Billing Boats

Hallo,

Ik en mijn vader hebben beide een bouwdoos gekocht.
Ikzelf de Andreas Gail en mijn vader de Emile Robin.

In de loop der tijd zal hier wel een bouwverslag aangemaakt worden.
ik heb enkel voor de voorbereiding wel wat kleine vragen die in de handleiding niet geheel duidelijk zijn.

- Welke lijm moet je gebruiken voor de houtdelen?
- Masten e.d. lijm je die direct op het dek of is het beter een gat in het dek te boren waar de mast iets doorheen gaat en met epoxy vastzetten aan de binnenkant?
- Welke merk verf moet je gebruiken en verf je deze delen alvorens je hem gaat bouwen of doe je dat als hij klaar is?
- hout is dat eerst met grondverf dan lak dan finishen met?
- Romp met rolletje of kwast?

Het bouwen an sich zie ik niet als probleem maar ben niet geheel thuis in de verf :)

Waar kan ik de materialen het beste kopen?
Toemen ('s-Hertogenbosch) is niet mijn favoriet.

hallo Noah,

- UHU hart wordt het meesten gebruikt voor modelbouw, je kan ook gewone hout lijm nemen.
- ja, het is beter als je mast verzonken is in het dek. maar vastzetten met epoxy is wat overdreven.
- van verf heb je heel veel merken, revel is een bekend modelbouwverf. maar voor je bovenbouw is gewone hout verf voldoende.
- dat is volgens jou gevoel of je een rolletje of een kwast gebuikt. je kan de romp ook spuiten dat geeft een strakkere romp!

gr Brecht

Let bij de hobby verven goed op, omdat er 2 soorten in zijn.
Vroeger werden deze alleen op basis van oplosmiddelen (enamel) geleverd. Maar tegenwoordig kan je bijna alle merken ook op acryl (water) basis krijgen. Sommigen vinden dit minder prettig omdat het heel snel opdroogt, maar voor binnenshuis is het wel zo prettig dat het reukloos is. Persoonlijk gebruik ik niet anders meer.

Naast de door Brecht genoemde Revell heb je ook nog wel wat andere merken. Humbrol vind ik persoonlijk de beste.

Wat betreft gronden, dat kan. Voor triplex onderdelen kan het geen kwaad om daarvoor nog een zogenaamde porieënvuller te gebruiken. Na een paar lagen daarvan zorgt het ervoor dat het hout de (grond)verf niet volledig opzuigt.

Gronden kan dan ook nog als onderlaag gebruikt worden om na schuren een strakker oppervlak te krijgen. Populair hiervoor is zogenaamde spuitplamuur. Dit geeft een iets dikkere laag dan gewone grondverf wat een nog gladdere afwerking mogelijk maakt.

Voor echte onregelmatigheden, bijvoorbeeld kopse kanten bij haakse verbindingen ontkom je er meestal niet aan om iets van plamuur te gebruiken. Huis tuin en keuken plamuur is hiervoor meestal iets te grof, voor modelbouw wel prettig werkend spul zijn de tubes van Revell Plasto.

Niet echt om de hoek, maar Hobma in Elst is wel een gerenommeerd adres voor modelbouw.

Groet,

Ad Bakker

Hallo,
Ik gebruik voor de romp de witte watervaste houtlijm.
Voor de extra dingen waarbij het beslist nodig om een goede verbinding te krijgen is Uhu hart en prima oplossing maar ook een goede 2 componenten lijm is uitstekend.
Om mijn houten rompen glad te krijgen is schuren en plamuren ( en dat volhouden) een oplossing. Om de hele zaak ook de binnenkant onder controle ( water controle) smeer ik er een twee componeten epoxy lak op. Deze harde laag voorkomt dat er water tussen de latjes kruipt. Mocjht je twijfelen aan je kwaliteiten om met hout een waterdichte romp te bouwen zou je kunnen overwegen om ook aan de buitenkant een epoxylaag aan te brengen. Als verf gronden met op thinner basis grondverf en voor het afwerken spuiten met autolak ( watervast en glanzend). Het loont de moeite om tussen de lagen door heel licht te schuren. Soms ontkom je er niet aan om naar 4 lagen er toch eentje bij te doen. Ervaring leert dat je gewooon moet volhouden. Bij het bouwen moet je wel van te voren rekening houden waar je electronica komt te zitten. Voordat je b.v. het dek plaatst heb je alle ruimte om een plaats voor je accu te vinden. Je wil de accu ook als het schip klaar is misschien toch wel eens er uit kunnen halen nietwaar.

Succes bij het bouwen van een paar hele mooie modelschepen.

Henk Grondman

De Andreas Gail en de Emile Robin zijn beide met plastic romp, Henk. Dus over de waterdichtheid hoeven ze zich geen zorgen te maken, op de schroefaskoker doorvoer na.
Neemt niet weg dat ik voor hout op hout ook de voorkeur geef aan witte houtlijm (let op, wel de D3 versie nemen, die is watervast, de D2 versie niet). UHU Hart is op zich een uitstekende lijm, maar ik vind gewone houtlijm toch prettiger werken. Is persoonlijk, er zijn bouwers die alle met UHU Hart doen.

Groet,

Ad

Back