Bij welke temperatuur loopt een motor vast?

• Topicstarter Topicstarter Blade_3
  • Startdatum Startdatum
B

Blade_3

Guest
duidelijke vraag?, dus bij welke temperatuur loopt een 2,5CC motor vast?? en onder welke omstandigheden is dit dan vaak?

Het ligt niet aan de temperatuur...

Bij het inrijden lopen de cilinder en de zuiger op elkaar in.. zodat ze mooi passen.. als er nu bijvoorbeeld 1 van die 2 meer of minder uit zet zal de zuiger vast lopen in de cilinder...
't gebeurd soms zelfs dat mensen lekker aan het rijden zijn geweest, autotje weg zetten en de volgende keer de hele zuiger niet meer van z'n plaats komt.... in warme positie zat de zuiger boven, cilinder wordt koud en krimpt en de zuiger komt vast te zitten...

hoop dat 't beetje duidelijk verhaal is :/

dus heeft het wel met temparatuur te maken.
als een motor niet genoeg koeld dan gaat de zuiger meer uit zetten dan de cilinder en dan loopt het vast.
welke temparatuur dit is geen idee maar zal toch wel behoorlijk hoog leggen.

en dat hij vast zit als je gereden hebt omdat je de zuiger niet in de laagste stand hebt gezet komt omdat de cilinder konisch is dit om compressie op te kunnen bouwen als je motor verslijt komt dit meestal omdat het konische gedeelte weg is en compressie verlies krijgt kijk maar eens als je een versleten setje hebt ik denk dat je de zuiger er zo door heeb duwt.

en als hij dan afkoeld jah dan is idd de kans groot dat hij vast zit ff fohn er op en is is weer los nooit door draaien trekken of wat dan ook dan beschadig je de boel.

De temperatuur is een niet te definieerbare factor....

Smering, de klemming van de set maar vooral hoe lang het op hoog toerental draait zijn de factoren die mee helpen..

Bij een te hoge temperatuur maar normaal gebruik zal de motor eerder slijten dan vastlopen, de reden is dat de motor dan te arm staat. Maak je daartegen gebruik van veel olie zal de slijtage of de kans op vastlopen sterk verminderen.

Daarnaast is onderhoud ook belangrijk. Drijfstangen krijgen toch een vorm van metaalmoeheid en is het verstandig om ze om de zoveel tijd/liter te vervangen.

En om de hoeveel liter is dat dan ongeveer ?
En bij hoeveel liter moet je de motor eens uiteenhalen om es grondig zuiver te maken ?

Met de huidige 3.5cc racemotoren is het verstandig om de eerste drijfstang zeker na 5 liter te vervangen en daarna een periode van maximaal 10 liter te handhaven. Ik ken mensen die na iedere race (+/- 3 liter) de drijfstang vervangt.

Bij de 2.5cc hobby auto's is het volgens mij ook wel aan te raden om bij de 10 liter (mits de motor nog goed is) de drijfstang een keer te vervangen, de drijfstang is namelijk voor 90% de veroorzaker van de vastlopers.

dus ik moet wat meer olie gebruiken de drijfstang om de zoveel liter vervangen, de zuiger in de laagste stand zetten en de motor eigenlijk eerst warm maken voordat je hem start, maar hoe doe je het laatste als je buiten bent zonder stopcontact of sterke accu?

_cyclops_
't gebeurd soms zelfs dat mensen lekker aan het rijden zijn geweest, autotje weg zetten en de volgende keer de hele zuiger niet meer van z'n plaats komt.... in warme positie zat de zuiger boven, cilinder wordt koud en krimpt en de zuiger komt vast te zitten...
maar kun je dit dan niet oplossen door flink de fohn erbij te zetten, isoleren en dan voorzichtig losdraaien??? of is heel de motor dan al kapot??

blade_3 zei:
dus ik moet wat meer olie gebruiken de drijfstang om de zoveel liter vervangen, de zuiger in de laagste stand zetten en de motor eigenlijk eerst warm maken voordat je hem start, maar hoe doe je het laatste als je buiten bent zonder stopcontact of sterke accu?

_cyclops_
maar kun je dit dan niet oplossen door flink de fohn erbij te zetten, isoleren en dan voorzichtig losdraaien??? of is heel de motor dan al kapot??

Ha blade,

Je hoeft niet perse een fohn bij je motor te zetten om hem warm te krijgen. Zet je hoofdnaald iets "rijker" (meer smering door meer brandstof en meer koeling!, jaja brandstof maakt koel!) en laat gewoon je motor 5 min. stationair lopen op een bankje of zo. Voer daarna langzaam de snelheid (temperatuur) op door je trim op je zender iets hoger te zetten of gewoon iedere 20 sec even een puf gas te geven.

Helaas zal je met een fohn je motor wel los kunnen krijgen maar helaas is de schade al gebeurd!!!!!!!!!!! Breng de motor weg voor revisie of koop een nieuwe!

