Billing Boats Draak

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door smaragd, 20 sep 2019.

  1. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    IMG_2432.JPG
    (Kon het niet nalaten ....)
    Kwam een Draak tegen op MP en aangeschaft.
    Nog niet een bouw-slot vastgelegd op de werf, maar wat in t vat zit verzuurd niet
    Vind het een mooi model om RC te maken.
    Lijkt op mijn oude DMI pirat (45 jaar geleden door mijn vader gebouwd) staat nog steeds op mijn vensterbank. c4f9b2fa-8791-446b-80f1-026a247faa79.jpg
    Bouw verslag volgt later.
    Heb een hoop ideeen opgedaan nav oude topics op MBF en YouTube
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    We wachten in spanning af.
    Succes met de bouw.
     
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Smaragd
    Hopelijk heb je niet alleen oude maar ook meer recente topics gelezen over Draakmodellen met name de draakrenovatie van Bert-V en de topic draakmodel met vinkiel en spaderoer.
    Met name in de laatste laat forumlid Peral zien dat de waterverplaatsing van een Biiling Boat model vanwege de schaal 1:12 slechts 1 kg bedraagt .
    In RC uitvoering zit je daar, zelfs zonder ballast zo op.Je houdt , mede door de geringe breedte en diepgang een instabiel bootje over waarmee nauwelijks, zelfs met een vergrote kiel niet te zeilen is.Kortom, gedoemd om ook op de vensterbank geparkeerd te worden.
     
  4. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi ard. Ja heb de topics gelezen. Alhoewel de technische uitleg uit de andere topics me iets ontgaat is je beschrijving wel duidelijk.
    De BB dragen zie ik op YouTube zie lijken wel redelijk ok te varen ( of is dit een grotere uitvoering ?)
    Mbt gewicht heb ik wat tips gezien over besparing. Mini servo voor roer. AAA batterijen pakketje , en bijvoorbeeld uitfrezen van de spanten ?
    Afijn , wellicht zijn er nog meer tips om gewicht te besparen ?
    Alles is welkom.
    Ga er nog niet aan beginnen overigens.
    Mijn pirat was vroeger ook een licht bootje maar dat was een vrije zeiler. Loslaten en gaan. Wel met een dieper stekend kielblad met lood eronder.
    Wel iets anders dan RC
     
  5. DuncanvdH

    DuncanvdH

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Smaragd,
    Ik ben bang dat ik tegen je op geboden heb...:hammer:
    Ik heb 20 jaar geleden ook een begin gemaakt met zo'n bouwdoos. Het model is echt klein. Ik heb me ook verbaasd over het filmpje op internet. Daar lijkt de boot groter. Destijds had ik de beplanking vervangen voor mahonie latjes van dezelfde maat. Dat was geen groot succes omdat die veel stijver waren dan de latjes die erbij zaten.
    Succes met bouwen!
     
  6. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    He Duncan. Dat zou best kunnen wordt ook steeds nieuwsgieriger naar de inhoud van de doos en het totale formaat. Komt van de week binnen als t goed is.
    Ga m toch eerst nog niet bouwen.
    Ben benieuwd
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Smaragd,
    Op dit forum zijn ook filmpjes te zien van realistisch varende schaalmodellen van boten als Vrijheid, Top, Valk en een 30m2, alle bewust door de bouwers op 1:5 gebouwd.Vooral ook omdat je dan voldoende ballastgewicht overhoudt.
    1:12 geeft je die ruimte niet voor je ballast.Ik zou zelf om die reden liever een draakmodel van pakweg 135 cm bouwen met een diepe vinkiel dan een authentieke van slechts 75 cm.
    Bovendien geldt ook nog " hoe groter hoe makkelijker.." (vind ik...)
    Bezint eer ge begint...
     
