Bindprobleem MCPX-DX6I

Ik heb sinds enkele maanden een 2e hands Spektrum DX6I zender en een Blade MCPX V2. Beiden waren bij aankoop vrijwel nieuw.

Nu doet zich soms het volgende probleem voor:
-Ik zet de zender aan,
-Ik sluit de accu aan in de heli,
-Er knippert een blauw lichtje,
-Het lichtje gaat uit,
-Het blauwe lichtje gaat constant branden.

De binding is gelukt en ik kan gaan vliegen. Soms gaat het blauwe lichtje snel knipperen en dan moet ik de accu loshalen en opnieuw aansluiten.

Tot zover nog niks geks en alles conform de manual.

Wat is nu dan het probleem?
-De binding is gelukt, het blauwe lampje brandt constant.
-Ik zet de heli op de grond en geef gas/pitch,
-Soms toert de heli even op en stopt er dan mee waarbij ook het blauwe lampje uitgaat,
-Soms doet de heli helemaal niets en gaat het blauwe lampje uit.

Ik moet dan de accu loshalen, opnieuw aansluiten, wachten tot het blauwe lampje constant brandt en hopen dat de heli het dan wel goed doet. Meestal is dat ook zo, maar soms moet ik het hele ritueel een aantal malen herhalen.
De heli accu en zender batterijen zijn overigens "vol"

Herkent iemand dit en zo ja, is er een oplossing voor.

Mvg Jan
 
De bindprocedure zoals je beschrijft is in de omgekeerde volgorde.

Eerst moet je de accu op de heli aansluiten, dan pas de zender met de bindknop, links boven op de zender vasthouden en dan pas de zender aanzetten. Niet andersom, daardoor verlies je contact met je ontvanger.

Maar het is mogelijk dat de ontvanger op je heli niet goed werkt, en het mainbordje op je heli ook defecten vertoont. Misschien die eens vervangen en dan kijken wat er dan gebeurt ?
 
sowieso eerst de juiste bind procedure aanhouden, dat moet werken. Het moederbordje van de mCPX gaat niet zomaar kapot tenzij die harde klappen te verduren heeft gehad.

Dus eerst heli lipo aansluiten; blauwe lampje gaat knipperen. Vervolgens zender aanzetten terwijl de bindknop ingedrukt is. Bindknop pas weer loslaten als in het scherm zichtbaar is dat er een DSMX model is gevonden. Dan even wachten tot het bindproces is afgerond, dit is het geval als het normale beginscherm in je zender zichtbaar is.

Voor de zekerheid maak ik daarna de heli lipo los, doe de zender uit, doe vervolgens de zender weer aan en sluit dan de heli lipo weer aan. Als de heli dan bestuurbaar is weet je zeker dat je een betrouwbare binding hebt.
 
Dat zei ik al eerder. Vooral bij spectrum zenders is dat een vaste procedure. Het kan soms afwijken naar gelang het model, maar meestal is genoemde procedure altijd het zelfde. Dat is bij de meeste zenders zo.

Futaba kan iets afwijken, maar in het algemeen moet het zo gedaan worden.
 
Als het goed is hoef je het toestel ook maar 1x te binden. Daarna hoef je het bind procedure dus niet te herhalen.

Als je het toestel gebind hebt zoals de heren hierboven schrijven kan je bij het wisselen van je accu/volgende keer vliegen eerst je zender aanzetten, accu in het toestel, Wachten tot hij geinitialiseerd is(blauwe knipperlampje wordt continu verlicht) en vliegen maar.
 
Verhaal klinkt meer als een slecht contact als ik het goed begrijp.

Binden is geen probleem alleen gaat soms het lampje terug uit. Lampje uit = geen spanning.
 
Ik heb ook ooit eens zo'n probleem gehad met mijn mcpx.
Bij mij was het ook slecht contact.
Ik heb toen de lipo kabel vernieuwd met iets dikkere draden.
Je moet het natuurlijk wel zien zitten om op het printje te solderen, maar bij mij was daarmee het probleem voorgoed van de baan.
 
Allemaal bedankt voor jullie reactie.

Ik ben kennelijk niet helemaal duidelijk geweest. De heli en de zender zijn al gebonden.

