Bijleren over bijladen van NiMH

• Topicstarter Topicstarter Dudok12
  • Startdatum Startdatum
D

Dudok12

Guest
Ik heb 2x Graupner 3000 mAh NiMH 7.2V accus, waarbij het goed te merken is qua rijden of de accu nog warm van de lader is, of dat de accu enkele dagen terug geladen is. Dit schijnt normaal te zijn...

Ik heb een Graupner Ultramat 8 lader, waarmee ik op 3A, met 5 mV afslag laad. Deze lader detecteert zelf het aantal cellen.

Vragen:
Heeft het zin om een NiMH accu bij te laden die ik een week geleden heb opgeladen, om zo harder/ langer te kunnen rijden?
Kan ik dat veilig doen met mijn lader?
Zit er een kans in dat de lader denkt dat er een 7 cels accu aan hangt? (De accu die ik een week geleden heb geladen, meet nu 8.1 V op mijn cheapo multimeter.)

Alvast dank voor dit leermoment :worship:

ps. heb nu ook een 2S lipo, die als het goed is, zijn lading beter zou bewaren...

Ik heb 2x Graupner 3000 mAh NiMH 7.2V accus, waarbij het goed te merken is qua rijden of de accu nog warm van de lader is, of dat de accu enkele dagen terug geladen is. Dit schijnt normaal te zijn...

Ik heb een Graupner Ultramat 8 lader, waarmee ik op 3A, met 5 mV afslag laad. Deze lader detecteert zelf het aantal cellen.

Vragen:
Heeft het zin om een NiMH accu bij te laden die ik een week geleden heb opgeladen, om zo harder/ langer te kunnen rijden?
Kan ik dat veilig doen met mijn lader?
Zit er een kans in dat de lader denkt dat er een 7 cels accu aan hangt? (De accu die ik een week geleden heb geladen, meet nu 8.1 V op mijn cheapo multimeter.)

Alvast dank voor dit leermoment :worship:

ps. heb nu ook een 2S lipo, die als het goed is, zijn lading beter zou bewaren...
Ja dat is normaal.

Dat de accu langzaam leeg loopt is ook normaal.
Je kunt gewoon even bij laden omdat de lader de toestand van de accu meet.
Of je met een 3/4 volle accu begint of met een lege maakt dus niet uit.

De lader meet volgens mij niet het aantal cellen maar kijkt naar de accu spanning en stopt met laden als de spanning over de top heen is reageerd op de spannings daling.(van 5mV bij deze afstelling).

Lipos hebben minder last van zelfontlading. ;)

Laatst bewerkt:
Dank voor je antwoord!

Ik zal de NiMHs bijtanken voordat we gaan rijden. Met een warme NiMH is het verschil ook iets minder groot met een 2S lipo...

Back