Billing Boats Zwarte Zee

Laatst ben ik tegen een half gebouwde 'Zwarte Zee' van Billing Boats 'aangelopen'. Mijn belangstelling was gewekt door de strak gebouwde houten romp, maar verder zat de rest nog in de (stokoude) doos, samen met houtwerk van van alles en nog wat.

Deze week vakantie ... en daarom maar voortvarend aan de slag: hierbij foto's van de 'opbouwwerkzaamheden'. Al het houtwerk voor de opbouw/dekhuizen blijkt massief donker hout, dus geen triplex/multiplex/hechthout, hetgeen deze 'Zwarte Zee' (of zal haar Witte Zee dopen?) een gave aanblik geeft.

De romp in het bijzonder is zo strak gebouwd dat het bijna jammer zou zijn haar in de otiginele kleuren te zetten; Ergens denk ik aan een geheel 'blank gelakte "..." Zee'! Verder bereid ik alles voor om er een varend model van te maken. Hierbij de eerste foto's.
full

full
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is inderdaad een erg strakke romp zo te zien..
wel even impregneren met G4 of iets vergelijkbaars.
Ik heb ook een Zwarte Zee, en uit ervaring weet ik wel dat ze niet erg snel stabiel zijn. Dus zou ik het gewicht zo laag mogelijk houden! Mooie lichte accu is ook geen onverstandige zet, accu-pack bijvoorbeeld. Verders wens ik u veel plezier ermee! ohja, niet teveel kracht inzetten hoor, dit model gaat met weinig kracht al lekker snel.
Gr. Jeroen

Dag Jeroen,

Dat de stabiliteit een aandachtpunt is verbaasd mij niet; het is een heel slanke romp met ronde kimmen. Vandaar dat ik bijvoorbeeld de schoorsteen hol heb gemaakt om het gewicht boven de waterlijn laag te houden.

Stabiliteit

Hallo Johan,

Inderdaad een prachtig strak casco en opbouw.

Wat de stabiliteit betreft zal ik het ook gaan uitvinden, ik ben het latere model met kunststof romp aan het bouwen. Romp lichter dus eerder topzwaar.
Gezien de verhouding zal ze van haar eigen behoorlijk rank zijn.
Die eigenschap afvangen lijkt me beter te doen door relatief veel gewicht onder de waterlijn te plaatsen (bv door een zware accu) dan een laag gewicht accu te gebruiken zoals Hunter voorstelt.
Maar goed het kan zijn dat ik niet helemaal begrepen heb wat hij bedoeld.

Ga je nog extra functie inbouwen of hou je het bij het standaard varen, dus alleen motor en roer bediening?

Succes met de bouw.

Groet,
Mathieu

Fraai afgewerkte romp. Heel strak. Het is dat het grote voorbeeld niet van hout was, maar ik kan me indenken dat je over aflakken met blanke lak hebt gedacht.

Voor het varen, gewicht laag in de romp, of eventueel, als dat niet voldoende mocht zijn, een afneembare hulpkiel. Zie je onder water niets van, en op de wal haal je hem eraf.

Nou volgens mij is dit model van zichzelf al aardig zwaar, (hout, spanten etc)
dus als je daar een zware accu in gaat leggen ligt hij zo snel aan de waterlijn.
tenminste die van mij vaart ook, maar ik had er een gel accu in (omdat ik even niet anders had) maar ik had geen lood nodig, eerder drijvers! ;) vandaar mijn keuze voor een kwaliteit lichte accu.

Ga je nog extra functie inbouwen of hou je het bij het standaard varen, dus alleen motor en roer bediening? Mathieu

Hallo Mathieu,

Waarschijnlijk zal ik het bij varen alleen houden, dus inbouw van roerservo, vaartregelaar, motor en ontvanger. Ik heb één zender/ontvanger, en die is slechts tweekanaals, en behoort momenteel tot de Banckert, vandaar. Aangezien ik een soundmodule heb liggen zal die er wel bij komen.

Hoe ver ben je met jouw 'Zwarte Zee'? Denk dat opbouw/dekhuis enz. wel grote overeenkomsten zullen hebben. Succes!

Johan

zit wel een fout in de verschansing bovenop de stuurhut,die staat namelijk op z`n kop,verders idd schitterend gebouwd

gr oase

Hier nog een ervaringsdeskundige. De houten ZZ van BB is een van mijn eerste modellen.
Ik kan beamen dat het model erg onstabiel is. Zo erg zelfs dat ze bij mij haast kapsijzde bij haar maiden. Ik heb daarom op de plaats waar de accu lag alle spanten en de kiel tot op de huid weggehaald. Dat was een grote verbetering.
Ik ken de origine waterverplaatsing van de ZZ niet, maar wanneer je die hebt, kun je de model wv makkelijk berekenen:
model wv = originele wv gedeeld door de schaal tot de derde macht.
Romp wegen en kijken hoeveel speelruimte je in het overblijvende gewicht hebt. Maak daar zoveel mogelijk (lood) accu van. Ik had er destijds een behoorlijke loodaccu in liggen. Let ook op: je hebt weinig ruimte om je spullen door naar beneden te brengen. Vooruit bedenken hoe je alles wilt organiseren daar beneden.

Succes, ik neem een abonnement op je draadje.

Wim

zit wel een fout in de verschansing bovenop de stuurhut,die staat namelijk op z`n kop,verders idd schitterend gebouwd

Nu je het zegt, je hebt gelijk :confused: ! In gedachten ben ik steeds bezig geweest met het windscherm, dat wel deze stand heeft :( ...

Ik denk na over wat te doen, voor lief nemen of de zaag erin ... Want het zit nu zo mooi. al is het niet waarheidgetrouw.
full

Verder vandaag verder gegaan;
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
maak a u b wel de schoorsteen open aan de bovenkant,als je die helemaal dicht houdt,klopt t totaat niet met de echte zwarte zee

gr alex

Back