Bijna alle vingers van hand kwijt door prop, twee gevallen

Moet een model dan zo groot zijn om je van et leven te beroven of zelf enkel een paar vingers te nemen?

Moet een model dan zo groot zijn om je van et leven te beroven of zelf enkel een paar vingers te nemen?

Niet altijd, maar met een grote carbon prop is het wel een stuk makkelijker:) (carbon was 10x zo sterk als staal ofzoiets)

Weer al een duitser?

Waar lees je dat dan . :mrgreen:

De Duitse veiligheid op DMFV velden ligt wel iets hoger .
Niet dat er nooit iets gebeurt maar er zijn ook wel een paar modelvliegers meer.

Een vliegleider ( verplicht vanaf 3 piloten op het veld) laat toch echt niemand vliegen die iets gedronken heeft .

Mvg Johan

Ja het bericht is in het duits dus ik nam aan dat het duitsers betrof.
Dat is dus niet zo? :P

En een vlieg leider bij +3 piloten vind ik iets dat gewoon overal verplicht moet worden. ;)
Bij ons doen ze dat niet, en het is toch soms best eng om te landen met die drukte.

Wat ik gezien heb in Duitsland, bij clubs, is het net zo geregeld als in Nederland.
Men heeft respect voor de motor en gaat er redelijk veilig mee om.
Waarom er in Duitsland meer zou gebeuren is gewoon omdat er veel meer modelvliegers zijn.
In Nederland wordt je als modelvlieger bekeken als een figuur wat een beetje als een kind met vliegtuigjes aan het spelen is.
In Duitsland wordt het echt als sport erkend, hele gezinnen vliegen daar ook en je wordt niet raar bekeken als je zegt dat je met modelvliegtuigen vliegt.

Hoeveel modelvliegers zijn er in Nederland? 4300 knvvl geregistreerde?
Ik geloof dat er 70.000 DMFV leden zijn..

Overigens, het hoeft geen groot model te zijn om lekker te hakken..
Jaren geleden was ik zo dom om met mijn hand in een prop van een Skyflez te grijpen.
Ja... ik was er even niet helemaal bij, een prop zit normaal aan de voorkant en ik greep aan de achterkant... waar de prop dus zit bij de Skyflex.
Een mabuchi 540 met 3:1 gear.
Dus ongeveer 100 watt op een vertraging.
Bloed zat overal en ik liep de rest van de dag met verband en grote vleeswonden op het veld.
Ik wil er niet aan denken wat er gebeurd met mijn F5B aandrijving, 3kW en een 7:1 gear.
Electro is veel gevaarlijker dan brandstof, brandstof slaat nog wel uit, electro hakt gewoon door.

GJ

Ik denk dat vanaf 15cc dat motortje ook wel vrolijk door loopt als de vingers er tussen zitten. Ik vind electrische vliegtuigen in de pits toch altijd link, een stoot tegen de knuppel en zo'n kist vliegt door de pits. Voor een lopende brandstofmotor zijn mensen automatisch al meer behoedzaam.

Back