binden mpx funman of minimag

Ik ben beginner met een Multiplex Funman (als ik de beschrijving lees technisch gelijk aan de Minimag).
Volgens de beschrijving moet ik zender en ontvanger binden, maar op de één of andere manier lukt me dit niet.
De beschrijving is in veel talen, maar natuurlijk niet in het Nederlands.
Ik haal er uit: de stroom op de ontvanger aansluiten terwijl je de "set" ingedrukt houdt. Nou dan kom ik dus eigenlijk een hand te kort.
En als het me al lukt en zender en ontvanger snel knipperen en daarna langzaam gaan knipperen blijft het daarbij. Dan kan ik wel de servo's bedienen, maar de motor doet niets. Of duurt dit langer dan een paar minuten?
Kan iemand mij meer uitleg geven over dit binden ?

Je moet eerst de zender aan zetten dan de bind /set knop in drukken nu staat je zender in bind modus
Dan volgt het lastige gedelte de ontvaner van spanning voorzien terwijl je de set/bind knop op de ontvanger ingedrukt houd
Nu wachten tot alles weer langzaam knippert
Vervolgens ontvaner uit en dan de zender nu weer aan dus eerst zender dan ontvanger en dan zou alles het moeten doen wel kan het zijn dat de motor regelaar ( esc ) nog de maximale knuppel stand van je gas hendel ingeleerd moet krijgen zie hiervoor de handlijding van je esc

Even wat forem tipjes :

Zet in je profiel ook even je woonplaats dit is handig voor verwijzingen naar clubs en hobbie zaken en meschien woonder wel een behulpzame mbfer bij jouw om de hoek

Ook je leeftijd kan handig zijn men kan dan een inschatting maken van ervaring en of dudjet en aanverwante

Alvast dank voor jullie reacties,
RemcoVl, ik zal eens zoeken naar info over de ESC, heb ik niets over gelezen in de documentatie (voor zover ik die kan lezen)
Johan, bedoel je met trim niet alleen de "joystick", maar ook de "schuif" daarnaast ?

Rob

Helaas, het lukt me niet.
Balen, want mijn eerste vliegtuig had een afwijking en vloog alleen maar recht omhoog terwijl balans etc. goed was. Maandagochtend product, want anderen met eenzelfde vliegtuig hebben nergens last van.

Als de servo's bewegen, dan is de ontvanger aan de zender gebonden. Blijft over de ESC. Die moet vaak de stickposities "inleren" voordat deze kan functioneren. Hoe dat moet is per merk/type ESC verschillend. In de handleiding van de ESC moet daar informatie over te vinden zijn.

Of het alleen recht omhoog gaan iets te maken heeft met het vliegtuig of jouw vliegervaring kan ik niet nagaan. Maar om te voorkomen dat het tweede toestel het zelfde lot treft, raad ik je aan de hulp in te roepen van een ervaren modelvlieger of een vereniging.

Hallo NPS,
Het ligt aan het vliegtuig, ook een heel goede vlieger van de club had dit probleem.
Tot half gas vliegt hij redelijk vlak rechtuit, maar zo gauw je iets meer gas heeft is het mis.
We hebben hem verzwaard aan de neus en de vleugel achter iets hoger gelegd, en toen ging het iets beter. Dus er is nog hoop ;-)

En ik heb een handleiding in Duits en Engels voor de ESC (denk ik), maar wat daar in staat is voor mij onbegrijpelijk. Zelfs in het Nederlands zou het voor mij als beginner nog onbegrijpelijke taal zijn geloof ik.

Tja, als je de ESC wilt instellen, zal je toch door die handleiding heen moeten gaan. Anders even hulp zoeken bij andere vliegers.

Ook een optie al is hij wat omslagtig de handlijding van de multiplex site downloaden en de text door google laten vertalen
zijn er dan nog termen of andere zaken die je niet begrijpt helpen we je daar graag bij verder

Voor het gemak even een link naar de handlijdingen en de site

http://www.multiplex-rc.de/service/downloads/anleitungen.html?eID=dam_frontend_push&docID=2171
Voor de minimag

http://www.multiplex-rc.de/service/downloads/anleitungen.html?eID=dam_frontend_push&docID=3293
Voor de funman

Anleitungen
Voor de download site van multiplex
Hier is vast ook de handlijding van de esc regeler te vinden of deze zou niet van multiplex moeten zijn post dan even het merk en type dan kunnen we mee zoeken

Back