Billing Boats Zwarte Zee

Beste allemaal,

Laatst liep ik aan tegen een eenderde gebouwd model van de Zwarte Zee met strak een houten romp, waaraan ik voortvarend begonnen ben deze af te bouwen tot een varend model. In de doos veel houtwerk; geen tripl ex maar massief, ook voor de opbouw, meer dan genoeg voor deafbouw van de Zwarte Zee. Ik vond in het pakket ook dubbele onderdelen; naar het lijkt heeft de eers te eigenaar meerdere 'Zwarte Zeeën' gebouwd. Ook het beslagpakket zit bij het ge heel, inclusief de tekeningen en bouwbeschrijving. Aan deslag nu maar; het is he rfstvakantie ... Nog een verontschuldiging; per abuis heb ik mijn 'onderwerp' op dit forum verwijderd. Vandaar dit nieuwe draadje met al eerder getoonde foto's.
full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
full
Mocht je het model later toch varend willen maken is het lastiger dan er nu al aan voor te bereiden. Let op: niet alleen de instabiliteit (accu laag!) maar denk ook aan de bereikbaarheid van het roer! Het achterdek ter plaatse van het roer is niet al te best bereikbaar en nu (wederom) kun je nog wat aan je romp prutsen. Straks, als de romp spik en span is, is het erg vervelend om daar nog aan te moeten "breken".

Welkom terug!

Er zijn inderdaad een aantal aandachtpunten om van deze 'Zwarte Zee' een varend model te maken. Het ene betreft het roerwerk; het achterdek is al dicht gemaakt, en de vraag is of het er mooier van wordt dit open te maken. Mijn gedachten gaan uit de hennegatskoker door het dek heen te laten steken, en daarmee de roerkoning dus ook, de servo onder te brengen in de 'trossenbergplaats' met de verbinding tussen servo en roerhefboom bovendeks. waarschijnlijk zal ik dan de kap over de 'stuurmachinekamer' iets groter moeten maken.

Een ander punt betreft de schroefaskoker. Deze ligt nu van schroefraam tot 'machinekamer' op de kielbalk, met een paar milimeter speling. Om de electromotor ruimte te geven moet dus of de schroefas schuiner komen te liggen of de kielbalk moet minder hoog worden gemaakt. Het eerste doet de schroef minder vertikaal staan, het tweede maakt het model zwakker.

Dan de stabiliteit; aangezien deze 'Zwarte Zee' een houten romp heeft ligt het zwaartepunt van nature al lager dan een exemplaar met een kunststof romp. Maar de stabiliteit zal zeker verbeterd worden door de spanten in de midscheeps te verlagen tot op de hoogte van de kielbalk, dan komt de accu 16 mm lager met behoud van de kielbalk en daarmee het zwaartepunt van het geheel.

Kortom; nog genoeg om over na te denken! Het gaat wat worden.

Johan

en ik vergat te zeggen dat t plateau in de schoorsteen niet bovenop de schoorsteen ligt, maar verzonken

Dat neem ik ter harte, de schoorsteen krijgt een holle top. Uit tekeningen van de originele Zwarte Zee tel ik twee hoofdmotoren met in totaal vier blowers en daarop vier uitlaatgassenleidingen, en ik tel drie hulpmotoren.

Klopt deze configuratie, of is er ook nog een uitlaat van een dieselluchtcompressor bij?

als jij er eventueel de witte zee van gaat maken,hou dan wel rekening dat de davits op de witte zee anders zijn dasn op de zwarte zee

Klopt! Dat is inderdaad de reden waarom ik voor de 'Witte Zee' ga, de rolbanen van de davits waarover de sloepen buitenboord worden gereden.

het waren niet alleen de davits die anders waren.
de kraan stond meer naar achteren, vierkante met afgeronde hoeken pedestal die schuin naar binnen liep en had een schoor naar het middenstuk.
dit waren wel de grootste verschillen.
verder lijkt je schoorsteen band te paars, maar dit kan aan de foto liggen.
groet Loek

full

De verder naar achter staande dekkraan van de 'Witte Zee' plaatst mij wel voor een dilemma; die van de 'Zwarte Zee' vind ik mooier, vanwege het relingwerk om de pedestal, aan de andee kant hebben de davits van de 'Witte Zee' weer mijn voorkeur qua uitstraling. Nu gaat het mij er in eerste instantie om 'een mooie varende sleepboot te bouwen' dus ik gun mijzelf wel de nodige vrijheid. Het wordt wat ...
full

Waarom dan geen 'Grijze Zee' ?

Dat moet je niet al te zwart-wit zien, nee

Greenpeace, alle kleuren van de regenboog ...? O nee, dat was de Elbe ...
En de derde Zwarte Zee, jawel, die is in het grijs geweest tijdens de oorlogsjaren.

Nee hoor, na de overweging om totaal voor blank gelakt te gaan toch het besluit genomen voor de nieuwbouwkleuren van zowel de Zwarte - als de Witte Zee. alleen de groene waterlijn laat ik achterwege, gewoonweg omdat ik dat niet zo heel erg mooi vind staan.

