bigscale, marder klein project: uitlaat!!

hallo,
ik had laatst (dacht ik) een hele goede koop gedaan, dus ik ging naar het huis van diegene om het op te halen, toen kreeg ik iets raars halfs mee (een halve 3 kamer uitlaat onroad) terwijl ik een offroad marder uitlaat wou, hij zei via mail, dat dat het was, maar ik kreeg nog sileconen slang mee en nog een homemade uitlaatje om de bocht te gebruiken, ik kreeg ook een onroad adaptor mee, dus met een rare bocht (voor degene die het niet weten, onroad heeft een liggende motor, en offroad (marder) heeft een sstaande motor (niet helemaal recht, maar een heel klein beetje schuin)dus die had een rare bocht erin) en ik meost het maar pas zien te krijgen, toen ik op het punt stond om de koop af te blazen, werd ik meegesleurt door m'n ouders omdat die graag weer naar huis wilden...
dus ik kom thuis, heel opgewonden, dus ik begin met zagen, en kloten, weet ik wat allemaal
toen kwam er dit uit, en het paste niet goed:
stommeuitlaat003.jpg

ik baalde flink :|
ik had niks meer.... behalve nog die losse delen dan, en dat half zelfgemaakte ding..

foto van dat zelfgemaakte ding:
uitlaatje001.jpg

compleet hol van binnen
dus ik begin een beetje te kloten, en ik denk, misschien kan ik daar nog iets van maken..
ik heb een testje gedaan, om het achter mijn standaart potje te doen, bleef niet goed zitten, maar ik heb al iets anders in ged8ten

filmpie van dat kleine testje (en m'n maffe vriendje :D)

foto's:
uitlaatje005.jpg

uitlaatje004.jpg

is dus echt niks:P bleef voor geen meter zitten, weet ik wat allemaal, enz enz...
nu kwam ik op ged8ten om toch maar een adaptor + goed bochtje los te kopen, en dan het monteren
ik ga morgen met m'n oduers naar pitstop, met m'n maffe vriendje, en dan halen we dat, gelukkig kan ik het net betalen :roll:
ik ben benieuwd, als het gemonteert is, wat de prestaties zijn, denk niet veel, want het is gewoon hol, maar ik heb iig meer herrie (eindelijk :D) en ook weer wat compressie.. en, hopelijk, komt binnenkort ook mijn cilinderetje binnen (ombouw van 23cc naar 26cc, dus nóg meer comprssie :D, deze cilidner is toch op)

ioemand enig idee waar ik op moet letten? (kap wás al ingesneden, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken)
ik heb geen idee wat de power word en het geluid, ik ben erg benieuwd

!! Groe(N)teN !!

Ik hoop voor je dat je er niet al te veel geld voor hebt moeten betalen. Als ik jou was zou ik straks op je nieuwe cilinderset gewoon je oude uitlaatpotje weer terugzetten in plaats van dit bij elkaar geraapt zooitje.

Geef dat 'maffe vriendje' van je eens een rot schop onder z'n hol :P
Je hebt nog steeds veel pech met die auto van je zie ik, ik had het ook al op Bigscale forum gezien (Fabian heet ik daar gewoon) :wink:

tja klopt, ik heb er echt heel veel gezeik mee...
maar nu ik 8 maanden heb zitten kloten en alles ging na 10 minuten kapot, is het nu allemaal zo wel een beetje vervangen, de zwakke delen, en nu rij ik ook alstijd m'n tankje leeg of m'n accu van de zender en/of electronica leeg, haast geen schade meer!
de afstelling is nu ook echt heel goed, ik ben nu heel tevreden, en dan hopelijk vanmiddag die uitlaat monteren, dan olie regelen voor m'n luchtfilter, ik heb niks meer :cry:
zodra dat geregelt is, gewoon testen!
geluid is iig een heel niveau omhoog, ben ik heel blij mee, ik hou van herrie
ik heb er 15 euro's aan betaalt, voor die uitlaat, en ik kreeg dat zelfgemaakte stuk er nog bij
nu lever ik dat eerste ding weer in, en nog een paar bochtjes, en krijg er 15 euro voor :P:P en ik mag dat zelfgemaakte ding houden
en als dat zelfgemaakte ding me niet bevalt, dan koop ik het laatste deel van de 3 kamer uitlaat nog, dan heb ik gewoon een 3 kamer uitlaat...

!! Groe(N)teN !!

Waar op letten??

Zorg dat je gemakkelijk kunt sleutelen op een werkbank of iets, dan kom je heel eind. Het helpt ook je ouders plezierig te stemmen voordat je de hele schuur overhoop haalt en je vaders gereedschap gebruikt :D

Eenmaal zover dat je rustig aan de auto kunt sleutelen, dan kun je de getunde pijp wel wegdoen. Vervang het ding voor een standaard iets. Ik maak me er sterk voor dat het weinig uitmaakt voor de Marder. Het is wel nader te verklaren. Hoe dan wel? Later mss

Succes ermee

Leuk denk ik, een filmpje "rijden basketbalveldje" hete het.... staat daar een auto de hele tijd stil....
Waarom laat je die motor draaien, terwijl je met je uitlaat bezig bent?

