Billing Boats 1/30 Regina Jagt

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door reinaart, 2 mei 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Op MP voor een schappelijke prijs dit vintage model in aanbouw overgenomen. Ik vind 1/30 een mooie schaal i.v.m. figuren en de eenvoudige tuigage spreekt me ook aan. Het geraamte van het model met zijn opengewerkte spanten is erg licht dus ik hoop er ook een rc model van te kunnen maken. Het is alsof BB bewust de mogelijkheid heeft opengehouden voor een varend model, de kajuiten zijn afneembaar en de toegankelijkheid is goed door de onderbroken dekbalken. Enige bezwaar is dat het geraamte erg kwetsbaar is en het model zal pas zijn stevigheid krijgen na beplanken van romp en dek.

    Blijft natuurlijk altijd spannend om een model over te nemen waar iemand anders aan begonnen is maar in dit geval heb ik geluk en is het geraamte goed gebouwd. Wel waren er een paar onderdelen gebroken en heb ik een mastvoet moeten maken die ontbrak. Erg simpel allemaal en heb vandaag een begin gemaakt met het beplanken van de spiegel.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.622
    Locatie:
    belgium
    Succes.
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Succes met de bouw
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Succes met de bouw Arjan, ik heb de volgstand aangezet :jan:
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
  5. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    suc6 met de bouw
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er een leuk scheepje uit , succes met de bouw
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    veel success met je nieuwe projeckt
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi scheepje hoor!
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dank voor de reacties heren ! Heb er inmiddels 4 huidgangen aan weerszijden op zitten, dit zijn wel de eenvoudigste daarna moet er verjongd worden. Met het plaatsen van deze huidgangen is er geen risico meer op breken van de kwetsbare spant koppen . Heb voor ik met beplanking begon eerst de achterste 5 spanten provisorisch diagonaal met elkaar verbonden om scheef trekken te voorkomen. Verder een ,duidelijk te klein, 1/35 figuurtje op het model gezet om een idee van het formaat te geven.

    Het gebruikelijke arsenaal van klemmen, knijpers en spelden :

    [​IMG]

    De diagonale versteviging latjes tussen de achterste spanten zijn hier te zien :


    [​IMG]

    Nog twee plaatjes :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Marcus Botanicus, TIMBERWOLF en janzwart vinden dit leuk.
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Netjes en succes met de bouw
     
    reinaart vindt dit leuk.
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ben intussen flink opgeschoten, het begint al op een bootje te lijken. Vind het een erg leuk en eenvoudig model om te bouwen, stukken makkelijker dan de "Alert" van Krick die ik maar even in de figuurlijke ijskast gezet heb. Wel heb ik zo goed als niets op internet kunnen vinden over "Regina" en het scheepstype waarvan er volgens de toelichting van BB toch talloze rondvoeren. Het enige dat ik heb kunnen vinden is dat "Regina" in 1856 in het Kattegat gezonken is met een lading erwten :). Link spul erwten, tenminste als het gedroogde erwten betrof. Als er water bij komt gaat de lading zwellen en knalt het ruim uit elkaar. Heb de onbewerkte mast er even op gezet om een idee te krijgen hoe het er later uit gaat zien :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het achterdek moet los blijven voor toegankelijkheid. Ben al eens begonnen met een stukje om te zien hoe die stripjes mahonie uitpakken die dienen als simulatie van breeuw naden.

    [​IMG]

    Arjan
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat lijkt me een heel leuk bootje toe Reinaard
     
    reinaart vindt dit leuk.
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    ziet er een beetje uit zoals de colin archer van BB
     
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat klopt ongetwijfeld, beide boten waren ontwikkeld voor de Oostzee (Baltische Zee). Alleen is de achtersteven van de Colin Archer anders (loopt taps toe). De Colin Archer in 1/15 staat ook nog op mijn verlanglijst :) (wel liefst de oudere versie met kunststof romp).

    Groet,

    Arjan
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    De romp zit inmiddels bijna dicht, vandaag wellicht de laatste latjes. Weet nog niet goed hoe ik de romp ga afwerken, ik ga niet ontkomen aan wat plamuur dus alleen beitsen/vernissen gaat em niet worden. Wellicht toch maar epoxy omdat ik er toch ook mee wil kunnen varen. Ik denk eigenlijk dat dit type bootjes in werkelijkheid gewoon geteerd werden met hooguit een paar geschilderde vlakken zoals op deze foto :

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Zal één dezer dagen ook eens met het bijbootje beginnen :

    [​IMG]

    Figuurtjes zal ik zelf moeten aanpassen van 1/32 Airfix Multipose figuren. Ik dacht grofweg aan zoiets (1/32 grond personeel van Duits WOI vliegtuig) :

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    reinaart vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    :wave
     
    reinaart vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Arjan:)
     
    reinaart vindt dit leuk.
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    De romp zit inmiddels dicht maar er zijn naar mijn smaak wel veel onvolkomenheden in de huid.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik wil niet te diep schuren om de sterkte van de plankjes niet te ondermijnen en bovendien verdwijnt zo ook de plank structuur. Omdat ik ook wil varen met het modelletje lijkt het mij het best om een aantal lagen epoxy hars over de huid te zetten. Dit zal natuurlijk ook wel betekenen dat de plank structuur verdwijnt. Nu is dit misschien niet de juiste forum sectie voor vragen over epoxy werk maar ik vraag me af of ik in mijn geval ook perse keperdoek moet gebruiken. Liever niet, mijn eerdere ervaringen hiermee waren niet bemoedigend :). Ik heb nog wat 80 grams weefsel liggen, maar dat is misschien aan de dikke kant ?

    Groet,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina