Billing Boats Banckert

Eerst mijzelf maar even voorstellen, aangezien ik nieuw ben op dit forum; mijn naam is Johan de Vries en heb vorige maand een uiterlijk voor 90 procent afgebouwd Banckert van Billing Boats gekocht. Uiterlijk behoorlijk compleet, maar technisch vrijwel leeg, op een klein motortje na.

Mijn bedoeling is om er een varend model van te maken, maar aangezien ik zoiets niet eerder heb gedaan heb ik op dit forum mijn licht opgestoken bij andere Banckert bouwers, wat mij al op weg heeft geholpen in motorkeuze, dat is geworden een 12 volt Graupner speed 500 E.

Deze 'Banckert' is vooralsnog in de kleuren van Smit Internationale en draagt de naam 'Maasbank'. Of ik dit zo laat of nog ga wijzigen weet ik nog niet, de kleurstelling op zich is mooi en netjes gedaan, maar hoe werkelijkheidgetrouw deze is ga ik nog na.
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
welkom
welke regelaar ga je gebruiken?
toch geen mechanische
en de kleuren zijn niet de echte maar het staat niet onaardig
maak er maar wat leuks van

gr Jan

Dag Frederik,

Die rechter servo gaat gebruikt worden
voor de voor- en achteruitschakeling van de motor.

Johan

Ik zou toch een electronische regelaar overwegen. Zoals ik het nu begrijp ga je alleen vol vooruit, stop, en achteruit kunnen schakelen, klopt dat? Dan krijgt je motor, en de koppeling elke keer wel een flinke klap, en op schaal varen zal niet echt lukken, alleen maar snel vooruit. Voor een paar tientjes heb je een goede regelaar, en veel meer controle bij het varen.

full
full
Ik zou toch een electronische regelaar overwegen .... Voor een paar tientjes heb je een goede regelaar, en veel meer controle bij het varen.

Denk dat je helemaal gelijk hebt, om naar een electronische regelaar uit te zien. Wat zou een goede electronische regelaar zijn? De motor is geschikt voor 12 Volt werkend op een stroomsterkte tussen de 0,4 (onbelast) en 2 amp volbelast. Als RC-set heb ik gekozen voor Futaba Attack 2ER gekozen.

Alvast bedankt voor alle adviezen!

Johan

De Graupner Profi 40R zou een optie zijn, zit rond de 40 euro. Of een iets goedkopere, Conrad heeft ook aardige regelaartjes onder hun eigen merk "Modelcraft". Van een regeling met servo ga je echt spijt krijgen, denk ik.

Hoi Johan,

Mooi werkpaardje heb je daar,

Ik wil je alleen 1 advies geven, Haal je schroefas eruit..!! je hebt dikke kans als hij in het water ligt gelijk afzinkt ... De assen van billing boats zijn waardeloos. hebben teveel speling waardoor je schip een duikboot kan worden..

Je zou hem kunnen vervangen door een raboesch of een graupner asje,
Want ik zie op de foto dat hij nog niet helemaal goed vast zit, dus je hebt nu nog een kans dat het makkelijk gaat...

Grtz Vincent,

Owja, hier foto van de echte maasbank in de originele kleur stelling:

Maasbank@J.Rutten.2.jpg

(Bron: tugspotters.com)

Laatst bewerkt:
Van een regeling met servo ga je echt spijt krijgen, denk ik.

Ik wil je alleen 1 advies geven, Haal je schroefas eruit ... De assen van billing boats zijn ... hebben teveel speling ...

Even een update van mijn vorderingen: vandaag een vaarregelaar aangeschaft, hierbij jullie adviezen opvolgend en het idee van een mechanische omkering 'laten varen'. Inmiddels de vaaregelaar, een Robbe Rookie 20 amp. geprogrameerd en proefgedraaid. Werkt boven verwachting! Je kunt de omwenteling in lage stand bijna tellen!

Deed ook de ontdekking dat het geheel ook werkt zonder de externe batterijvoeding van de ontvanger. Daarom de vraag: kan deze voeding werkelijk gemist worden?

Dan het advies van de vervanging van de schroefas; de messing as in de messing lagers vertonen al speling, zonder al een meter gevaren te hebben! Ook die is besteld, een exemplaar van Graupner. Met gelijk maar een messing scheepsschroef.