Dat de zuiger na een lange tijd stilsstaan vast kan zitten is een teken dat veel wonderolie in de brandstof is gebruikt, wonderolie droogt een beetje uit en wordt hard.

dit betekend dus dat ik elke keer als ik ga racen een hoeveelheid brandstof opstook om de motor warm te krijgen ?? kan het veel kwaad als ik meteen begin met rijden, nadat de motor gestart is?, zoja wat kan er dan kapot gaan?

owja, hoe weet je dat je zuiger in de laatste stand staat? waar kan ik dit aan zien/horen/voelen??? :?: :?: :?:

wat ik er van begrijp dat je je motor juist warm maakt door te rijden (belasten dus), dit moet je alleen in korte stukjes gasgeven doen.. niet gelijk einden vol gas gaan.. maar gas geven tot ie beetje op toeren komt en dan weer los laten.. dan wordt ie bij mij ook 't snelste warm, daarna kun je lekker blazen :)

Voordat je buiten gaat rijden kun je ook gewoon ff een minuut of 2 de fohn erop zetten en als je buiten bent is die nog altyd warm.
Als hij pas gestart is mag je nooit meteen volgas wegrijden, meestal lukt het ook niet, want dan slaat hij af.Na een minuutje rustig gereden te hebben is de motor al op een goede temperatuur en kan je al meer en meer gas beginnen te geven :wink:

Nismo zei:
Zet je hoofdnaald iets "rijker" (meer smering door meer brandstof en meer koeling!, jaja brandstof maakt koel!)

Breng de motor weg voor revisie of koop een nieuwe!

Brandstof maakt niet koel maar de olie in de brandstof. ( daarom geen tornado rijen omdat daar te weinig olie in zit)

Oja en waarom zou je je motor weg brengen???? Dan bestel je toch zelf een revisie setje en zet je er toch zelf een nieuwe zuiger+cilinder in.

nitro zorgt wel zeker voor koeling, is al eerder gezegd op dit forum... zoek maar eens rond, meerdere mensen zeggen dit... maar is nog niet bewezen. het kan best zijn dat de reactie van nitro met zuurstof een vele lagere ontbrandings temperatuur heeft en meer energie omzet in uitzetten dan in warmte, wie weet... ook kan het dat Nitro veel warmte GELEIDt, dan kan het dus ook koelen, wie weet... ik speculeer alleen hoor, ik beweer niets..

Nitro zorgt wel degelijk voor koeling, meer nitro geeft meer kracht maar de motor vraagt wel meer brandstof. Daardoor krijgt hij meer olie dus ook meer koeling. Ook door de ontploffing van meer brandstof koelt hij beter om dat dit verdampen is en dat kost veel warmte die hij zal onttrekken uit de motor vandaan. Meer nitro slijt de motor sneller om dat dit explosiever dus krachtiger is. :wink:

hmmm klopt niet helemaal hoor. Ik lees vaker dat nitro een koelende werking geeft en ik weet dus niet waar jullie dat vandaan halen?! Van anderen gehoord, ja dat kan ik ook zeggen. Pure onzin namelijk dat nitro koelend werkt.
Als dat zo is, waarom rijdt niet iedereen dan met 25% nitro?! Omdat de motoren daar niet tegen kunnen, ja inderdaad en hoe zou dat nou komen. De motoren lopen te fel en lopen te hoge toeren, door de fellere ontbranding/motorloop wordt het hele zaakje dus heter en beschadigt de motor sneller.
Voordat iedereen nu weer met ontbrandingsfeiten en olie met koelende werkingen begint te smijten, probeer het eens zou ik zeggen. Ga eens met 10% nitro (of 16%, maar dan is het effect minder) rijden, laat de motor afkoelen en rijdt onder dezelfde omstandigheden eens met 25% nitro. Je motor wordt dus echt wel heter...

Dirk Jan zei:
hmmm klopt niet helemaal hoor. Ik lees vaker dat nitro een koelende werking geeft en ik weet dus niet waar jullie dat vandaan halen?! Van anderen gehoord, ja dat kan ik ook zeggen. Pure onzin namelijk dat nitro koelend werkt.
Als dat zo is, waarom rijdt niet iedereen dan met 25% nitro?! Omdat de motoren daar niet tegen kunnen, ja inderdaad en hoe zou dat nou komen. De motoren lopen te fel en lopen te hoge toeren, door de fellere ontbranding/motorloop wordt het hele zaakje dus heter en beschadigt de motor sneller.
Voordat iedereen nu weer met ontbrandingsfeiten en olie met koelende werkingen begint te smijten, probeer het eens zou ik zeggen. Ga eens met 10% nitro (of 16%, maar dan is het effect minder) rijden, laat de motor afkoelen en rijdt onder dezelfde omstandigheden eens met 25% nitro. Je motor wordt dus echt wel heter...

jah, ik heb nog geen brandstofauto, maar ik probeer al heel wat te weten te komen voordat ik een T-Maxx, weet ik dit niet krijg ik heel wat problemen met m'n eerste brandstofauto...

Back