  8. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ik snap je punt Ard ! Ik laat de tips maar even op me inwerken. 1:5 zal dan ongeveer een dikke anderhalve meter worden. Voor mij even dat ik het goed begrijp. Uit de berekeningen kan er op 1:12 niet meer totaal gewicht zijn dan 1kg? Hieruit volgt dat hij met dat gewicht precies goed op zijn waterlijn zou liggen toch ?
    Met een diepere kiel en weinig lood gewicht blijft hij op zijn WL maar wordt het stabieler lijkt me. Ik wil eigenlijk niet groot bouwen. Plaatsgebrek eigenlijk
     
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Een idee:
    Bouw de Draak als statisch model.
    Bouw of koop dan een goedzeilend model om mee te varen.

    Een RG65, of een DragonForce 65 (65 cm lang) of een IOM (1 meter lang). Etc.
    Van de RG en de IOM zijn vele (bijna) gratis ontwerpen te vinden.
    Een kunststof DF65 koop je voor weinig geld (bijna) zeilklaar.
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Smaragd,
    Ik geloof en begrijp alle goed bedoelde adviezen van hierboven om je Draak niet RC maar statisch te bouwen direct.
    Toch hoop ik dat je met je BB Draak de uitdaging aan wilt gaan om haar te bouwen zoals je het zelf vooraf al min of meer in hoofd had.
    Niet om de eerder genoemde adviezen alsnog tegen te spreken of in de wind te slaan, maar meer om haar grenzen op te zoeken en dit 1:12 Draakje toch zo goed en acceptabel mogelijk voor deze schaal zeilbaar te krijgen.
    Dat zij niet de zeileigenschappen van een grotere schaal zal krijgen, mag duidelijk zijn, dat weet of wist je, maar straks op een rustige zondagmiddag in een plaatselijk parkvijver (of tijdens een demo de vaarbak van een vereniging) en een zacht briesje, zal het zeker een plaatje om te zien en misschien ook nog wel een genot om mee te varen zijn.

    Groet en laat je (bouw)verslag maar komen ;),
    Bert
     
  11. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi Wim
    Snap m hoor. Ik heb echter al een paar goed zeilende modellen. Met name mijn smaragd en de laatste 1 mtr open klasse. Waar ik zeer tevreden mee ben met t eind resultaat.

    (Mijn vrouw zal niet NOG een groter schip waarderen en zeker niet op de vensterbank
    De Robbe Sirius heb ik verkocht. Heb m compleet gerefit en zag en vaarde top. Dat is toch echter niet mijn ding. Daarom heeft hij een nieuwe eigenaar gevonden.
    Verder met twee afgebouwde carinas , 1 nieuw in doos en een Nautic nog nieuw in doos staat er al met al wel genoeg
    Misschien moet ik MP weer s raadplegen om wat te verkopen
     
  12. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ik ga denk ik toch de uitdaging aan.
    eerlijk gezegd vind ik een IOM niet een 'mooi' model om te zien. Vaar eigenschappen zijn top natuurlijk :yes:

    straks op een rustige zondagmiddag in een plaatselijk parkvijver (of tijdens een demo de vaarbak van een vereniging) en een zacht briesje, zal het zeker een plaatje om te zien en misschien ook nog wel een genot om mee te varen zijn. (thats the spirit !)
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
  13. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    IMG_2464.JPG
    IMG_2465.JPG
    IMG_2466.JPG

    Kom ik toevallig een DMI pirat tegen met RC en diepe kiel
     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Een leuk scheepje Smaragd en als ik me goed herinner, had je het over dit type boot al wel eens vaker gehad?
    Het is in elk geval wel een beetje in dezelfde stijl als de Draak ;).
    Ik neem aan dat je hem gekocht hebt?
    Is hij ook compleet met zeilen en RC?
    Ik ben benieuwd!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2019
  15. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi Bert. Nee niet gekocht maar heb zelf een piraat 45 jaar oud door mijn vader gebouwd voor mijn 7 e verjaardag (destijds) staat ip de vensterbank maar geen RC.
    Viel me op dat die op ebay wel RC gemaakt is met lange kiel.
    Dat is wel de trick denk ik zo.
     