Johan

PS De tweede servo is verwijderd,
ik denk na over een plaats
voor de vaartregelaar
en de ontvanger

full

Deed ook de ontdekking dat het geheel ook werkt zonder de externe batterijvoeding van de ontvanger. Daarom de vraag: kan deze voeding werkelijk gemist worden?
Johan
Hallo Johan,

Dan heeft de Rookie een BEC (Battery Elimination Circuit) aan boord; die stelt de 5V voor je ontvanger en servo beschikbaar vanuit de vaar accu.

Alleen bij boten die boven de 12V voedingsspanning zitten gebruik ik een aparte ontvanger accu, of een externe BEC, voor een servo en een ontvanger voldoet een BEC prima.
Bijkomend voordeel; je vergeet nooit je ontvangeraccu te laden...

Je ontvanger zo ver mogelijk van storingsbronnen (de motor) vandaan monteren en de antenne zo mogelijk verticaal (in of langs een mast, of als zwiepantenne op de stuurhut), zo ver mogelijk boven de waterlijn, dan heb je een zo storingvrij mogelijke ontvangst.

Is je motor voorzien van drie ontstoringscondensatoren?
Vaak zitten er af fabriek al twee ingebouwd, ik plaats er altijd een derde bij over de motoraansluitingen:
full

De 47nF dus.
Even krimpkous om de pootjes om kortsluiting te vermijden.

Groeten, Jan.

full
Jan en 'indoorvlieger',

Dank voor de aanwijzingen en de uitleg, daar kan ik wat mee. De motor (een Graupner Speed 500 E) is ontstoord, maar bij de Rookie 20 zit ook een setje onstoringscondensators, ook met krimpkous, dus alles is voor handen.

Aangezien de ontvanger (2 kanaals) heel klein en licht is en de baterijhouder daarvan overbodig blijkt dankzij de BEC ga ik deze denk ik 'hoog en droog' in het dekhuis een plaats geven.

Verder begin ik steeds meer eraan te denken de 'Maasbank' (huidige naam) te veranderen in 'Banckert' en dan in de originele kleuren, alhoewel de 'Smit Internationale' kleuren niet misstaan.

Johan

Als je zorgt dat de ontvanger en antenne zover mogelijk van de motor af zitten, dan zal dat wel goed komen.

In dit bootje van ca 40 cm zitten alleen 2 condensatoren tussen de polen en motorbehuizing, dus vergelijkbaar met die 500E van jou. Maar geen probleem met storing, ondanks dat de antenne tegen de onderkant van het achterdek zit geplakt.

nieuwemotor.jpg

Als je de antennedraad in de mast omhoog kan leiden, zul je nog betere ontvangst hebben. En anders kun je altijd nog een extra condensator tussen de polen van de motor solderen.

full
full
Dag Leon,

Alhoewel de 'Smit Internationale-kleuren' er goed op staan en zeker ook niet misstaan denk ik toch mijn Banckert in de NRS-kleuren te gaan zetten gelijk aan die van de NVS?), dit vanwege de indruk die zij op mij heeft achtergelaten liggende in de Berghaven van Hoek van Holland, tientallen jaren geleden.

Wellicht afwijkend van het origineel heb ik een groen dek in gedachten, met een zandkleur gele binnenzijde van de verschansing. Waar ik vanwege de zwart-wit foto's nog niet helemaal uit ben is de oorspronkelijke kleur van de schoorsteen/mast: creme/geel of grijs?

Johan

Dag Johan.
Ook ik bouw de Banckert en ben van plan wat vrijheden te nemen t.a.v. de kleuren. Het dek wil ik ook groen schilderen de binnenkant van de verschansing okergeel. Vindt dit iets fraaier dan zwart en wit.

full
full
full
Dit is de stand van zaken inmiddels: raillingwerk rond het brugdek verder opgebouwd, het hoofd- en bakdek groen gekleurd, nieuwe Graupner schroefas en schroefaskoker geplaatst met messing schroef, houten roerbladen vervangen voor messing exemplaren, stuurservo aangesloten, bolders en beting op het achterdek gemaakt, motor definitief opgesteld, en aangesloten op ontvanger en vaartregelaar. De laatse moet nog 'zeevast' worden gezet. Het gaat er steeds beter uitzien!