Zore zei:
Eenmaal zover dat je rustig aan de auto kunt sleutelen, dan kun je de getunde pijp wel wegdoen. Vervang het ding voor een standaard iets. Ik maak me er sterk voor dat het weinig uitmaakt voor de Marder. Het is wel nader te verklaren. Hoe dan wel? Later mss
Succes ermee

Dat vind ik dan weer gemeen...
Maar vaak "denkt" iemand dat zijn auto harder gaat, alleen al omdat hij een getuned onderdeel heeft gekocht.....

ik laat de motor draaien, omdat ik een verdomt half uur aan dat touwtje heb moeten trekken om dat klereding aan de praat te krijgen, ik heb hem net gestart, rij een heel kort rondje, en de uitlaat vliegt eraf, hij was iig nog niet warm de motor, dus hij zal dan niet zo snel weer starten.
ik heb nu een goed spruitstuk, alleen geen bocht.
iemand nog een bochtje liggen van de 3 kamer uitlaat?

zullen we wedden, deze marder gaat als de tering voor een 23cc met standaart potje, ik houd nog een 26cc bij, makkelijk

alleen int begin is de accu leeg en springt ie op de failsave en hij loopt daarna nog niet zo mooi omdat hij warmloopt, maar dat is ook wel klaar na 30 seconden ofzo
nou tevreden :???: :???:

Ach, je moet het zo zien, ben JIJ tevree, het is immer JOUW auto....

Wat kan jouw de rest van de meningen schelen, als jij toch maar plezier beleefd aan de hobby ???

ik snap niet dat hij zegt dat mijn marder "niet hard gaat" terwijl hij hem nooit heeft zien rijden, ik vidn hem vet hard gaan voor een standaart 23cc met standaart uitlaat en standaart carb
ik heb 26cc's gezien die echt op volgas slomer als mijne gaan.

bedankt :mrgreen:
het (maffe) vriendje kan best goed filmen e foto's maken, en hij vind het ook leuk! alleen ik hem nu ruzie met hem :cry: dus das wel balen...
het rijden daar hielt ook op na een tijdje omdat m'n uitlaat niet goed vastzat en daardoor begon hij te sissen en kwam er onderuit olie gespoten, maar ik had thuis gekeken en de uitlaat zat behoorlijk los, en de paking was prima, geen scheur of knik ofzo...
maar dat is nu ook opgelost, nu eerst kijken of ik ergens luchtfilterolie kan scoren, en dan kan ik er weer tegenaan!

groe(n)ten!

Zore zei:
... dan kun je de getunde pijp wel wegdoen. Vervang het ding voor een standaard iets. Ik maak me er sterk voor dat het weinig uitmaakt voor de Marder. Het is wel nader te verklaren. Hoe dan wel? Later mss
Allereerst zie ik hier geen getunede pijp, slechts een eigen bouwwerkje wat het naar alle waarschijnlijkheid slechter zal doen dan het standaard potje...

Vind het nogal een sterke uitspraak dat een getunede uitlaat voor een marder weinig uitmaakt, onderbouw dat eens met feiten...

Allereerst zie ik hier geen getunede pijp, slechts een eigen bouwwerkje wat het naar alle waarschijnlijkheid slechter zal doen dan het standaard potje...

Vind het nogal een sterke uitspraak dat een getunede uitlaat voor een marder weinig uitmaakt, onderbouw dat eens met feiten...

ik denk dat dat niet onmogelijk is tenzij het een nieuwe uitlaat soort is : gatenkaas

Kijk is naar de datum...

Ho..! De spelers zijn er nog:D

Kijk een uitlaat die er zo rommelig uitziet tja dat is het gewoon niet. Problemen met gaslekkage, gesmolten onderdelen door hete uitlaatgassen. Dat soort dingen. Het aantal pk's zal met een getunde uitlaat wel hoger uitvallen. Daarintegen is handelbaarheid beter zonder een tuned pijp omdat het vermogen er minder hard inkomt. Als het goed is is het blokje ook ontworpen om zonder expansieuitlaat te draaien. Wat niet betekent dat je een demper niet kunt tunen. Zo pak je zomaar pk's als het volume van de kamer groot genoeg is. Ongeveer 10x de cilinderinhoud is prima. Je zal zien dat kamervolume vaak kleiner is als de vuistregel. Een praktische overweging is dat een eenvoudige (geluids) demper in de vorm van een box nu eenmaal makkelijker te maken is dan een expansieuitlaat met verschillende diameters en talloze knikken om het frame.

Zo, een tijdje niet meer weze forummen:zon:

Kritiek kom maar los...:lol:

Back