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Hallo Smaragd,
    bij een schaal van 1:12 kom je op een modelgewicht van 1/1728 van het origineel. Voor een goede, realistische ligging in het water mag je nog wat extra gewicht rekenen voor bemanning en uitrusting en kom je voor het echte schip op 1750 + 285 (bemanning) + 100 = 2135kg. Dat is een modelgewicht van 1235g. Dus met dat bouwgewicht kom je nog wel weg.
    Ik zou je wel adviseren om er een hulpkiel onder te hangen en deze flink diep uit te voeren. Als je dan licht bouwt, heb je misschien wel 500g over voor een loden bulb onderaan je hulpkiel.
    Het lijkt me een hele uitdaging, maar niet onhaalbaar. Waarschijnlijk wel een bootje om alleen met licht weer te varen, omdat je door de verschaling 12 keer te veel zeil hebt t.o.v je scheepsgewicht (vandaar ook het advies voor een diepe hulpkiel met loden bulb)
    succes ermee!! Ik ga je draadje zeker volgen
    Hay
     
  17. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi Hay
    Klinkt als een realistische manier om de draak te bouwen. Image1569353344.665438.jpg
    Lang geleden heeft mijn vader dit bedacht voor mijn Piraat. Gaf stabiliteit en nog netjes op de waterlijn.
    Destijds volledig mahonie en blank gelakt.
    Helaas heeft uitdroging de romp volledig lek gemaakt en heb ik een jaar of 18 terug de romp geplamuurd en gespoten. ( nog steeds vol in de glans ) Image1569353529.185804.jpg
    De kajuit en Kuip konden gelukkig behouden worden in mahonie.
    De draak zou ik weer grote deels hout willen laten , maar dat kan nog wel eens veranderen
    Bedankt voor de uitleg Hay !
    Groet Freek
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Pakket vandaag binnen gekregen.
    Alles netjes en compleet !
    Pakket blijft even op de cascowerf , nog geen bouwslot beschikbaar.
    Zodra de kiellegging plaatsvindt volgt het volgende verslag .
    Ondertussen wel al de nodige elektronica verzamelen.
    Tot gauw
    Groet Freek

    Sent from my SM-T110 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  19. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    toch wel een mooi 'old school' bootje hoor, die piraat van je!
     
    Ard vindt dit leuk.
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het mooie boek "de zeilsport" van J Loeff heeft een klein lijnenplan van een Draak.
    Toch nog even wat over het bouwen van een echt jacht op schaal. Naast problemen als het niet 100% verschalen van het gewicht (met lengte tot de 3de macht!) heb je een probleem met de windsnelheid. Die zou met de wortel uit de schaal naar beneden moeten om een wind op schaal te maken. Tja, dat doet de natuur dus niet. Gevolg is dat je mag verwachten dat je boot teveel zeil heeft. Nou gaat dat niet 100% op omdat modelzeilers vaak met wat minder wind varen en omdat de wind zo laag bij de grond wat lager is dan voor een hoger punt zoals de echte boot dat ziet. Overigens zie ik zelf dat laatste effect niet zo als ik het probeer te meten.
    Dat onze modelzeil boten schijnbaar in meer wind varen dat de grote broers kon je recentelijk bij het kampioenschap Marblehead zien. De M's hadden een laag tuig (zeg storm tuig) terwijl de grote broer gewoon met hun grote tuig voeren.
    Bovendien heeft een modelboot zolas een Valk, Pampus of Draak geen bemanning die aan de hoge kant voor een effectief oprichtend moment zorgt.
    Dit is een beetje kort door de bocht, maar het geeft wel aan waarom een schaalmodel van een echt jacht.niet zo lekker vaart.
    Het geeft ook aan waarom je het ballast gewicht lager moet leggen om toch een redlijk zeilende boot te verkrijgen.
     

Deel Deze Pagina