Wat ik gezien heb in Duitsland, bij clubs, is het net zo geregeld als in Nederland.
Men heeft respect voor de motor en gaat er redelijk veilig mee om.
Waarom er in Duitsland meer zou gebeuren is gewoon omdat er veel meer modelvliegers zijn.
In Nederland wordt je als modelvlieger bekeken als een figuur wat een beetje als een kind met vliegtuigjes aan het spelen is.
In Duitsland wordt het echt als sport erkend, hele gezinnen vliegen daar ook en je wordt niet raar bekeken als je zegt dat je met modelvliegtuigen vliegt.
Hoeveel modelvliegers zijn er in Nederland? 4300 knvvl geregistreerde?
Ik geloof dat er 70.000 DMFV leden zijn..
Overigens, het hoeft geen groot model te zijn om lekker te hakken..
Jaren geleden was ik zo dom om met mijn hand in een prop van een Skyflez te grijpen.
Ja... ik was er even niet helemaal bij, een prop zit normaal aan de voorkant en ik greep aan de achterkant... waar de prop dus zit bij de Skyflex.
Een mabuchi 540 met 3:1 gear.
Dus ongeveer 100 watt op een vertraging.
Bloed zat overal en ik liep de rest van de dag met verband en grote vleeswonden op het veld.
Ik wil er niet aan denken wat er gebeurd met mijn F5B aandrijving, 3kW en een 7:1 gear.
Electro is veel gevaarlijker dan brandstof, brandstof slaat nog wel uit, electro hakt gewoon door.
GJ