Bij warm worden stoppen...?

Hallo bij mijn x-ufo zit een accu die op het eind van zijn laden heet wordt , Kun je ook al stoppen met laden als je voelt dat hij warm wordt? anders moet je hem weer helemaal koud laten worden ....
op zich maakt het niks uit omdat het nimh is maar gaat er dan niet veel van de toch al korte vliegtuid af?

Als je een accu laad is er een beetje warmte ontwikkeling in de accu, Als die nog warmer wordt(mits je niet de laadstroom opvoert) is dit een teken dat de accu vol is.
Een delta-peak lader is toch slimmer denk ik.

Een NiMH accu wordt tijdens het laden altijd een beetje warm. Wanneer de temperatuur snel begint op te lopen dan is de accu vol en kan je stoppen met laden. Het delta piek punt ligt net ietsje na dat punt waarop de temperatuur snel op begint te lopen. De delta peik laadmethode is dus feitelijk ietsje te laat. Zolang de laadstroom onder de 2C (liever niet meer dan 1C) blijft zal dat geen problemen opleveren. Bij laden met hogere stromen kan je beter een temperatuur sensor gebruiken om de lader te laten stoppen. De delta piek methode zal dan te laat afschakelen en je accu raakt beschadigd. Dit staat ook allemaal in de FAQ voor NiMH. Lees die ook eens door. :wink:

Heb ik al een paar keer gedaan hoor ernst. :lol:
ik heb ook een delta piek lader maar ik weet niet waar de lader van de x-ufo op afslaat... dus als hij warm begint te worden (warmer) kan ik hem er gewoon van afhalen en dan heb ik geen verlies in vliegtijd?
Ik lees trouwens alle faq door ook die niet op mijn onderwerpen slaan ( die van duikboten ed. slaan niet trug op vliegen en rijden).

Ik gebruik Nihm cellen voor mijn zender,en ik gebruik de U-smart van GP(in combinatie met GP cellen)en toch worden die cellen aardig heet.

Het is wel een half uur lader,maar ok zo'n fabrikant zal dat toch wel hebben getest of dat kan.Er zit in de lader een temp sensor en hij laad de cellen individueel.

in een half uur een nimh laden. Dat is niet bevordelijk voor de accu. Ik ken dit soort laders wel, die worden aanbevolen voor digitale camera's.

ikzelf laad nimh accu's altijd met 1c. Dit zijn dan wel aandrijfaccu's en dus met een iets wat lagere interne weerstand. De accu's die jij hebt zijn waarschijnlijk voor huis/tuin/keuken gebruik.
zoals je in de faq kan lezen voelen nimh cellen zich het prettigst bij het laden van 0,5c (laadtijd is dan meer dan 2 uur)
Ik vind het dan ook raar dat een fabrikant het advies geeft om zijn/haar cellen met 2c te laden.
ps. dit is niet gevaarlijk hoor, maar ik ben wel benieuwd naar de levensduur.

Langzamerhand zijn er steeds meer fabrikanten van NiMH cellen die stellen dat je hun cellen met 1C kunt laden zonder dat dit echt nadelige gevolgen heeft voor die cellen. Enkele fabrikanten stellen zelfs dat laden met 2C mogelijk is. Zij zeggen er dan wel bij dat je dan met een temperatuursensor moet werken omdat anders de cellen beschadigd zullen raken.
Allemaal raden ze af om je accu te laden met minder dan 0,5C omdat dan de delta piek behoorlijk klein is en door sommige laders makkelijk gemist kan worden met alle nare gevolgen van dien.

Back