Een ander punt; de zonnetent rondom het stuurhuis. Op de tekeningen staan deze, ook in het boek 'Vier Zwarte Zeeën', soms zie je een model voorbij komen met het frame. Maar ik kan mij geen foto's herinneren van de Zwarte- of Witte Zee in werkelijkheid met dat frame, alleen bij de nieuwbouw, nog in de menie. Toch wil ik dat nog wel aanbrengen; het is zo karakteristiek!

De ontwikkelingen rondom de Zwarte Zee zijn gaande; bij de aanschaf van de blankhouten 'Zwarte Zee' bevond zich materiaal voor zeg maar 'anderhalve Zwarte Zee'. Ik kwam op het spoor van nog een romp ... en ook daarbij het nodige materiaal. Het gevolg is dat er nu twee Zwarte Zeeën op stapel staan. Ik kom de lange winteravonden wel door.

Geleerd hebbend van de eerste opnieuw aan een dekhuis begonnen, waarvan hierbij de vorderingen. Zeker één van de twee gaat RC uitgerust worden, in ieder geval het eveneens houten exemplaar met de zwarte romp. En zo bouwen we gestaag verder.

full
full
full
full

full

Zwarte Zee nr II update

full
full
full
full

De Billing Boats Zwarte Zee als varend model, vorderingen tot dusver.

De schoorsteen van BB is een blok balsa dat je in vorm moet vijlen/schuren.
Ik heb die van mij gemaakt uit een frame van 3mm triplex en 0,6mm triplex als bekleding.
Misschien dat ik met een beetje moed, beleid, grof gevloek en een powerfile het bovenste vlak er nog wel weer uit kan schuren.

Aan de andere kant... de ZZ waar deze op komt wordt toch al niet natuurgetrouw vanwege beperkingen achterop. Ik denk dat ik het maar gewoon zo laat en dit puntje in de volgende meeneem.
Als je trouwens goede foto's van dit soort details hebt... Ik ben geinteresseerd! Google is niet zo'n heel geweldige bron, de meeste ZZ foto's zijn ófwel steeds dezelfde, ófwel vakantie- en historische kiekjes van de geografische Zwarte Zee...

@Johan: Sorry van de hijack... ;-)

rij eens naar het baggermuseum in sliedrecht,daar staat een model wat wel helemaal klopt,is namelijk gebouwd vanaf originele bouwtekening,en is geen bouwdoos,en ik kan t weten,die bouwer was mijn vader,toch jammer dat we hem aan het museum hebben geschonken haha

gr oase

Een update; een zonnetent aangebracht rond het brugdek zoals onder andere de Smit zeeslepers hadden tot in de jaren zestig van de vorige eeuw. In het boek 'Vier Zwarte Zeeën' zijn foto's van de laatste Zwarte Zee in aanbouw, inderdaad met zonnetent rond het brugdek. Maar al bij de proefvaart voor de overdracht is deze al niet meer aanwezig. Maar weer wel op Billing Boats bouwtekening. Maar het is wel heel karakteristiek! Vandaar toch maar een middag passen en meten en buigen en solderen ... Verder begonnen met het maken van de vier davits; op de foto's nog wat grof, maar het is een begin, de verfijning komt nog.

full

full

full

En drie sleepbeugels aangebracht op het achterdek:

full

Het is wel iets aparts, die zonnetent. De vraag is alleen, heeft het schip er ooit mee gevaren? Ik krijg de indruk van niet, maar uiteindelijk ben je als bouwer vrij in welke versie je maakt. Maak je een "werfnieuw" schip, dan kan er ook van gezegd worden dat hij er maar heel kort zo heeft uitgezien. ;)

Ik zou ook eens even dit hele topic doorlezen; linkje naar pagina 48, vooral vanaf hier staan een aantal interessante foto's. Ook door opvarenden zelf genomen.
Op sommige van die foto's zie je dat ze waarschijnlijk de tentconstructie hebben uitgekleed tot het alleen nog een luifel was, dus zonder de pootjes naar beneden.

Davits en maststeunen geplaatst, en een begin gemaakt met de laadbomen. Wat de twee laadbomen aan de achtermast betreft: naar het origineel en de tekening zou dit een lange aan bakboord en een korte aan stuurboord zijn, de eerste met een draaipunt op het hoofddek en de tweede rustend op het sloependek. Uit praktische overweging, de afneembare opbouw, maak ik beiden van gelijke afmetingen met het draaipunt op het sloependek.
full

full

full

Ga je die bomen nog motoriseren met een liertje oid?

Waar vooralsnog aan gewerkt wordt is een mooi varend model, technisch gezien is deze houten Zwarte Zee van Billing Boats zover, wanneer er extra mogelijkheden ingebouwd zouden worden denk ik eerder aan een te bedienen sleeplier; maar ja, de zender/ontvanger is slechts tweekanaals.

Wel ligt er een LED navigatieverlichtingset klaar om in te gaan bouwen; staat ook mooi waneer het model thuis op de plank staat, en de inbouw van een soundmodule: een model 'met licht en geluid'. Wat ook nog te doen staat: de dekkraan aan stuurboord met werkboot en de twee sloepen in de davits. Heb plastic gevalletjes liggen maar ik ga deze maken uit hout: Het hele model is inmiddels uit hoofdzakelijk hout en messing, plastic zou in mijn optiek afbreuk doen. Vandaar.
full

full

Back