsung Internet.jpg Screenshot_20211115-192543_Samsung Internet.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Amstelveen
    OK, wederom dank. Ik denk dat ik de eCalc in acht neem en begin met de 17x8. Is veiliger dan direct de 19x10.
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    16x8 is echt al genoeg hoor, denk zelfs al aan de grote kant.



    Stromen laag. Dat was de hele opzet van een 10s setup.

    Daar kan je al mee prophangen indien gewenst.
     
  9. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Amstelveen
    OK, de 16x8 en 17x8 zijn al onderweg. Met de 16x8 kan ik ook de kleinere wielen er weer op zetten (hoewel de 6inch wieltjes er best stoer uit zien)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Laat je de 6 inch wielen zitten. Oogt ook leuk!

    STOL Big Lift
     

Deel Deze Pagina