Johan

Hoi Johan.
Je schiet al aardig op, vindt de groene kleur toch echt mooier dan een zwart dek. Ga je de binnenkant van de verschansing ook nog geel maken of laat je dat zwart?

Dag Stefan,

Inderdaad staat ook in de planning om de binnenzijde van de verschansing okergeel te maken en de machinekamerkap op het achterdek donkerbruin. Dit wijkt wel af van het origineel maar het staat goed, schat ik in. Overigens zijn door de eerste bouwer de sleepbogen ook anders aangebracht dan 'volgens tekening' vandaar dat ik mij ook wat vrijheden permiteer; het gaat mij in de eerste plaats om het bouwen van een mooi vaarklaar model, waaraan ik ook wat 'jeugd' herinneringen heb, aan de Vikingbank, Steenbank en Maasbank liggende in Hoek van Holland.

Johan

Vandaag voor het eerst mijn Banckert / Maasbank laten varen, met de volgende bevindingen; de schroefaskoker en hennegatskokers zijn waterdicht en de motorbediening en besturing werken feilloos, de sleepboot doet waar het grote voorbeeld voor bedoeld was; trekken en uitstekend manouvreren. Wat aandacht vraagt is het aftrimmen van het model. Hetr licht wat hoog op het water, vooral het voorschip, en de stabiliteit is echt een punt: heb het met de opbouw erop niet aangedurft hard bakboord/stuurboord te geven bij volle kracht varen. Oplossingen zullen zijn de accu lager plaatsen en gewicht zo diep mogelijk onder de waterlijn. Optisch ziet het er uitstekend, bijna levensecht uit! Hierbij foto's voor een impressie.
full

full

full

Hoi Johan.
Ziet er netjes uit man, je bent in ieder geval verder dan ik. Heb jij er ook kimkielen ondergezet?. Dit schijnt goed te helpen voor de stabiliteit.
Veel succes verder met het bouwen.

Heb jij er ook kimkielen ondergezet?. Dit schijnt goed te helpen voor de stabiliteit.

Er moet nog het een en ander aan gewicht (onder)in de romp, hij ligt nu te hoog.

Wat kimkielen betreft, nee, die zijn niet aangebracht, en wel om de volgende reden; ik wil eerst de aanvangsabiliteit in orde hebben. (kim)kielen worden vooral effectiviteit wanneer een schip vaart loopt. Een goed aangebrachte kimkiel is niet zomaar ergens tegen een scheepsromp aangeplakt maar 'volgt' als het goed is de vooraf berekende waterstroom langs de scheepsromp en wekt zo een dynamische stabiliteit op (gaat wel ver voor modelbouw maar is wel interessant om te weten). Dit wetende heeft mijn aandacht op dit moment nog de aanvangsstabiliteit als gevolg van de rompvorm (vormstabiliteit), drukkingspunt en zwaartepunt. Want op dit moment is die stabiliteit zeker nog te gering.

Bij de proefvaart en zoals op de foto's te zien ligt de sleepboot inderdaad nog te hoog op het water. Dit betekent twee dingen: de opbouw is netjes licht gebouwd en er is nog voldoende drijfvermogen om gewicht op een laag gelegen punt aan te brengen om daarmee de aanvangstabiliteit te verhogen. Ik ben al aan het overwegen om de accu (ong. 700 gram) in plaats van direct voor de motor naar voren te plaatsen, en wel voor het voorste spant. Daarmee komt het zwaartepunt van de accu zo'n 2,5 cm lager te liggen en 4 cm naar voren. Gevoelsmatig denk ik dat daarmee de stabiliteit en ligging zal verbeteren. Mocht het nodig zijn kunnen er dan nog altijd extra gewichten worden aangebracht.

Niet verder vertellen ... bij de eerste afvaart met vers opgeladen accu en zonder opbouw kwam mijn Banckert half in plane, tot groot vermaak van mijn zoon die dat wel gaaf vond ... :o Niet echt de bedoeling ...

Johan

full

Back