Het probleem treedt niet altijd op, maar vaak wel en het gebeurt pas als ik gas/pitch geef. Ik zet de heli dus met een constant blauw lampje op de grond. Geef gas en het lampje gaat uit of de heli toert even op en het lampje gaat dan uit. De heli reageert dan niet meer op het gas. De servo's op de swash hoor je nog wel zoemen.

Mvg Jan
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt als een slechte main motor of staartmotor.

Wat je eens kan proberen is de main motor loskoppelen van het bordje en dan gas geven, kijken of het probleem hetzelfde is.
Je kan ook de staartmotor loskoppelen, maar dan best wel de bladen eraf halen
en de heli goed vasthouden als je optoert.
 
Wat Bart hierboven zegt heb ik al eens meegemaakt, mainmotor trok teveel stroom. Mainboard kreeg dan te weinig. Wat voor lipo's gebruik je trouwens en heb je het probleem met verschillende lipo's?
 
Wat voor lipo's gebruik je trouwens en heb je het probleem met verschillende lipo's?

Ik heb 2 originele lipo's namelijk de Eflite 200mAh 3,7 V 30C lipo en 2 lipo's van het merk SLS 300mAh 3,7 V 35C.

Het probleem doet zich met beide lipo's voor.

Ik betwijfel of een te veel stroom trekkende hoofd-of staartmotor de oorzaak is. Soms treedt het op (het constant brandende blauwe lampje gaat uit) als ik gas/pitch geef maar de motor nog niet aan het optoeren is. Bij het begin van de gas/pitch knuppel uitslag dus.

Mvg Jan
 
Als dit probleem blijft, zou ik toch eens naar het mainbordje zelf kijken. Als die defect is, is het beter die te vervangen. Motor of staartmotor hoeven niet perse de oorzaak zijn.

Naar mijn idee toch eens het mainbordje na lopen, wellicht zit daar ergens een foutje of storing in.
 
Naar mijn idee toch eens het mainbordje na lopen, wellicht zit daar ergens een foutje of storing in.

Dat is inderdaad een optie. Het nalopen kan ik alleen visueel doen. Ik heb helaas niet de technische kennis om één en ander door te meten.

Bovendien treedt het probleem niet altijd op. Soms heb ik er wel last van en soms niet.
Lekker vaag dus, maar ik ben al lang blij dat ik de heli tot nog toe iedere keer ,door het opnieuw aansluiten van de lipo, weer aan de praat krijg.

Iedereen bedankt voor het meedenken en mocht ik de oorzaak alsnog ontdekken, dan laat ik dat uiteraard weten.

Mvg Jan
 
Hier is nog een adres waar o.a. mcpx onderdelen te koop zijn:

www.live-hobby.de

Aan de andere kant, de motortjes slijten sowieso.
Dus vroeg of laat heb je toch een nieuwe nodig.
Als je er nu van elk een besteld, dan kan je het uitproberen.
Blijkt het toch één van de motortjes te zijn, heb je €50 á €60 uitgespaard.
Blijkt het niet aan de motortjes te liggen, dan heb je ze alvast in reserve.

De staartmotor is helaas niet apart verkrijgbaar, hiervoor kan je best de staartunit met bestelcode: BLH3602L bestellen.
 
Je zal dit probleem denk ik altijd met dezelfde lipo hebben, heb dat destijds met de nano ook gehad en was slechte lipo
 
Je zal dit probleem denk ik altijd met dezelfde lipo hebben, heb dat destijds met de nano ook gehad en was slechte lipo

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik gebruik eigenlijk alleen de 2 SLS 300mAh 3,7 V 35C lipo's.
Ik ga er eens op letten of ik het bij beide lipo's heb.

Deze waren overigens beiden nieuw toen ik de heli 2e hands kocht (ze zaten nog in de verpakking)
Ik schat dat ik ze niet vaker dan 30 keer heb opgeladen.

Bedankt voor de tip.

Gr. Jan
 
Kijk aan, dus dat is dus ook mogelijk. Nou dus zorgen dat je goeie lipo's bij de hand houd.

En weer een tevreden klant vloog vrolijk de winkel uit :)
 
Back
Top