Billing boats Cux 87

Goedemiddag,

Zal mezelf eerst een voorstellen, Marnick, 24 jaar oud en in het dagelijks leven werkzaam bij een scheepsbouw bedrijf.
Om de avonden een beetje invulling te geven al een tijdje op zoek naar een leuk bouwpakket. Uiteindelijk is dit dus van Billing boats de Cux87 geworden. Het is mijn eerste bouwpakket dus het zal niet in een keer vlekkeloos gaan maar een keer moet de eerste keer zijn toch? ;)
Nu wil ik van dit model gewoon een statisch model maken maar dan wel met werkende navigatie verlichting. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Ook is mij niet helemaal duidelijk hoe het stuurhuisje nu gebouw word, als ik op de plaatjes kijk zitten er duidelijk ‘plankjes’ aan de buitenkant terwijl in het bouwpakket gewoon gladde plaatjes hout zitten. Wordt dit erop geschilderd of is zijn dit inderdaad losse plankjes die je er zelf nog op moet maken?

Ondertussen al wel vol goede moed begonnen, Kiel gelegd, spanten gezet en het dek zit erop dus het beplanken van de huid kan beginnen. Tips en adviezen hiervoor van harte welkom!
09761672-C6D0-49FA-925B-FD96312521E5.jpeg
53535399-27B1-44E2-9A1F-C80BD477889B.jpeg
2B65BAAF-C905-45D9-8D27-03423EFB9C00.jpeg

Hallo Marninck, Leuk scheepje om te bouwen. Neem de tijd om bouwtekening en onderdelenlijst te bestuderen. Geef de onderdelen in gedachte een plekje en schrijf zo nodig iets op. BillingBoats hanteert geen duidelijke instructies hoe het geheel samen te stellen. Als ik het goed interpreteer dan bestaat het stuurhuis uit panelen met de nummers 35 en daarop lijm je later de fineer met nrs 37. Heb erg in raam en deurkozijnen, die horizontaal lopen. Bij mijn modellen heb ik de navigatieverlichting gemaakt van 3 mm ledjes, die je kunt laten branden op een adapter. Zet voor elk ledje een passende weerstand. Passend in die zin dat die afgestemd wordt op het voltage van de adapter. Wil je meer info, laat dan maar weten. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Hallo Marnick,
24 en al papa? wordt stilaan een uitzondering. proficiat met de kleine Groeneveldt, die op de laatste foto net de fles krijgt :)

Basisbeginselen van het rompbeplanken:
Leg een latje op verschillende hoogten tegen de spanten. Het latje moet elke spant over de volle breedte van de spant raken. Vooraan en achteraan moet je de spanten dus afschuinen om knikjes in de beplanking te vermijden.
Waar de latten een korte bocht moeten maken, dus helemaal achteraan en eventueel ook in de boeg, kan je best opvullen met een blokje balsa. Dit kan je gemakkelijk in vorm schuren. het voordeel daarvan is dat je beter zicht krijgt op de te bekomen vorm, en dat de latten meer lijmoppervlak krijgen.
Breng de eerste lat aan op dekhoogte, dat geeft de zeeg (doorhangen in lengterichting) aan. Dat moet een vloeiende boog volgen.
De volgende latjes plaats je in het midden van de romp tegen de voorgaande en vooraan en achteraan druk je het latje tegen de spanten. Je laat de latten een natuurlijk verloop volgen zonder te forceren. Waar deze latten de voorgaande overlappen, snij je die af. Ontstaat er echter een opening, dan moet je die met een "insteker" opvullen.
De latten worden niet alleen aan de spanten verlijmd, maar ook over de ganse lengte aan de voorgaande lat. Als de spanten een bolling vertonen is het aan te bevelen de latten over de ganse lengte lichtjes schuin te schuren.

succes met de bouw,

Back