Ik heb in een of ander draadje horen noemen dat bijenwas als lossingsmiddel gebruikt kan worden.
Op m'n werk hebben we daar een hele serie producten voor die je op het model moet smeren voordat je je matrijs kunt maken. Dit duurt erg lang: moeten erg vaak opgebracht worden en moeten steeds tussentijds lang drogen.
DUS:
Is bijenwas (dus gewoon bij de Kruidvat o.i.d. te halen) ook mogelijk?
Ik zit dan met wat vraagjes:
(Ik heb het model inmiddels gelakt met PU-lak en geschuurd/gepolijst.)
Werkt het ook bij epoxy?
Hoe moet ik het aanbrengen, en hoe vaak?
Werkt het ook bij het maken van de rompjes of alleen bij het maken van de matrijs?
Moet ik het model / de matrijs vooraf nog speciaal behandelen (sealen)?
Moet ik na elke lossing opnieuw insmeren, of kun je een paar keer met dezelfde was?
Moet ik vooraf nog ontvetten o.i.d?
Graag jullie deskundige hulp.
Even voor de duidelijkheid:
Ik ben dus niet op zoek naar de speciale lossingsmiddelen die verkrijgbaar zijn, maar juist de HTK (Huis Tuin en Keuken (Kruidvat) :wink: ) oplossingen.
Wim
Op m'n werk hebben we daar een hele serie producten voor die je op het model moet smeren voordat je je matrijs kunt maken. Dit duurt erg lang: moeten erg vaak opgebracht worden en moeten steeds tussentijds lang drogen.
DUS:
Is bijenwas (dus gewoon bij de Kruidvat o.i.d. te halen) ook mogelijk?
Ik zit dan met wat vraagjes:
(Ik heb het model inmiddels gelakt met PU-lak en geschuurd/gepolijst.)
Werkt het ook bij epoxy?
Hoe moet ik het aanbrengen, en hoe vaak?
Werkt het ook bij het maken van de rompjes of alleen bij het maken van de matrijs?
Moet ik het model / de matrijs vooraf nog speciaal behandelen (sealen)?
Moet ik na elke lossing opnieuw insmeren, of kun je een paar keer met dezelfde was?
Moet ik vooraf nog ontvetten o.i.d?
Graag jullie deskundige hulp.
Even voor de duidelijkheid:
Ik ben dus niet op zoek naar de speciale lossingsmiddelen die verkrijgbaar zijn, maar juist de HTK (Huis Tuin en Keuken (Kruidvat) :wink: ) oplossingen.
Wim